Akik visszavonultak, akik sokáig töprengtek, meg az utánpótlás

Tavaly elindítottunk egy hagyományt (azt hiszem, egy alkalom után hívhatjuk így a dolgot), aminek keretében még az előző év legjobb lemezeinek számvetése előtt összeszedtük a hazai villanygitáros színtér mozgolódásait: legyen szó akár leköszönő, hamvaikból feltámadó, vagy újonnan debütáló formációkról. Mivel arra az írásra elég jók voltak a visszajelzések, valamint 2023 az elődjéhez hasonlóan sziporkázott az áll-leejtős mozzanatokkal, így úgy döntöttünk, hogy folytatjuk ezt a sormintát, és a továbbiakban fel is tárjuk, hogy kiktől visszhangzott tavaly a hazai underground.

A lemenő napnak is van ereyeah!

Kezdjük a sort kapásból a legelszontyolítóbb aprópóval, azokkal a formációkkal, akik 2023-ban döntöttek úgy, hogy végleg szögre akasztják hangszereiket. Öröm az ürömben ugyanakkor, hogy tavaly kevesebb banda mondta ki a boldogtalanító nemet, bár így se állítanám, hogy könnyen emészthető a soron következő csapatok döntése.

  • Stubborn

Az egyik ilyen volt a Stubborn, kis hazánk talán legjelentősebb hardcore/metal hibrid zenekara, akik 15 év és egy friss EP után hozták meg a nehéz döntést, miszerint nem kívánnak többet kaotikusak lenni a színpadon, inkább csak a való életben cukiskodnának mostantól. A srácok fontossága a színtéren vitathatatlan, ezt kívántuk mi is megörökíteni a tíz legjobb dalukat összegyűjtő cikkünkben, ami sok szép emléket felszínre hozott.

  • Cadaveres

Körmöczi Péter három évtizede a hazai metalszíntér megkerülhetetlen alakja, aki a kétezres évek közepéig a Cadaveres de Tortugasban, majd az annak hamvaiból kikelt Cadaveresben szórta a szikár riffeket rendíthetetlenül. Tavaly viszont úgy döntött, ideje szögre akasztani a terepmintás gitárt, de előbb azért még elvitte az évek alatt számtalan tagcserén átesett Cadát egy búcsúturnéra, ami így egyfajta életműösszegző felhangot is kapott. Ennek szellemében a bulikon nemcsak régi dalok, de az azokat eredetileg feljátszó zenészek is újra előkerültek, még a CDT időkből is, amolyan szupergrupp jelleggel, két énekessel (Gabó Ádám, Bölcsföldi Zoli), kellően hangsúlyosan lezárva egy 30 éves zenészi életpályát. (Völgyesi)

  • nemecsek

Szintén búcsúzott az egri nemecsek, akik ha nem is konkrétan mondták ki, hogy itt a vége, de afféle hiatusra vonulnak 2024-től. Igazából ez hazai underground zenekari lingóról magyarra fordítva annyit tesz, hogy bármi történhet az egyszeri fellépésektől kezdve a teljes annihilációig. Bízzunk benne, hogy az előbbi forgatókönyv felé dől majd a mérleg foka.

  • Subscribe

Hasonló cipőben jár a Subscribe is: a hazai modern metal zászlóshajója nem szűnt meg létezni, csak – ahogy nyolc évvel korábban, – egy időre megint elrakta magát a padlásra. Hogy ez a bedobozolás idén nyárig tart majd, vagy netán tovább, egyelőre talán ők maguk sem tudják. Persze mindez aligha sokkolt bárkit is, aki nyomon követte, ahogy a zenekar 2019-ben bejelentette a teljes gőzzel visszatérést, sőt szóba került egy esetleges új lemez is, aztán mégsem sikerült többet kihozni a sztoriból, mint öt év alatt 3 darab új számot (1, 2, 3), meg egy maréknyi (többségében szokás szerint remek) koncertet. Az előjelek tehát megvoltak, a zenekar csak rakott egy egyenlőségjelet az egyenlet végére, és zárójelben azért nyomják tovább a Rage Against the Machine tribute side projectjüket is, szóval véglegesen temetni most sem kell őket. (Völgyesi)

