Hírek Kritikák Beszámolók Interjúk Premierek Kult Másvilág Blog
Beszámolók

Life Is Hell Vill - Az év hazai underground fesztiválja a NuSkull szemével

A lassan nagykorúvá érő underground fesztivál nemcsak nagy utat tett meg, de szintet lépett és országos szinten hiánypótlóvá is vált az Eger körüli hegyek közé költözéssel.

17 év egy fesztivál életében talán kevésbé tűnik rengetegnek, mint mondjuk egy zenekarnál, vagy pláne a saját bőrünkben, de csak amíg bele nem gondolunk, hogy a fesztivált is hús-vér emberek szervezik, na meg abba, hogy bizony létezik olyan ember - nevezzük Németh Attilának, ha már ez a becses neve, vagy Somának, ha már úgyis mindenki csak így hívja -, aki konkrétan a fél életét azzal töltötte el, hogy minden évben megcsinálja a Hell Vill fesztivált. Ez alatt a 17 év alatt pedig a Hell Vill óriási utat tett meg, nemcsak fizikailag, hanem volumenben és jelentőségben is: ami 2006-ban a Győr-Moson-Sopron megyei Bősárkányban még a főszervező szülinapi bulija volt három környékbeli zenekarral, abból az idők során egy többnapos, underground körökben kultikus esemény nőtt ki, amit az utóbbi évek sok költözése és forró klubokba zárkózása (Veszprém - Szigony, Székesfehérvár - Nyolcas Műhely) sem torpantott meg.

2022 viszont mindenképp vízválasztó, sőt gyakorlatilag egy új kezdet a Hell Vill számára. Egyrészt azért, mert a feszt idén még tovább vándorolt keletnek, egészen az Eger melletti Felsőtárkányig, újra szabadtérre, ráadásul minden eddiginél nagyszabásúbb kivitelben. Közben pedig a Rockmaraton kiesése után a hazai rockzenei közeg egy jelentős szegmensének ez lett A nyári fesztiválja, aminek innentől nem titkolt célja, hogy betöltse azt az űrt, amely a kelet-magyarországi régió néhai legendás fesztiváljai, főleg a Hegyalja és az Azfeszt után hosszú évek óta üresen tátong. Ami a masszív fellépőgárdát illeti, a hagyományos hardcore/punk csapásirány most kissé mintha eltolódott volna a kortárs modern metal felé, illetve a keményzenétől teljesen idegen műfajok - synthwave, hip-hop - is felbukkantak, bár ilyesmi korábban is simán előfordult már a Hell Vill történetében. Arról meg, hogy az egész feszt mennyire barátságos, családias és egyáltalán otthonos tud lenni, már korábban is áradoztunk, és spoiler alert: ez idén sem változott. (Völgyesi)

Péntek

Természetesen nem is a NuSkull lettünk volna, ha a fél szerkesztőség kapásból le nem kési az Osztálykirándulás Pestről induló turnébuszát. Hiába, eltökölésben még mindig mi vagyunk az alfák. És az omegák is. Akik viszont feljutottunk a járműre, és el is indultunk valahol a vélt és valós repülőrajt közt, azok a remek hangulat és az ezt tuningoló whisky shotok ellenére a finish előtt mondhatni - csak hogy maradjunk a Hell Vill-es kalózzsargonnál - zátonyra futottunk (lásd: pöppet eltévedtünk). Így az előzetes "lesz azért időnk felverni a sátrat, hidratálni és kényelmesen elhelyezkedni az első koncertre" ideát felváltotta a lóhalálában becsekkolás, a VLKN-os fiúk szettje mellett felmálházva elloholás, a sátrunk szakszerűnek egyáltalán nem nevezhető felverése, illetve a pultnál egy körúti angol legénybúcsús csapatot is taccsra vágó "célzóvíz" felvétele, hogy egy jó ideig ne kelljen újra fordulni. Ja, jó ideig, pff... Így bár szomorúan konstatáltuk, hogy lekéstük a VLKN "kitörését", azért öröm volt az ürömben, hogy kicsit később még megszemlélhettük e tehetséges szupergrupp tagságának igen nagy százalékát a testvérzenekarokban (Anchorless Bodies, Satelles). De előttük még érkeztek a pécsi Vodka for Kids srácai, akiknek *dobpergés* ez volt karrierjük első fesztiválszereplése. Ez alapból nem egy könnyű feladat, pláne, amikor zacsifacsaró hőség van, és még a hangosítás sem volt épp a toppon. A srácok kedvét és vehemenciáját ez ugyanakkor cseppet sem szegte és olyan bulit toltak az első két EP-jük felhozatalából, hogy mindegyiknek kijárt volna egy kevertkoszorú a fejére a szett végén. (Radó)

