Egy jól bevált recept újragondolása – Satelles: Some Got Saved

Tracklist:

1. Always Young
2. Confrontation
3. Some Got Called
4. Grace Under Pressure
5. Time Stands Still
6. The First Passage
7. Dreamcatcher
8. Abandoned Kingdom
9. To Be Awake Is To Be Alive

Műfaj: dallamos hardcore, metalcore

Támpont: Newborn, Modern Life Is War, Bridge to Solace

Hossz: 21:02

Megjelenés: 2018. április 10.

Kiadó: Pongo Pongo Collective

Az utóbbi években határozottan emelkedő tendenciát mutat a hazai hardcore-színtér, egyre csak érkeznek a minőségi zenekarok mind a régi sulis hardcore-ba, mind a beatdownba, mind pedig a dallamos irányzatba. Utóbbinak már fennállása kezdete óta üde színfoltja a fővárosi Satelles a maga őszinte, hiteles kiállásával, a húzós és magával ragadó dallamaival, és persze a nem éppen semmitmondó vagy meghunyászkodó szövegvilágával. Akinek tátongó űrt hagyott a szívében a Newborn és a Bridge to Solace feloszlása, annak tökéletes gyógyír volt a Satelles bemutatkozó kislemeze 2014 elején. Két évvel később a The Wolf You Feed album megjelenésével már egy sokkal kiforrottabb, egyedibb irányvonalat mutattak meg a srácok, amit mi is nagyon szerettünk, bár még ekkor is divat volt emlegetni a Bridge to Solace-t velük kapcsolatban. Ezt a párhuzamot viszont a jövő héten megjelenő második nagylemez, a Some Got Saved dallamainál nyugodtan kezdhetjük elfelejteni.

A közvetlenül az április 8-i országgyűlési választások után megjelenő lemez rögtön egy hatalmas piros ponttal indít: az intro az idősebb George Bushnak a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen (a mai Corvinuson) 1989 nyarán elhangzott beszédéből kiemelt részletekből áll, némi zenei aláfestéssel. Ezen sorok tartalma egyszerűen nem is lehetne aktuálisabb, tekintettel a mai magyarországi politikai helyzetre. Ebből és a tulajdonképpeni címadó dal, a Some Got Called szavaiból is látszik, hogy szerencsére a srácok továbbra sem restek kinyilvánítani véleményüket fontos társadalmi problémákkal kapcsolatban, ami elengedhetetlen eleme egy hardcore punk alapokból táplálkozó zenekar kiállásának. A Some Got Saved egyébként egy konceptalbum, amihez a következőket fűzte hozzá a zenekar: „A lemez a rendszerváltásról és annak utóhatásáról szól, az azóta felnőtt nemzedékről, akik keresik a helyüket a világban, csalódnak, keresnek, menekülnek. Nekik címezzük ezeket a dalokat, mert mi is csalódtunk, kerestünk és menekültünk eleget, de hisszük, hogy a bolyongás nem tart örökké.” Ebből építkezve a szövegvilágban gyakran előfordulnak a kiábrándultság és a belső vívódás elemei is, egy pozitívabb hangvételű, motiváló hangvételbe fordítva. A hangulatos intro után ezekről ordítva bele is csapnak a lecsóba a Confrontationnel – vigyázat, nyomokban glutént Newbornt tartalmazhat!

A rövid, de igencsak tartalmas lemez végig megtartja a kezdés magas színvonalát, egyre feljebb tolva a dalok hangulatát a címadón keresztül egészen a záró To Be Awake Is To Be Alive-ig. A srácok nagyon szépen építkeznek mind zeneileg, mint tartalmilag, egy karcos, a régi idők metalcore-ját idéző hangzással, a tőlük megszokott gyors ütemeken pörögve. Utóbbinak megkerülhetetlen alapköve Hornyák Kristóf nyughatatlan dobjátéka, kiegészülve az egyre egyedibb fülbemászó Satelles-féle gitárdallamokkal és Bokis Balázs messziről felismerhető orgánumával. Itt megemlíteném a lemez egyetlen szépséghibáját, ami pont abban áll, ami a Some Got Saved legfőbb újdonsága a zenekar többi anyagához viszonyítva: ez az ordításba átforduló tiszta ének. Amellett, hogy a dalok nagy részéhez erős pluszt adott – az elsőként bemutatott Abandoned Kingdomot például nagyon megdobja, pacsi érte -, a Grace Under Pressure-ben viszont csak többedik hallgatásra sikerült megszokni, elsőre olyan érzésem volt, mintha Balázsnak úgy kellene kierőltetnie azokat a magas hangokat. A Time Stands Still-lel is picit hadilábon álltam eleinte, abban szinte hamisnak érződik a tiszta, de mostanra már simán el tudom képzelni, ahogy ezt a király dallamot együtt énekli velük élőben a közönség is. Kontra után pro: ugyanezen tétel végén a “Breathe in, breathe out!”-tal kezdődő sorok viszont libabőröztetően jók!

Aki pedig azt hitte, hogy az Abandoned Kingdom lesz a Some Got Saved legerősebb slágere, annak elárulhatom, hogy nem: az utána következő albumzáró dalban még annál is van feljebb. A To Be Awake Is To Be Alive egy akkora 10/10-es tétel, mint a huzat, hát bizony ilyen profin kell feltenni az i-re a pontot! Kifejezetten ragadós dallam született a srácok fejében egy lassabb ritmusba belefoglalva, és itt újra megragadnám az alkalmat, hogy a szövegvilágot dicsérjem, ugyanis az amerikai filozófus, Thoreau inspiráló sorából született a kifejezetten motiváló tartalom. Úgy tűnik, hogy a Wolf’ albumot záró Ties and Wounds után talán már hagyomány teremtődik azzal, hogy a legnagyobb dal a lemez végén kerül ellövésre.

Summa summarum, a Some Got Saved nem hoz gyökeres változást a Satelles zenéjébe, amit egyáltalán nem is bánok, mert így is kellően felfrissítették a receptjüket, és abszolút hozzák a formájukat a lemezen. A tiszta ének miatt még kicsit izgulok, hogy Balázsnak szépen ki fog-e jönni minden hang élőben is, de ha erre a témára még rágyúrnak a jövőben, akkor már tényleg nem lehet majd belekötni a munkájukba! Ahogy az előző anyagaikon, úgy a második nagylemezen is érződik, hogy szívüket-lelküket beletették a srácok, nem csak rutinból kipréseltek magukból valamit, egy ilyen minőségi albumnak pedig mindenképpen az év végi toplistánkon lesz a helye! 9/10

Addig is találkozzunk május 19-én az A38 Hajón a Satelles lemezbemutató koncertjén, olyan bitang jó bandák társaságában, mint a Bluesbreaker, a Hanoi vagy a tavalyi év legjobb hazai kislemezét jegyző Touch! Ha pedig rajongsz a fizikai zenehordozókért, még kazettán is beszerezheted az albumot a koncertjegyed mellé.