Lomtalanításkor előkerült hangszerek

Ebben a kategóriában azokat szedjük össze, akik jóllehet már régebb óta színesítik a szcénát tehetségükkel, csak ilyen-olyan történések, tényezők, életesemények miatt háttérbe szorultak a rocksztár ambíciók. Viszont nem a “megbotlás” számít, hanem az abból felállás, mi pedig nem is lehetnénk boldogabbak, hogy ezek az arcok lazítottak a nyakkendőn, újra összehívták a squadot, és alkottak valami frisset. Ez utóbbi mondatrész pedig nagyon fontos, amit nem árt külön kiemelni, a későbbi félreértések elkerülése végett:

megeshet, hogy ezek a zenekarok nem voltak teljesen eltűnve, tehát koncerteztek, naprakészek voltak a szociális platformjaikon stb. – a fő kritérium az volt, hogy hosszú idő után 2023-ban először jelentkeztek friss hanganyaggal.

Ennek fényében lássuk is, kiket köszönthetünk újra köreinkben:

  • The Beast Within

Nem mintha úszkálnánk a deathcore-zenekarokban, sőt, a legtöbb, ami van, az sincs igazából. Ezt a sort erősítette eddig a szegedi The Beast Within is, akik az elmúlt hat évben mindennel megküzdöttek, ami egy feltörekvő bandát sújthat: munka, egyetem, kiégés, tagcsere stb. A bestia azonban csillapíthatatlan volt, és a srácok felülkerekedéséből 2023-ra meg is született a Sixtinction EP. Hogy megérte számonként nem egész egy teljes évet várni a kislemezre? Az eredményt hallva teljes mértékben!

  • Crashlander

Még egy formáció, ami hat évre “tűnt el”, aztán nálunk tért vissza, szintén egy kislemez formájában. A különbség csupán annyi (a nyilvánvaló földrajzi, személyi és lényegében minden egyéb szemponton túl), hogy technikás death(core) helyett itt a poszt-hc és a punk rock uralkodik. A Crashlander immáron megtanult szobaprojektként működni, és ha nem zavar, hogy élőben valószínűleg sosem hallhatod ezeket az ős-Thrice-t, nem annyira ős-AFI-t és hős Bad Religiont idéző dalokat, akkor nyert ügyed van.

  • Dog Attack

Ha fel kéne sorolnom az összes olyan aktív és inaktív formációt, amihez Binder Gazsinak, a hazai underground pápának köze van, valószínűleg gondban lennék. A raw punkban nyomuló Dog Attack is abszolút egy örömzenélő projekt, ami hol van, hol nincs, de amikor van, akkor kibaszottul harap!

  • dUNA

Van egy bennfentes poén a hazai undergroundban, miszerint a dUNA kb. úgy ad ki új anyagot, mint a Tool, vagy akármelyik másik kényelmes(ebb) zenekar. A páratlan páros ezt a törődést úgy hálálta meg, hogy a pont egy éve kiadott harmadik nagylemezük, a Nightrunner bandcampes tagjei közé beírták, hogy “easy listening” (~könnyed hallgatnivaló). Ez afféle kis ajándék azoknak, akik nem tudják, mire számítsanak. Én speciel tudtam (vagyis azt hittem, hogy tudom), mégse azt kaptam. Na, ezt nevezem én dupla csavarnak!

  • Concrete

Amikor Molnár Dániel épp nem tech death-bandákat elemez nálunk, akkor ebben a “bullshit-mentes thrash” bandában gitározik. Mármint gitározna, ha a Concrete aktívabb lenne. 2022-ben még úgy hitték, hogy egyszeri reunionra tértek vissza, viszont tavaly is folytatták a cséplést egy vadonatúj lemez kíséretében. Ha ilyen léptékben folytatják, jövőre létre hozhatnak egy képviselő-thrashtületi bizottságot is.