Ezután átröppentünk egy kicsit a nagyszínpadra, ahol már épp bemelegedett a Heedless Elegance abba, amit én így a látvány alapján "gentlementalcore"-nak tituláltam fejben: a fiúk élére vasalt ingben, mellényben, zakóban(!) és talpig feketében tolták a dühedelmet, és látszólag cseppet sem zavarta őket az a tikkasztó meleg, ami minket hawaii ingben mardosott. Nem láttam még őket, viszont azt már a tavalyi Libra lemezük zárótételénél, a The Answernél elkönyveltem, hogy ez élőben le fogja tépni a fejemet, és guess what: nem is lett másképp. Aztán vissza is nyargaltam az Anchorless Bodies "visszatérésére". Azért írom így, mert bár a banda nem tűnt el, de azért 2019 óta nem igazán hallattak magukról. Közben viszont betöltötték a tízet, ami egy hazai underground zenekar életében mindig nagy szó, és egy friss interjúban még azt is elárulták a Mögött blogos Andinak, hogy idén új kiadvánnyal örvendeztetnek meg minket. Így tényleg külön öröm volt látni teljes pompájában a tímet, pláne, hogy a Harag még mindig a top 5 magyar nyelvű hardcore-himnuszok egyike. Utánuk érkezett a Satelles, a szívem másik csücske, akik még mindig vérprofik, hihetetlenül alázatosak és a sietés/csúszás ellenére olyan formában szólaltatták meg többek közt az általunk a tavalyi év legjobb magyar nagylemeznek kihirdetett 3 AM Confessions dalait, ahogy azt legnedvesebb álmaimban elképzeltem. Egy kósza panasz nem lehet rájuk, így kell ezt csinálni! (Radó)

A Petofi zenekart azóta szerettem volna színpadon látni, mióta pár évvel ezelőtt megismertem a munkásságukat, és azonnal be is húztak a melankolikusan brutális dalok és a keserű szövegek. Ez volt az első olyan zenekar, amire fejben bérletet vettem az első sorba, és bár végül a másodikban találtam magam, végig önfeledten ordítottam a közönség tagjaival együtt minden számot. Ekkora katarzis állapotában is meg tudtam bizonyosodni arról, hogy elég jól szóltak kifelé a srácok, és valósággal megőrült köröttem a tömeg. A Kések és persze Az idő esete volt az a két dal, amire a legnagyobbat ment mindenki, de a Pusztulás I. is alaposan megmozgatott minket. (KG)

Mint ahogy azt korábban említettem, a kicsit késői betoppanásunk és az amúgy is szűkös időrendünk (mindenkivel lepacsizás, koccintás, koncertről koncertre szaladgálás) mentén nem igazán volt időnk feltérképezni a fesztivál területét. Vagyis volt, de nyilván akkor, amikor már nem felhőtlenül hálás a dolog: este, a sötétben, hidegben, megfelelő(?) mennyiségű célzóvízzel a szervezetben. Nyilván amikor fesztivált szervezel, nem feltétlen fogsz arra gondolni, hogy a gyökér látogató majd úgyis levágja az utat a sátra irányába, ezzel felbukva az összes buckában, gödörben, Mariana-árokban, Jumanji-indában, Grand Canyonban, ugyanakkor ez nem teljesen elszigetelt esemény. Ennek elkerülése érdekében megszaporítanám a nagyobb területet (vagy több kicsit) megvilágító berendezéseket. Ez volt talán a legszembetűnőbb minimális hiányosság, ami szerintem egy első rendezésű kültéri fesztiválnak mondhatni kötelező velejárója. (Radó)

Emellett pedig muszáj kiemelni, hogy mivel az egész feszt a falu határában egy völgyben fekszik, így egyrészt a térerő meg a mobilnet általában elérhetlen luxuscikknek számít a helyszínen, másrészt meg a napi hőingás is elég durva méreteket ölt. Most mondhatnánk, hogy mindez a rutinos feketezajozóknak például valószínűleg már meg sem kottyan, de ha az ember lélekben (és pláne ruhatárban) nincs felkészülve arra, hogy hiába van napközben 30+ fok, éjjel bizony 10 is alig lesz, akkor azért érhetik emiatt kellemetlen meglepetések. Persze erre rá lehet vágni a régi sablondumát, hogy "igyál sok folyékony pulóvert," de legyen ez inkább egy intelem a jövő évi látogatóknak arra vonatkozóan, hogy igen, hozni kell meleg ruhát, és sokat. (Völgyesi)

