Sixtinction: debütál a The Beast Within visszatérő kislemeze

Szűk hat év elteltével végre új anyaggal rukkol elő a szegedi The Beast Within. A modern, technikás death metalban/deathcore-ban utazó banda még 2016-ban adta ki a debütáló Temperance albumát, amit ’17-ben még egy dal követett, ezután viszont mindössze annyi számottevő életjelet adtak magukról, hogy 2020-ban készítettek az egyik debütlemezes dalhoz egy animéből összevágott videót.

Az utolsó videó megjelenése idején a csapat már elkezdett dolgozni egy új anyagon, ami mostanra készült el. A Sixtinction címet viselő új, ötszámos EP itt a NuSkullon debütál.

A premier mellé a zenekar frontembere, Magyar Marcell részletesen mesél a hosszú kihagyásról és az új EP-ig vezető útról:

A Sixtinction EP ennél körülményesebben már el sem készülhetett volna. Minden olyan külső és belső akadályt le kellett hozzá küzdenünk, amivel csak egy kezdő zenekar találkozhat; és még annál is többet.

Tekintsünk vissza az időben: 2016 májusában megjelent a nagylemezünk. Jók voltak a visszajelzések, nekünk is tetszett, amit alkottunk. A lelkesedés 2017-ig kitartott, amikor kiadtunk egy single-t. Már ekkor érezhető volt, hogy a gitáros srácokat  kimerítették a nagylemez írási munkálatai, a Tribe című single-t még kisajtolták magukból, majd egy időre elfogyott a lendület. Ebben az időszakban érkezett el a zenekar életpályájának azon pontja, amikor sok más egyéb elfoglaltság (munka, egyetem) miatt a zenélés a háttérbe szorult. Ekkortájt tetézte a problémát az is, hogy az eredeti basszusgitárosunk (Luttrell Duncan) kilépett a bandából.

2017 és 2021 között egy rövidke, 1-2 hónapos aktív időszakunk volt, amikor felléptünk a Within Destruction, az Ingested és az Eagle Has Landed társaságában a szegedi JATE Klubban. A bulira készülve még mindig nem volt basszusgitárosunk, ezért Bordás Bence beugrósként készült fel velünk a koncertre. Egy ideig velünk maradt, de az inaktivitás az ő motiváltságára is rányomta a bélyegét, úgy döntött, hogy nem folytatja.

2021 végén tartottunk egy amolyan sorsdöntő meetinget, szerettük volna egyszer s mindenkorra tisztázni, hogy ki milyen jövőt képzel el a The Beast Withinnel. Egyértelművé vált, hogy 4-en maradtunk (alapító tagok), és szeretnénk új lendülettel folytatni. Elhatároztuk, hogy az élő produkciónkon is javítani fogunk, illetve pótoljuk azokat a hiányosságokat, amik a nagylemez írása közben buktak ki. Basszusgitáros posztra Soós Hannó Somát (ex-Handout) hívtuk, akivel többéves ismerettség adott okot a bizalomra. Zeneileg is gyorsan felvette a többiekkel a tempót. A megállapodás és a friss tag adott egy jókora löketet, és elkezdtünk tudatosan dolgozni az EP-n.

A kislemez megszületéséről:

Mielőtt belekezdtünk volna a számok írásába, először meg kellett reformálnunk a munkafolyamatainkat. A kevés rendelkezésre álló időt, amit zenélésre tudtunk fordítani, a lehető leghatékonyabban akartuk felhasználni. Az effektív workflow persze egy dolog, az alkotói ihlet egy másik. E kettőt szerettük volna a leghatékonyabban vegyíteni.

Az EP írási munkálatai közben a tudatosság és a struktúra lebegett a szemünk előtt. A nagylemezen sokszor a dallamosság rovására ment a tempó. Ezúttal szerettük volna a zenei motívumokat, szólamokat úgy megírni, hogy élvezhetővé tegyék a magas tempójú darálós riffeket.

Több, ma népszerű technikás metal együttesnél látom azt, hogy a gyors darálást egészen művészien vegyítik a húzós groove-okkal és a fülbemászó refrénekkel. Ilyesfajta hangzásra törekedtünk az EP-n, de úgy érzem, még mindig sok-sok csiszolnivaló maradt. Véleményem szerint ez mind része a fejlődésnek. Dalszövegek szempontjából az EP vegyesre sikerült, nem mondanám, hogy koncepció alapján írtam. Az évek során rá kellett jönnöm, hogy az extrém metal szépsége abban rejlik, hogy ha az alapok rendben vannak, akkor nincs igazán műfaji megkötés. Sem zenében, sem pedig szövegben. Bármit írhatsz – ha death metal alapokon nyugszik -, rendkívül sok irányba elviheted mind zeneileg, mind szövegileg, az attól death metal marad. A kislemezben előfordul személyesebb hangvételű dal, de többségük a Hatodik Kihalás koncepciójáról szól (a cím a Sixth Extinction összevonva).

A Sixtinction EP stúdiófolyamatairól:

A felvétel munkálatait 2019-ben kezdtük és 2023 elején fejeztük be Busa Balázs (ex-Handout) szegedi stúdiójában. 2019 és 2021 között csak minimálisan gyakoroltunk együtt, a stúdióba is külön-külön jártunk. Rendkívül szakaszosan vettük fel az EP-t, mindig csak annyi időre vonultunk be, amennyire éppen szükség volt. Nem volt egyértelmű, hogy single-t adunk ki, EP-t, vagy nagylemezt. Szerettük volna kihasználni, hogy a stúdió helyben van és akkor mehetünk felvenni, amikor egy-egy hangszeres részt megírtunk, véglegesítettük a dobokat, megírtuk a szöveget stb. Kicsit bele is kényelmesedtünk ebbe a ritmusba. 2019 és 2023 között 5 számot tudtunk felvenni, így már egyértelmű volt, hogy a kiadvány egy EP lesz.

Balázst már régóta ismertük, tudtuk róla hogy helyi bandáknak csinált már profi stúdiófelvételt. Azzal is tisztában voltunk, hogy a mi műfajunkban még nem producerkedett. Végtelen türelemmel csinálta végig a szó szerint évekig tartó munkálatokat, meghallgatta minden ötletünket és jócskán belevitt a saját ízléséből is. Minden szempontból profin végezte a munkáját, ezért nagyon hálásak vagyunk neki!

A lemez borítója Kispál László (Boru, KSPL) alkotása, aki videós anyagokat is készít majd a srácoknak. Tervben van egy lemezbemutató koncert is, de még nincs konkrét dátuma vagy helyszíne.

A Sixtinction EP meghallgatható alább, illetve a főbb zeneszolgáltató oldalakon is.

Fotó: Gerencsér Janka