Időutazás hősszerelmeseknek – Johnny Booth: Moments Elsewhere

Tracklist:

1. 2040
2. Collapse in the Key of Fireworks
3. Full Tilt
4. The Ladder
5. The Mirror
6. Only by Name
7. Why Becomes How
8. Ring Light Altar
9. Gatekeeper
10. No Comply
11. Bright Future
12. Modern Dialogue

Műfaj: mathcore, poszt-hardcore, elektronika

Támpont: Greyhaven, Better Lovers, Dance Gavin Dance

Hossz: 41 perc

Megjelenés: 2021. július 21.

Kiadó: Szerzői kiadás

Webcím: Ugrás a weboldalra

Vitathatatlan, hogy a 2020-as évek a revival jegyében telnek. Vagy hívhatom felelevenítésnek is, ha már magyarul beszélünk, bár ebben az írásban elég sok olyan kifejezés lesz, amit nem tudok az anyanyelvünkön, releváns formában megjeleníteni. A lényeg, hogy a 20-30 éve aranykorukat élt műfajok, mint a nu metal, a pop punk és az emo, második eljövetelüket ünneplik, és régóta nem látott népszerűség övezi a stílus képviselőit. Ehhez pedig csak annyi kellett, hogy a zenészek belássák:

lehet kísérletezgetni, eddig ismeretlen ösvényekre merészkedni, de az (általában) feleakkora sikert és elérést se hoz, mint amikor olyasmihez nyúlnak vissza, amivel a hallgatók már tudnak azonosulni, mert mondjuk a fiatalságukra emlékezteti őket.

Bár nem kap akkora visszhangot, mint a fent említett “csatlósai” – valószínűleg mert a peak érájában se volt annyira népszerű, vagy csak még nem telt el annyi idő, hogy rendesen a köztudatba ivódjon -, de nem mehetünk el szó nélkül az ún. “myspacecore” mellett sem. Ez nagyjából a 2000-es évek végén, a titulust adó MySpace közösségi platformon felfutó metalcore-, deathcore-, mathcore-, emocore- és lényegében bármilyen más bandák gyűjtőneve. Kis hazánkban többek közt az is hozzájárul ennek a buboréknak a szinte áthatolhatatlan állagához, hogy az említett oldal nem igazán volt népszerű nálunk, ahogy mondjuk jelenleg a Twitter sem az. Tehát ezen zenekarok, és maga az egész mozgalom, közel se tudott úgy beférkőzni a hallójáratunkba – majd a szívünkbe -, mint mondjuk egy Korn vagy a Blink-182. Aki viszont mégis belebotlott ezen előadók egyikébe pár évvel később, és vette a fáradtságot, hogy utánuk járjon a világhálón, az szinte kivétel nélkül örök szerelemre lelt bennük.

Hogy mi szükség volt erre a rögtönzött, hosszúra nyújtott töriórára? Enélkül nem igazán tudtam volna esszenciális színben felvázolni a New York államból származó Johnny Booth zabolátlan munkásságát. A banda 2008-ban alakult (tehát bőven a Myspace csúcsának idején), viszont akkoriban volt egy nagy probléma azzal, ha a mostanság jól menő stílusok képviselője voltál: nem voltál különleges. Igen, a srácok erős túlzással, de éveken keresztül megmaradtak a helyi bandának, akik a helyi krimókban adtak koncertet, a haverjaikkal együtt max. 50 főnek. Így aztán nem is annyira meglepő, hogy a cikkünk tárgyául szolgáló Moments Elsewhere csupán csak a harmadik lemezük 15 év alatt, holott manapság a technikának hála előadók szó szerint fossák ki az anyagokat, már az íratlan “kétéves szabályra” is fittyet hányva. A kitartás azonban meghozza a gyümölcsét: a Myspace halálával a srácok legtöbb pályatársa elhagyta ezt az ominózus hangzást, és vagy elkezdték másolni a Sempiternalt, vagy tucatcore-t kezdtek el gyártani, vagy egész egyszerűen populárisabb, rádiókompatibilis butt rock irányt vettek. Johnnyék azonban nem adták fel, nem tántorodtak el, kivárták a megfelelő időpontot, az új lemez pedig egy brutális időgép 15 évvel ezelőttre – de nem ám az a pottyantós budis fajta! Nem, ez a masina egy csilivili Rolls Royce, amiben olivás Martinit szervíroznak.