Az idei Hell Vill metalosodását talán semmi nem szemlélteti jobban, mint az, hogy a pénteki napnak (és hivatalosan az egész fesztiválnak is) a hazai modern metal zászlóshajója, a Subscribe lett a headlinere. Ehhez méltó ordas nagy hacacárét is csaptak. Szinte centire ugyanazt a standard besztof programot űzték, amit pár hete az A38-on is, de mostanában náluk is úgy vettem észre, hogy vidéken illetve fesztiválokon sokkal nagyobbat szoktak aratni, mint a fővárosban. Főleg Csongor Bálinton látszott az, hogy a zergebaszó cidri hideg ellenére is óriási hőfokon izzik belülről, ez pedig elég hamar átragadt a közönségre is. Na meg hát az se volt hátrány, hogy a nagyszínpados hangcucc egész hétvégén úgy dörgött, mint egy tüzérségi ágyú. Ezután a kisszínpadon az Omega Diatribe késő esti tesiórája vitte tovább a lendületet, rendesen úgy megvittek a benga groove-ok, hogy gyakorlatilag az egész műsort álló helyzetben végiglégfekvőtámaszoztam (a helyesírás-ellenőrző szótár ezen a ponton hangosan felsír). Az van, hogy mióta a srácok az utóbbi lemezeken kicsit egyenesebbre vették a dalszerzést (értsd: több az izomból bólogatós téma, kevesebb a fejtörős matek), azóta iszonyat nagyot megy az egész, pláne egy ilyen fesztiválon, kvázi csúcsidőben, amikor még mindenki lábában bőven benne van a boogie. És mivel elég régen írtam már utoljára Omega-buliról, legyen itt kimondva az is, hogy Szabó Dani érkezésével szerencsére megint egy pont olyan vadkan dobos döngeti az alapokat, amilyenre ennek a zenekarnak égető szüksége van. (Völgyesi)

Az As Karma Brings mélységes morgolódásait már megtapasztaltam többször is, fesztiválon viszont még nem, így egyértelmű volt, hogy ott kell lennem, amint a színpadra állnak. Az időzítés pont jó volt, a legsötétebb óra után kicsivel elindult a gigászi hentelés és nem is volt megállás egészen a végéig, a legbrutálisabb setlistjüket hozták. Úgy fest, a budapesti deathcore-brigád bárhol is jelenjen meg, hatalmas energiát képesek felszabadítani, és nem is nagyon kell buzdítani a közönséget arra, hogy moccanjanak meg, ahová néztem, csak tomboló embereket láttam. A What Are You Laughing at? szeletelése után az a breakdown valami hatalmasat szólt, a kötelező közönségordibáltatós Vile-t követően a Hate Seems Help zárta a sort, mi pedig alig tudtunk magunkhoz térni ekkora kíméletlen darálás után. Még mindig nem találom a hangomat. (KG)

Amikor a Shell Beach átkúszott a délutáni nagyszínpados slotból ide, a fesztivál két legnagyobb gyalumetál-bandájának farvizére, kicsit megijedtem, hogy vajon mennyire tudnak majd érvényesülni ebben a hajnali lehozós dzsó szerepben. Aztán az lett, hogy a fél 3 körüli kezdésükre a közönség java része tényleg ki is fáradt és elpárolgott, cserébe a lelkesen kitartó túlélők szűk körében én akkorát vájboltam Somló Paliék poszt-hardcore-jára, mint még soha. Hiába vannak a Shell'-lemezeken frankón beindulós dalok is, számomra mégis az egész zenekarnak van egyfajta melankolikus felhangja, amit élőben még sosem éreztem ennyire pontosan megelevenedni, mint most ebben a “szemben a színpad fölött telihold, a hátam mögött meg már pirkad” környezetben. Erre kicsit még a setlist is rájátszott, a nagy arconpörgős Hoverboards’-ot például elő se vették, volt viszont egy rakás új szám, amik nagyon beadták (spoiler alert: az egész lemez be fogja, ha majd végre kijön). Valami ilyesmit érezhettek azok a hippik is, akik anno '69-ben a Woodstockon látták azt a bizonyos reggelbe folyó Jimi Hendrix-koncertet.