  • Orient Fall

Hazánk talán legnívósabb fantomzenekara, az Orient Fall is leporolta magát az elmúlt évben, hogy ha csak egyetlen icipici szingli erejéig is, de visszatérjen. Plusz a Disassociate akkora prog metal erőmű, hogy ilyenkor mindig kicsit megbocsátjuk nekik, ha újra eltűnnek a kibogozhatatlan matematikai egyenletek végtelenjébe. Szerencsére ez most nem fog sokáig tartani, ugyanis a srácok 2024-re datálják a következő kislemezüket, illetve velünk ünneplik majd a Téveszmével közös 20. születésnapunkat is. Tessék, csak megfelelő körülmények kellenek ahhoz, hogy valaki ne is tudjon felszívódni!

  • The Swan Station

A huszadik szülinapunkra a koporsójából szintén kiebrudalt Brainlust romjain alakult The Swan Station is amolyan „lassan járj, tovább érsz” elvű zenekar. Na, de ennyire lassan? A srácok a megalakulásuk után nyolc(!) évvel adták most ki az első nagylemezüket, amire konkrétan az énekes is lecserélődött (nyugi, Kéményes-simpek, Peti még visszatér lejjebb). Szerencsére a Nightgazer mindent megtestesít, amit egy olyan zenekartól elvárnánk, aminek tagjai vállaltan The Black Dahlia Murder-fanok. Több ilyen banda kéne kis hazánkba, vagy ha az nem működik, akkor több TSS-anyag.

  • Rockmaraton fesztivál

Van itt egy kakukktojásunk, de soha nem írtam olyat, hogy csak zenekarok szerepelhetnek ezen írásokban… Oké, szóval most szóltak a fülesemen, hogy talán mégis leírtam. De tudod mit? Nem érdekel! Most szabálymódosítást eszközölök, ezáltal idekerülhet az ország legnépszerűbb rock- és metalfesztiválja, az öt év után hamvaiból főnixmadárként feltámadó Rockmaraton. 2024-ben visszatérhetünk hát a dunaújvárosi Szalki-szigetre, ahol jelen állás szerint többek közt olyan bandák tolják majd a talpalávalót, mint a Destruction, a 69 Eyes, az Alestorm és a Rotting Christ. Vigyázz, kész, AKELAAA!

Friss áruk a húspiacon

Végül, de nem utolsósorban összeszedtük, kik azok, akik friss formációkkal vágnak neki a rock- és metalexpedíciók által kitaposott, ugyanakkor minden eddiginél ingoványosabb talajnak. Manapság, amikor nullára sem egyszerű kihozni egy pár állomásos turnét, és amikor jól bejáratott zenekarok is kétszer meggondolják, hogy útra keljenek-e, reményt adhatnak ezek a bandák, akik minden viszontagság ellenére is hallatni akarják a hangjukat és megmutatni, mit is tudnak. 2023 ebből a szempontból is pezsgő év volt, és noha itt is akadnak szinte már veterán arcok, nem győzöm hangsúlyozni: az új mindig különleges.

Fontos ugyanakkor itt is kiemelni, hogy a lejjebb felsorolt csapatok közt lesznek olyanok, akik már korábban megtették az első szárnycsapásaikat, viszont a gyűjtésnél azt vettem figyelembe, hogy kik jelentkeztek tavaly a legelső hanganyagukkal. Lássuk hát, hogy kik viszik tovább a fáklyát!

  • Absuloth

Az AWS sikere óta szinte önmagukat lövik lábon a magyarul megszólaló modern metal(core)-ral kísérletező zenekarok – hisz’ úgyis megkapják majd, hogy csak egyszerű kópiák. Nem úgy a miskolci Absuloth, akik a már említett stílusok elemeit ötvözik progos, djentes hatásokkal, és így alakítják ki saját, a sorba be nem illő soundjukat. Tört ütemek, szokatlan dalszerkezetek, fülbemászó refrének, jöhet ebből még sokkal több!

  • Béton Brut

Masszívan underground szupergruppként alakult meg nem is olyan rég a fővárosi Béton Brut, akik olyan alapvetés bandákból inspirálódnak, mint a Neurosis, a Rosetta, az Isis, vagy épp az újból mozgolódó Orchid. Az építészeti stílusok előtt fejet hajtó kétszámos bemutatkozáson ezek a hatások szépen el is rendeződnek egymás mellett, mint két betonlap egy épület szerkezetében.

