Norma Jean – Redeemer

Tracklist:

01. Grand Scene For A Color Film
02. Blueprints For Future Homes
03. A Small Spark Vs. A Great Forest
04. A Temperamental Widower
05. The End Of All Things Will Be Televised
06. Songs Sound Much Sadder
07. The Longest Lasting Statement
08. Amnesty Please
09. Like Swimming Circles
10. Cemetery Like A Stage
11. No Passenger: No Parasite

Hossz: 41:44

Megjelenés: 2006. szeptember 12.

Kiadó: Solid State Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Norma Jean – produced by Ross Robinson. Szent szar, hát mi lesz velünk? - kiáltott fel egy emberként a hardcore-metál zenetábor. Mr. Robinson kifejezetten imponáló referenciával büszkélkedhet és a Norma Jean korábbi anyagait ismerve (és szeretve) a szokásosnál nagyobb figyelemmel követtem a lemez munkálatait, mondván ha ezek a zsenik összeülnek, abból szar nem lehet. És igazam is lett. A nu-metál keresztapja ezúttal is hallható nyomot hagyott a keze munkáján – a Norma Jean kicsit tisztább, kicsit dallamosabb, kicsit könnyebben megszerezhető, de még mindig vegytiszta Norma Jean. Az atlantai ötösfogat megmaradt a jól bevált matek/metalcore vegyítésnél, a turmixba ezúttal belekerült egy cseppnyi Ross Robinson (rossz az, aki rosszra gondol) és vele együtt egy leheletnyi dallamosodás

A Megváltón hallható 11 szám 42 percnyi élvezetet takar, ami pont megfelelő, a lemeznek akkor van vége, amikor illik. Az előző lemez minden zsenialitása ellenére sajnos kissé egyhangúra sikeredett. Ezzel feltehetően a srácok is tisztában voltak, így sikeresen elkerülték az Ossian-szindrómát, és az új lemez sokszínűbb, változatosabb lett, ami mindenképp ér egy piros pontot az ellenőrzőjükbe. Azonban néhány rajongó már fanyalog a „lightos” Norma Jeantól, azonban szerintem határozottan jót tett a bandának ez a kis változtatás.

No, kezdjük kívülről! A borító határozottan figyelemfelkeltő, Shannon Crawford keze munkája tetszetős. „Szenvedő ember a borítón – Norma Jean.” Úgy látszik ezen a téren nem változtak a fiúk, de mindenesetre érdekelne, hogy jön össze a megváltó és az ujjamputáló madár. No mindegy. (haragSICK kollega közben megmondta – Hitchcock Madarak című filmjében a madarak voltak a Föld megváltói az embertől, feltehetően innen az ötlet. Köszi!) Miután kellőképpen kiélveztük a borító által nyújtott vizuális örömöket, tegyük be a lemezt és hallgassuk meg jelen cikk érdemi részét. Hálátlan feladat a nyitószám szerepe, azonban a Grand Scene For A Color Film kiválóan ellátja ezt a feladatot. Olyan, mint a címe – grandiózus. Nem fed fel mindent, de eléri, hogy többet akarj. Ekkor csendül fel a kislemezes Blueprints For Future Homes (imádom a számok címeit!), ahol már kezd feltűnni a változás a hangzásban. Kicsit halkabb ének, a gitár sem dominál annyira és több a dallam. Kissé megkopott az Aftermath agressziója, durvasága és ereje, de valahogy tökéletesen elégedettek vagyunk a lemezzel így is. A Small Spark Vs. A Great Forest – kicsit lassabb kezdés, a folytatás sem sokkal durvább – kell a nyugtatás az idegeinknek és a viszonylag lassabb tempó marad még egy ideig. De mint tudjuk, a béke csak átmenet két háború közt, így máris keményen visszatér a jó öreg technikás gitárjáték a nyakficamot okozó, kemény breakdownokkal operáló The End Of All Things Will Be Televisedben. Isteni! Erre az örömre csak rátesz egy lapáttal az Underoath gitárosa, Timothy McTague által (is) írt szám, a Songs Sound Much Sadder (azóta már úgyszintén kislemezes). Ez a nóta kicsit kilóg a sorból a dallamaival, így ez az egyik legkönnyebb szám a lemezen és egyúttal az egyik legjobban sikerült is! Ez után következik a The Longest Lasting Statement ami aztán tényleg egy masszív darab. A szám eleje egyszerűen tökéletes, lassan de határozottan indul, kár, hogy a folytatás kissé elvész a többi szerzemény fényében. Amit ezek után még kiemelnék, az a No Passenger : No Parasite. A szám a nemi úton terjedő betegségek problémáját oldja meg négy szóban – zseniális. Zárótételnek is tökéletes, és a négy szó már-már fanatikus kántálása a fejünkbe vési a srácok üzenetét. Habár ez már kissé elrugaszkodott attól a sémától, amivel eddig a Norma Jeant azonosítottuk, valahogy beleillik az egészbe és megfelelő módon zárja le azt. A Redeemer kevésbé stúdiószagú, mint az előző, ami igencsak furán hangzik, lévén hogy egyes számok még 20 perccel a rögzítés előtt is munka alatt álltak. Robinson producer bácsi híres arról, hogy a zenét szereti egy magasabb, lelki szintre emelni (emlékszik még valaki a Korn Daddy című nótájára?). Épp ezért a bandával minden egyes számról órákat beszéltek, hogy megbeszéljék, kinek mit jelent a szám lelkileg és szellemileg – és valahogy ez át is jön a lemezen. Látszik, hogy ezt a vad, zajos muzsikát – amit a nagyapáink csak egy üveg pálinka után hívnának zenének – élvezik. Valahogy átjön a lemezen, hogy ezek ők, szerintem pedig ez a zene egyik alapja – hogy a zene belülről jöjjön, lényegtelen, milyen stílusú zenét játszol. Ez pedig követendő példa minden mai zenekar számára.

A dalszövegek mindig is különlegesek voltak – természetesen az egészet áthatja a vallásosság, de nem tolakodóan. A fiúk nem akarják letolni a torkodon a Bibliát, hanem finoman tolják be hátulról kúp formájában. Ennek egyik jeles példája az előző lemezen található Coffinspire, amiben Cory Brendan a Biblia egy részletét „énekli” el nekünk. Ross Robinson atyáskodásának köszönhetően a lemez már sokkal szélesebb rétegeknek szól, mint eddig bármelyik Norma Jean anyag, és ha ehhez hozzátesszük azt a tényt, hogy a banda idén az Ozzfesten a kisszínpadon játszott, akkor feltehetően nagyon meg fog ugrani a banda kedvelőinek a száma. Így mindent összevetve azt kell mondanom, hogy a Norma Jean változott. Az ének maradt a régi, a dalszövegek tekintetében maradt a tagolatlan, refréntelen felépítés, a gitárok már nem annyira technikáznak és a hangzás is polírozottabb – rossz hír azoknak, akik az előző anyagokat pont ezekért szerették. Azonban ezeket az apró malőröket elnézzük nekik, hisz Ross Robinsonnal karöltve (és minden bizonnyal az ő kemény irányítása alatt) összehozták az idei év számomra legütősebb lemezét. A Redeemer egy kicsit más, mint az eddigiek és mégis ugyanaz. A Solid State pedig nagyon jól teszi, ha továbbra is ilyen erősen promózza ezt az anyagot, hiszen a Norma Jeant megszeretni ezzel a lemezzel lehet a leginkább. Alig várom, hogy lássam, mi van még a tarsolyukban, merre indulnak ezek után. Mostanában nem szeretek pontozni, de ez a lemez megérdemli a tizest. Ámen.