A koncertek itt végül kifújtak, de közben a közösségi térben még javában ment a Quixotic-féle Waves afterparti - na itt meg aztán minden volt a Top Gun soundtrackektől a synthwave-esített Bikini-balladán át a random techno alapokra rákevert Michael Jackson-slágerekig, természetesen óriási adag ‘80s esztétikába csomagolva. Egy egész éjszakán át engem személy szerint nem tudna elszórakoztatni ez az attrakció, de adott esetben ideig-óráig baromi jól esik elveszni benne. Aztán ahogy felkelt a nap, jobbnak láttam végre elfeküdni és nyakig magamra húzni a hulla- hálózsákot, hogy aztán cirka 3 és fél órával később máris rohamtempóban és újra rövidnadrágban meneküljek kifelé a villámgyorsan 40 fokosra melegedő sátramból. A kipihentséget gyorsan engedjük is el, indulhat a második nap. (Völgyesi)

Szombat

A többiekkel ellentétben csak szombaton kora délután érkeztem meg az elképesztően szép helyszínre, a sátrat gyorsan felhánytam egy rendkívül barátságosnak tűnő helyre (melyről később kiderült, hogy az afterparti ötven méteres körzetében van, de mindegy is, olyan még úgysem volt, hogy hajnali fél 5-kor az Acélszívre vacogjam magam álomba), és már indultam is a közösségi tér felé. A nap koncertügyileg nálunk sajnos egy kicsit később kezdődött, így a nemecsek + Stubborn, illetve a kisszínpados Estenden + Boru párosokról lemaradtunk, mivel szerkesztőségileg a NuSkull kvízen pojácáskodtunk, mely néhol átcsapott kedélyes belterjeskedésbe, indokolatlanul nehéz kérdésekkel vegyítve, úgyhogy ezért és a csúszásért utólag is bocsi, és köszi mindenkinek a részvételt, illetve gratulálunk a győzteseknek. Ja, és puszi a Barhole-os srácoknak, akik a tűző napon is rendületlenül hozták a tálcányi keverteket, utólag erre fogtam az éjjeli perecelésemet, de a legjobban mégis az fájt, hogy az előzetesen regisztrált Pataky Akela csapat nem jelent meg a vetélkedőn.

Ahogy végeztünk a kvízzel, indultam is a kisszínpadhoz, ahol a tűző napon már a Heartlapse tolta teljes erőből. Engem valahogy nagyon betalált a koncert, főleg az új dalok, meg az egész buli, ami a rendkívüli hőség ellenére jó pár embert megmozgatott. Lucáék full eltalálták az arányokat a matekosabb és az egyszerűbb dalok között, sőt a végére még a csapat volt gitárosa is beszállt a buliba. Utánuk jött a Bipolaris, akik már egy fokkal jobban meg tudták mozgatni a közönséget, igaz, ez talán nekik egyszerűbb mutatvány volt a dalok szerkezete és stílusa miatt. Somáék mindent kitettek a színpadra, és nagyon látszott, hogy ez egyfajta jutalomjáték számukra, mondhatni hazai pálya volt, a közönség meg vette a lapot és partner volt a megőrülésben. (Simon)

Eközben a nagyszínpadon épp a nyár legnagyobb underground “botránya” bontakozott ki a The Southern Oracle koncertje kapcsán, amikor is Kókai “mindenki közelebb lép kettőt” Barnabás már a beállás alatt, mic check gyanánt elkezdte cinkelni azokat a fesztiválozókat, akik a büfésor környékén az árnyékban kerestek menedéket a tűző nap elől ahelyett, hogy kirongyolnának a napra pattogni a benga metalos hardcore-ra. És a sztori itt nem is állt meg, mivel a frontember csak nem bírt leakadni a témáról, a koncert közben már a “ti mi a faszomnak jöttetek ide?” kérdéssel sújtott le a pit helyett a padokat választó nézőkre, nehezményezve, hogy azok nem tisztelik meg annyival, hogy testközelből figyeljék a zenekart.

