Max Payne

Azért be kell látni: játékot filmre adaptálni nem lehet könnyű. Ennyi félresikerült próbálkozást nem igazán lehet a tehetségtelen készítők számlájára írni, szóval az okokat máshol kell keresni: a játék, és a film hossza közti különbség, a játékok esetében szinte kivétel nélkül sokkal gyengébb sztori és karakterek (a jobb darabok, ld. Max Payne is csak a játékok közül emelkednek ki), aminek célja nyilván a könnyebb azonosulás, és az, hogy senki se akar 10 perces átvezetőket nézni, ahol ki lehetne bontani a sztorit, valamint az is buktató, hogy mégiscsak egy igen képlékeny dologból kell kész egészet varázsolni. Ez nem sikerült John Moore-nak, és társainak sem.

"I didn't like the way the show started, but they had given me the best seat in the house, front row center."

Mivel adaptációról van szó, így álljon itt pár sor azért a játékról is: 2001-ben a finn Remedy cég olyasmit csinált, melyre azelőtt ilyen jól működő példa nem volt – tulajdonképp hidat képeztek a játékok, és a filmek (bár inkább könyvek) közt. Tették ezt úgy, hogy az amúgy csupán bullet-time-al megbolondított megyek-lövök TPS nézetes akciójátékot egy borzalmasan hatásvadász, épp ezért remekül működő noir történetbe helyezték el, atmoszférát adva a játéknak.
Mondhatnánk, hogy a hangulat, a sztori, a monológok a Hammett (nem Kirk, Dashiel), netán Chandler által kijelölt nyomvonalon haladnak, de ez így nem igaz, sokkal inkább hasonlítanak a reptereken időkitöltő olvasmányként kapható olcsó noir ponyvák, és B-kategóriás rendőrmozik keverékére. Ezért is van az, hogy a játék (és a folytatás) valóságos idézetbányának és kultdarabnak számít, így aztán nem is kerülhette el a sorsát.

Mely szinte előre meg volt írva. Ha végigtekintünk az utóbbi 15 év játékadaptációinak során (a ’93-as Super Mario Bros.-al kedzve ugye), tulajdonképp igazán jó alkotás nem született, a legjobbak talán a Silent Hill, és a Postal lettek. Előbbi jól kezdődő közepes film lett attól, hogy a játékhoz persze nem nőtt fel, sőt, el is tért attól, utóbbival pedig Bollnak végre sikerült elérnie az „olyan rossz, hogy az már jó” szintet. Bizony. Viszont a Max Payne film készítői indulhattak azért annyi előnnyel, hogy a fentebb leírtak miatt a játék valamelyest közel állt a filmek világához. Úgy látszik azonban, hogy nem eléggé.

Hogy mi volt a gond? Legegyszerűbben talán a Hitman filmmel párhuzamot vonva tudnám lefesteni, hisz ugyanaz, mint ott: a forgatókönyvíró és a rendező olvasta, és nem játszotta a játékot, azontúl mindkettő eléggé kutyaütő a szakmában. A rendező eddig konkrétan két alsó-közép kategóriás (értsd: szar) remake-et hozott, meg egy elmegy szintű irreális lövöldözős-katonás cuccot, az író meg ezzel a filmmel kezdte az ipart. Plusz ott van a stáb: Mark Wahlberg már majdnem annyi rosszat kapott a fanoktól, mint anno Olyphant, hogy nem hasonlít, meg kicsi (mondjuk, ha hasonlót kellett volna keresni, konkrétan egy kéthónapos kokaintúrán átesett Johnny Knoxville lett volna a megfelelő ember nekik), pedig a gond vele az volt, hogy túl ismert arc. Aki ráadásul Jason Stathamhez hasonlóan minden filmben saját magát játsza.
Szívesen írnám, hogy a színészektől azonban jó is lehetett volna a film, csak pontpontpont, ám valaki mellett nem mehetek el: a Szökés című „Barátok közt fegyencekkel” sorozatban remeklő Amaury Nolasco színészisten itt egészen konkrétan rosszabb volt, mint vártam. Oké, a Szökésbe csak valamiféle véletlen folyamán kerülhet be jó színész, de legalább közepes szintet hozhatott volna. Nem tette. Tulajdonképpen minden egyes jelenete merénylet a jó ízlés és a rekeszizmok ellen, hisz a film első felében minden második jelenet csattanója az, hogy hogy amúgy ő is ott van, figyel felülről, és gonoszan mosolyog / nevet. Ne már.

Őszintén szólva nem merem leírni, hogy a film még ezek mellett is lehetett volna jó, ha követi a játék dramaturgiáját, hisz nem csak a sztorin változtattak: a játék alapját adó monológok szinte teljesen eltűntek, a rémálmokkal, a fanyar humorral, és a hangulattal együtt. Emellett akárhol is nyúltak bele a történetbe, csak romboltak. Megváltoztatták bizonyos események sorrendjét, raktak bele új karaktert (teljesen feleslegesen), Lupinonak olyan múltat adtak, melyet már a Film+ törzsnézői is összeráncolt szemöldökkel fogadnának, de állítom, hogy még mindig lehetett volna a film csak annyira szar, mint az új Pacino filmek. De neeem.

Ilyen borzalmas jeleneteket ugyanis rég láttam. De komolyan, szinte minden logikát nélkülözött a Valkűr szer szála a tömény, de besülő hatásvadászat érdekében, a lövöldözések meg… nem jönnek. Az elején egy majdnem badass, így viszont semmilyen durrogtatás van, aztán 40-50 perc múlva jön is a következő. Bullet-time? Egy vagy kettő van, plusz a szuperlassítás, de az is csak a trailerben működött, mert egy huszadrangú alabárdost szed le vele, úgy, hogy előtte-utána sehol nincs belassulás. Egymásra dobált, minden kohéziót nélkülöző jelenetsorok pedig voltaképp rosszabb eredményt dobnak ki, mint B-kategóriás, de legalább egésszé összeálló film.
Hogy a végére azért pozitívumot is említsek, van néhány: az egyik Mila Kunis, a másik meg Olga Kurylenko. De komolyan, kb. ennyi. Ja, meg a végefele van egy jelenet a toronyházban, ami moziban jó lehet, de mivel a trailerben már láttam, így semmit nem veszítettem. Ugye milyen kevés ez ahhoz, hogy ellensúlyozza például Max egyetlen álmának giccsfaktorát (elképzeli, hogy bemegy a házba, és a családja él és virul, mindezt úgy, mintha előttünk és mögöttünk is egyszerre lenne naplemente)?

"They were all dead. The final gunshot was an exclamation mark to everything that had led to this point. I released my finger from the trigger. And then it was all over. The storm seemed to lose its frenzy. The ragged clouds gave way to the stars above."

Nem vártam sokat, de annál sokkal kevesebbet kaptam, egy kifejezetten rossz filmet, néhol nevetséges jelenetekkel, minimális játékhűséggel (ahol van, ott is elbasszák, ld. utolsó jelenet), nulla színészi munkával, de legalább egyszerre Ukrajna két legjobb nőjével. Az meg a másik, hogy én ezt a játékot ismerő emberként néztem végig, olyanok számára, akik nem játszottak a MP-el, elég nagy káosz lehet a dolog (pl. azt hiszem jó darabig Payne motivációira fény sem derül, na nem mintha az megkönnyíteni a karakterével való azonosulást, netán a szimpátia kialakulását). Nézzetek inkább MR 73-at.

Egy csillag.

Ui.: aki jót akar, nem várja meg a credits utáni jelenetet. Nem mondom el, miért, borzalmas.