Ennek pedig az az oka, hogy ez a lemez egyszerűen kibebaszott jól szól. Sajnálom, próbáltam kevésbé vulgáris jelzőt keresni, de nem ment. Ez pedig azért is ellentmondásos a core-szak (hahi) bandáihoz képest, mivel az akkori lemezek híresen okádék módon szóltak, és így joggal merülhet fel a műértőben az aggály, hogy akkor ez így nem is trúság. De bizony az, el is mondom, hogy miért.

Számomra a myspacecore-bandák mindig is a szabályszegésről szóltak. Hogy nekik senki ne mondja meg, mit csináljanak, nekik senki nem parancsol, őket nem érdeklik a trendek, csak hadd játszanak kedvükre való, gyors, zajos, dallamos, emocionális zenét.

Az pedig, hogy a Moments’ ilyen patikán duruzsol, az megint csak a szabályok felrúgása – csak egy modern módszerrel. És hát lássuk be, kellett is ez a makulátlan sound, ugyanis annyi minden történik ezen a lemezen, hogy megbocsáthatatlan vétek lenne bármiről is lemaradnunk az elmaszatolt iparosmunka miatt.

A banda palettáján található alapszínek, amikből a srácok dolgoznak: a mathcore, a poszt-hardcore és az elektronika. De ez így baromi sarkalatos, a lemez telis-tele van mindenféle hatással, ingerrel, impulzussal, a Fugazitól kezdve egy kommentekben elitistáskodó faszkalapig. Az album alapvetően egy metal anyag, baromi jó pop érzékkel. És itt most nem autotune-olt énekre kell feltétlen gondolni, hanem hogy meglepően jól működnek a disszonáns rombolások után hetykén bepöccintett szintiszőnyegek, vagy az R&B-s dallamtapadások. De nyilván egy alapvetően gitárzenével foglalkozó oldalon nem az fog érdekelni, hogy milyenek a Hail the Sun rágógumi részei megelevenítve, igazam van? A lényeg, hogy amikor zúznak a srácok, abban nincs köszönet: valószínűleg a steril keverésnek is hála, de a gitárjáték sokszor annyira leírhatatlanul nyers, erőszakos és húsba vágó, mintha valaki egy befőttesgumival csattogtatná a friss sebedet. Ezt a pikáns fájdalomérzetet pedig csak fokozzák az eklektikus tempóváltások, a matekos másodfokú egyenletek, az indokolatlan sample-ök és hangszerek felbukkanása (helló, szexi szaxi!). Az igazság, hogy az anyag közepén lévő minimális leüléstől eltekintve egyszerűen képtelenség a nyitó 2040-re nem összeszorított segg- és arcizmokkal bólogatni, a Full Tilt ötös erősségű hurrikánja elől nem fedezékbe vonulni, az Only by Name pofátlan shoegaze-ére nem elcsöppenni, vagy épp a Bright Future-ben az év poszt-hardcore refrénjét nem teli torokból énekelni.

Rengeteget tudnék még írni a lemezről, a bandáról, vagy csak úgy általánosságban a törtető és rendellenes zeneszerzésről, de nem fogok, és azért nem, mert tudom, hogy azok az arcok, akik fogékonyak az ilyesfajta pépeldére, azok már a második bekezdés vége óta pörgetik a cuccot, most pedig nagyjából a The Ladderre bontják le a fél kerületet maguk körül. Amit garantálni tudok, az az, hogy a Moments Elsewhere végére egy durva déjá vu érzésed lesz: ezt a lemezt már hallottam, már szerelembe estem vele, már kiábrándultam belőle, aztán újra egymásra találtunk. Ez pedig egy különleges impresszió, még akkor is, ha most hallod a kiadványt először. A Johnny Booth kiállta az idő próbáját, és a lehető legjobbkor robbantotta a bombát. A bombát, aminek akkora ereje volt, hogy megszakította a tér-idő kontinuumot, és egyszerre vagyunk 2008-ban és 2023-ban. Rawr XD 8,5/10