Ezen a ponton hadd fejtsem ki személyes véleményem, hogy akinek van pofája ilyen hangnemben szólni azokhoz, akik egyébként eleve vették a fáradságot és odamentek a koncertjére, az ne merészelje a szájára venni, pláne bárkin számon kérni a tiszteletet. Ezek a felkérdezett fesztiválozók konkrétan bármi mást csinálhattak volna ehelyett, megnézhették volna a Bipolarist, társasozhattak volna a közösségi térben, kimehettek volna a szomszédos dínóparkba, vehettek volna egy kibaszott hűsítő zuhanyt, de nem: ők kíváncsiak voltak a The Southern Oracle előadására a dögmelegben, csak éppen nem a darálóból, hanem kicsit messzebbről - és ez a hála? Hogy aki nem pattog úgy, ahogy a vezér fütyül, az mi a fasznak jött ide? Persze, végül is lehet ezen így primadonnáskodni, lehet pökhendi tahó módon kiszólogatni a színpadról, meg lehet utána zárt facebook-csoportban magyarázkodni, hogy mindez csak hangulatfokozás akart lenni és “érti, aki érti”, csak rohadtul nem érdemes. Ez egyedül arra jó, hogy az ember saját magát (és ezáltal az egész zenekarát / brandjét) járassa le széles körben. Vajon megérte? Lett annyival jobb a koncert pillanatnyi hangulata? Ugye, hogy nem.
Az jó előre borítékolható volt, hogy ha egy hardcore punk gyökerű fesztivál Eger mellé költözik és meg is teszi a Téveszmét az egyik fő fellépőjének, abból óriási hepaj lesz - hiszen Nagy Viktorék éppen innen indultak lassan húsz(!) éve, ebből  az utóbbi tízben már egyértelműen ők lettek a magyar nyelvű hardcore punk csimborasszója, most meg a szülővárosuk határában kaptak kvázi headliner dicsőséget. De még milyen dicsőséget! Akkorát ment a buli, hogy azt azóta is csak a Téveszme mennybemeneteleként tudom emlegetni. Egy jó háromnegyed órás hőzöngés, közös gőzkieresztés és hangszálszaggatás, porfelhő-felverés, meg a crowdsurfölők Paradicsoma - tényleg egy végtelen energiabomba volt ez, amit még az sem tudott megállítani, mikor az egyik szám (talán A szoba?) felénél konkrétan széthullott a dobcájg. De a Téveszme ilyenkor csak felhúzza magát, és csakazértis befejezi azt a francos dalt akár egy fél cuccon is, amolyan “the show must go on”, vagy még inkább “punks not dead” alapon. A buli életmű-megkoronázó jellegéhez méltón a srácok a tavalyi EP gyöngyszemei mellett egy csomó korai dalt is előbányásztak, és bár ráadást a követelőzés ellenére sem adtak, de igazából a záró Kövek III. + Csillagösvényedre páros epikusságát úgysem lehetett volna már hova fokozni semmivel. Szokás mondani, hogy a Téveszme klasszikus klubzenekar, de szerintem ennél ászabb bulit még sosem láttam tőlük. (Völgyesi)

Végül a Lazarvs jött és megint elvégezte, amihez a legjobban ért: agyonverni mindenkit egy zenei szöges husánggal. Az utóbbi 4-5 évben iszonyatosan kimaxolta a trió ezt a pokolmetalos produkciót, megy a sok skalpoló riff, megy a sok "BLÖÁGH!!!", a horrorfilmes hangulatú átkötések, a szúrós tekintetek meg a torokmetszést imitáló gesztusok, simán világszínvonal az egész - viszont ez nálam az utóbbi időben már kicsit stagnálásba fordult, hiszen minden bulin szinte pont ugyanazok a dalok meg a körítés, ami hiába vérprofi, mégsem érzem, hogy minden adandó alkalommal szükségem lenne rá. Aztán két szándékosan kihagyott koncert után elmegyek a harmadikra, és az megint úgy ledózerol, mint Garancsi István a Dürer Kertet. Ott állok a puszta közepén, nyelem a port, közben rám öntenek egy teherautónyi folyékony betont, és boldogan lubickolok benne, amíg bírok, majd egyszer csak eljön az a pont, mikor már annyira súlyos a helyzet, hogy mozdulni sem bírok, csak döbbent pislogással nyugtázom az eseményeket. Egy kis old school kezdés (a Leprechaun Skin / Four Horsemen / Abraham trió azért rendesen visszaküldött 2014-be), utána a két legfrissebb lemez ólomtömbjei, a végén nyilván egy örökzöld Pothead, ráadás meg itt se volt, de fun fact: így is kettővel többet játszottak a srácok, mint amennyi a papírra volt írva. És már megint csillagos ötös volt, bassza meg.

(Kevésbé fun fact: miután péntek délután egy fesztiválozónak kiment a lába, mentők vitték el, majd szombatra már begipszelve jött vissza a völgybe, szombat éjjel a Lazarvs pitben még egy balszerencsésnek kirúgták úgy a bokáját, hogy kórház lett belőle, ezzel mintegy járókeretes szerkezetbe téve a fesztivált. Igen, erre a szóviccre ment ki az egész. Nem, nem szégyellek semmit.)