  • Divent.

Az ősszel bemutatkozott Divent. kapcsán felmerült a szerkesztőségi chatben, hogy ők “a magyar Spiritbox”. Ha megengedik a kollegák, hogy kukacoskodjak kicsit, ez annál jóval progosabb, technikásabb irányba tendál, viszont nem mehetünk el a nyilvánvaló tények mellett, miszerint ez egy női vokállal operáló modern metalzenekar. A srácok már ki is adták a debütáló háromszámos kislemezüket, ahol még néha ugyan ráz a gyeplő, viszont az irány már adott, most már csak magasabb sebességbe kell kapcsolni a paripát. Ja, és külön pirospont a kislemez munkálatait bemutató werkfilmért – ezt a húzást több zenekar is szorgalmazhatná, de komolyan!

  • Erased

A mosonmagyaróvári Erased augusztusban megjelent első EP-je, a Clear Skies úgy vágott minket pofán, mint olcsó szegfűszeg esszenciája a Kazinczy utcában. Nagyon élveztük ezt a bemutatkozást, és száz szónak is egy a vége: a srácok piszkosul jó helyen ragadták meg a metalcore/hardcore-vonalat, és tényleg komolyan gondolom, hogy rá kéne gyúrni azokra a magyar szövegekre, mert azok használatát egy műfaj ilyen specifikus formanyelvét és időszakát felelevenítve még nemigen lépte meg előttük senki.

  • Hocuspony

Van itt még egy kakukktojásunk a Hocuspony képében: bár a négyes már pár éve üde színfoltot csempész a neontól csöpögő, fülledt budapesti éjszakákba (vagy akár a Mátra ágas-bogas vadonjába), bemutatkozó anyagukra egészen 2023 tavaszáig kellett várnunk. Az önmagukról elnevezett, ötszámos kislemez azonban maximálisan igazolja a „jó munkához idő kell” alaptézist: garage, fuzz, stoner, elvont szövegek, utánozhatatlan hangulat, idióta netes jelenlét, és a legkirályabb videoklipek, amiket az utóbbi években láthattál. Nem tudom, mit tekertek a srácok a zöld OCB-be, de soha ne dobják ki a „kapcsolattartójuk” telefonszámát!

  • I Bleed Lava

Mondtam én, hogy visszatér a Kéményes, ezúttal egy doom/sludge-monstrum élén, Sági János gitárossal kiegészülve, ez pedig az I Bleed Lava. Petit úgy tudnám jellemezni, mint a magyar színtér “ingyen szabadulhatsz a börtönből” kártyáját – ezt úgy kell értelmezni, hogy rá aztán nem vonatkoznak a szabályok: ha úgy tartja kedve, csinál egy n+1-edik formációt, ha olyanja van, feléget egy másikat (no pun intended). Egy biztos: nincs Karácsony Kevin nélkül, nincs új év Kéményes-formáció nélkül!

  • Mindgate

Ha már korábban betekintést nyerhettünk a szerkesztőségi chat legmélyebb bugyraiba, a fiatal Mindgate kapcsán pedig az merült fel, hogy ha több összebújással kapcsolatos utalást pakolnának a dalszövegeikbe, ők lehetnének Magyarország első baddiecore-bandája. Na, de viccet félretéve: az ambiciózus modern metalcore-zenekar úgy tör felfelé, mint a talajvíz, a 2023 végén bemutatott kliptrilógiájukat már csak a január elsején megjelent nagylemezük tudja tetőzni. Ős-Architects fanok előnyben!

  • Mutilation Case

Megvolt az ország első baddiecore-bandája, most itt az első hazai dadaista death metal-kompánia is. Ez az Elsők éve volt. A Mutilation Case nem vacakolt, rögtön egy baromi virgonc, ugyanakkor azért marconán elitista nagylemezt kalapált össze egy olyan szívmelengető témakörre felhúzva, mint a sorozatgyilkosok.