Vasárnap

A két hangsúlyos nap után a szervezők vasárnapra a kötelező kiköltözés helyett meghirdettek egy levezető napot is, délutáni akusztikus koncertekkel és a Hell Vill crew által prezentált DJ szettes afterpartival. Ez viszont ránézésre aligha váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a nagyjából ezer látogatóból csupán pár tucat ember maradt erre az utolsó estére a stábbal bulizni. Szóval ha jövőre is lesznek hasonló egyszálgitáros és chillezős fellépők (legyenek, mert az ötlet mindenképp remek!), azokat talán érdemesebb lenne a két “fő” napba belesűríteni valahogy, vagy ha megint külön nap lesz szentelve ezeknek a programoknak, akkor pedig innen nézve működőképesebbnek tűnik egy nulladik akusztikus nap, mint egy +1-edik. (Völgyesi)

Egy-két nüansznyi gyermekbetegséget leszámítva hihetetlenül bensőséges és családias légkör uralkodott Felsőtárkányban ezalatt a kicsivel több mint két nap alatt. Mintha csak egy hatalmas családként összejöttünk volna feltöltődni a sok szar elől, ami az elmúlt és jelenlegi időszakokban is zajlik világszerte. Elmenekültünk a civilizációból, hogy zenékről dumáljunk, röhögjünk, koccintsunk, ölelkezzünk és természetesen egy testként és lélekként felszabadultan tombolhassunk. Nem lehetünk elég hálásak a szervezőknek, a fellépőknek, a pultosoknak, a kajásoknak, az off-programosoknak, az önkénteseknek, de még a takarítónéniknek is, illetve tényleg mindenkinek, aki valamilyen úton-módon belefolyt ebbe az egészbe. A Hell Vill szintet lépett - nyilván felfelé -, és ha megtehetném, már most kiülnék a bejárat elé, mint hipsztergyerek az Apple-bolt elé egy új iPhone megjelenésekor, és várnék a jövő évi nyitásra. Merthogy remélem, ezek után evidens a folytatás ebben a formában, ugye?! (Radó)

Már csak azért is, mert tulajdonképpen nemhogy az északkeleti régióra nézve, hanem országos szinten is tökre hiánypótló az, amit Somáék most megvalósítottak: hogy legyen egy klasszikus értelemben vett, szabadtéri, sátrazós fesztiválja a keményzenei underground úgynevezett fősodrának is (hangozzék ez bármily ellentmondásosan is), ami kevésbé tarajos, mint a Toxic Weekend, kevésbé extrém, mint a Lowland, és kevésbé eklektikusan avantgárd, mint a Fekete Zaj. Mert habár valamennyire mindegyiknek a közegébe bele tud nyúlni a Hell Vill, de egy Subscribe-ot például csakis itt lehet elképzelni headlinerként. Ilyenformán külön öröm, hogy amit ebből a színtérből ki lehetett sajtolni a lineup terén, azt maximálisan ki is sajtolták, miközben azért az underground hitelességen sem esett csorba mondjuk egy Depresszió vagy Road kaliberű “lakossági” produkció beiktatásával, hiába hoztak volna ezek a bandák borítékolhatóan több fizető vendéget.

A kérdés innentől az, hogy jövőre merre tud továbblépni a fesztivál, ha nem akar önismétlésbe esni, de szerencsére azért van még mozgástér a zenekari állományban, én például tökre megnéznék jövőre itt egy Bridge to Solace-t, egy Kozmoszt, de még egy Fish! is simán helyénvaló lenne. Meg persze külföldről is simán lehetne tuningolni a lineupot, mondjuk egy Birds in Row-val vagy Higher Powerrel. Onnantól pedig már csak még egy nyújtózkodásra vannak a Darkest Hour, Comeback Kid, Enter Shikari kaliberű húzónevek is, aztán meg a határ a csillagos ég - persze az is kérdéses, hogy a szervezők le akarják-e hozni a csillagokat egyáltalán, vagy inkább megmaradnak lent, a tábortűz biztonságos melege körül. Akárhogy is, mi jövőre is fixen ott didergünk majd velük a T-rex-es pulcsikban, amikor a Hell Vill nagykorúvá érik. (Völgyesi)

Fotók: Somogyi Lajos / Bands Through the Lens