  • Noble Victory

Mindig is érdekelt a Bridge to Solace-lemezeket hallgatva, hogy milyen lenne, ha Fellegi Ádám svédes halálriffjei egy másféle közeget kapnának? Mondjuk olyan, hmm, nem is tudom… svéd halálosat? A Noble Victory válasz a kérdésedre. Az Ádám mellé verbuvált profi és kipróbált zenészgárda szinte kisujjból rázza ki magából a korai Dark Tranquilityt idéző dallamokat, és hiába a leginkább örömzenélős profil (amit rögtön a debütáló koncert alkalmával be is lehetett dobni az Amon Amarth és a Behemoth elé), a Minotaur egy kiváló korlenyomat és egy hibátlanul felmondott lecke olyan arcoktól, akik egész egyszerűen képtelenek csalódást okozni.

  • Pellengér

Annyira elcsépeltnek érzem a “kripta” jelző használatát az összes, a Pellengérre hajazó zenekar esetében, de mit lehet tenni, ha egyszer benyomod ezt a szörnyedvényt, és egy világváros alatti katakombában találod magad, emberi koponyákkal gombfocizva?! A budapestiek első demója egy pincébe kárhozott fattyú, ami sikít, nyüszít és olyan nyers, hogy, ha csirke lenne, még most találná ki, hogy átkeljen-e az úton. Tehát egy szóval: imádjuk!

  • Sleeping Serpent

December utolsó napjaiban debütált első trekkjével a szemtelenül fiatal Sleeping Serpent, és a srácok olyan jól keverik a modern, dallamos deathcore ütőkártyáit, hogy minden esélyük megvan rá, hogy mattot adjanak! Vagyis flushuk legyen. Megszerezzék Exodia négy végtagját és a transzformációs lapot? Na jó, nem tudok kártyázni.

  • Soulharbour

A Silent Homes romjain megalakult Soulharbour is úgy érezte, hogy a legjobb indítás a támadás, és rögtön egy nagylemezzel zárták első aktív évüket. Ha a 2010-es évek reverbben úszkáló metalcore-zenekarai az ideáljaid; ha csak azért hordasz két számmal nagyobb fehér pólót, mert az Invent Animate tagjai is; és ha van egy Sempiternal albumborítót ábrázoló faliszőnyeged otthon, akkor az Odyssey-vel is bátran próbálkozhatsz!

  • Teeth Marks

Van ez a tendencia jól bejáratott nevek esetében, hogy x év után igazából már bármit csinálhatsz, olyan nem lesz, hogy azért valaki ne rajongjon – még egy alig tízmilliós ország esetében is. Így van ez a Teeth Marksszal is, a 2023-at anonim gerillakampánnyal nyitó, majd a csuklyát a The Southern Oracle, a Lazarvs és a Stubborn tagjairól lerántó szupergruppal. Ez is nettó örömzenélés, ami a Noble Victoryhez hasonlóan szintén bizonyított már egy nagy név előtt, és itt is rögtön teljes albummal indították a sort Áron Andrisék. Death metal, hardcore, HM-2, vírus a játék hívószavai.

  • Tetem

Bár a Tetem már javában felforgatta a hazai klubokat 2022-ben is, bemutatkozó self-titled lemezük azonban csak ’23 áprilisára jelent meg, és igazából hajlok arra, hogy lehet, hogy ez máskor, más általános közhangulatban nem működhetett volna ennyire jól. Zakatol a d-beat, aprít a crust, és ordítják a képedbe, hogy “a legrosszabb még mindig hátra van!”. Iszonyat sötét, baromi kijózanító, és egészen embertelenül őszinte ez a megmenés.

  • Waydown

Nem nagyon mondhatjuk el magunkról itthon, hogy lubickolnánk a grunge-zenekarokban, pláne nem az olyanokban, akik szinte betéve tudják az Alice in Chains-diszkográfiát. A Waydown viszont itt van, hogy erre rácáfoljon, és hiába 2021-es alakulású a zenekar, az áttörést a tavalyi év hozta meg számukra, debüt szinglistül, bemutatkozó nagylemezestül. A Tracks End Here kiváló hallgatnivaló lehet egy tömött buszon, amikor körülvesz a söpredék, és te csak ki akarsz szabadulni ebből a közegből. Következő megálló: Seattle.