A határ a lángnyelvek által nyaldosott égbolt – Architects: the classic symptoms of a broken spirit

Tracklist:

1. deep fake
2. tear gas
3. spit the bone
4. burn down my house
5. living is killing us
6. when we were young
7. doomscrolling
8. born against pessimist
9. a new moral low ground
10. all the love in the world
11. be very afraid

Műfaj: alternatív metal, industrial metal, arénarock

Támpont: Bring Me the Horizon, Poppy, Motionless in White

Hossz: 42 perc

Megjelenés: 2022. október 21.

Kiadó: Epitaph Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Órákon keresztül tudnék pötyögni/fröcsögni a metalcore helyzetéről, de megpróbálom leegyszerűsíteni egy bekezdésbe. A lényeg, hogy a stílus eléggé vacak helyzetben van, most már évek óta, a zenekarait pedig nagyjából három kategóriába lehet sorolni:

  • Vannak, akik próbálják elhagyni a süllyedő hajót és jóval “lakottabb” szigetecskékre eveznek, ahol nem ördögtől való a populárisabb irányzatok eszközeinek alkalmazása, ezáltal nyitva egy jóval nagyobb közönség és akár nagyobb színpadok felé.
  • A másik réteg ugyanúgy evakuálja magát, de inkább az időben visszafelé: a ’90-es/2000-es évek eleji soundot próbálják felvenni, az arra jellemző svéd riffrendszerrel, kaotikus zajoldával és disszonáns ütemekkel.
  • Illetve van az a szekció, akiknek senki nem szólt, hogy már nem 2010-et írunk és nincsenek többé Punk Goes-válogatások, így szüntelenül szállítják a verze-kórus-verze-tiszta ének-breakdown-kórus dalszerkezeteket, és nem kíváncsiak arra, hogy senki nem kíváncsi rájuk.

Nagyjából az első kategóriába sorolható a brit Architects, akik kemény munkával törtek be a szigetország metal(core)-színterének élbolyába, és megunva az egy helyben topogást, ledöntötték a köréjük a fémzene kapuőrei által felhúzott falakat, hogy végre

azt csinálhassák, amit szeretnének – nem pedig azt, amit elvárnak tőlük.

Amibe a tavalyi lemezük, a For Those That Wish to Exist még csak mártogatta a lábát, abba az idei the classic symptoms of a broken spirit nekifutásból csobban seggest. És nagyon úgy tűnik, hogy innen nincs visszaút, ami nem is feltétlen baj, mert végre tényleg olyan a lemezt felkonferáló marketing, mint maga a hanganyag: szabad, játékos és spontán.

Én személy szerint tökre örülök Sam Carteréknek, illetve, hogy meg merték ugrani ezt a szakadékot. Mondhatjuk azt is, hogy ebben a kérdésben kissé elfogult is vagyok, lévén a Slipknot új lemeze kapcsán már hangot adtam a véleményemnek a metalvilágra jellemző szűklátókörűséget illetően. Az angolok tehát már belekóstoltak a 2021-es lemezükkel a kísérletezős hangnembe, és mivel akkor még a covid jócskán bele tudott szólni bárki terveibe, a srácok inkább otthon maradtak és megírtak még egy lemezt. A the classic symptoms’ pedig elődjével ellentétben már tényleg csak nyomokban tartalmaz a Holy Hellre vagy azelőtti időkre emlékeztető jegyeket. Ebben mondjuk semmi meglepetés nincs: a fiúk eltökélték, hogy az arénáknak mennek neki (mármint nem ilyen Don Quijote-stilóban), és ezzel nincs is semmi baj. Vagyis de:

hol vannak akkor az arénakompatibilis dalok?

Ne tessék félreérteni, vannak a lemezen slágerek, de egyik sem olyan kiemelkedő, hogy azzal több ezer embert lehetne megmozgatni egyszerre, magas fordulatszámon. Sőt, vannak, amik még a rádiós mércét sem ütik meg – na nem azért, mert olyan fospürék lennének, pont ellenkezőleg, a zenekar ennek az új arculatának is a kísérletezős, időnként sötétben tapogatózós fázisában van. Viszont ezek a dalok sikerültek a legjobban, mármint az olyanok, amik inkább az elvont, csendes csodabogár szerepét töltik be, mintsem a suli menő csávójáét: a „BLEGH!”-t egy pillanat erejéig ironikusan felélesztő spit the bone, a punkos felütésű when we were young, a változatos és furcsa megoldásokat alkalmazó a new moral low ground, vagy épp a mázsás ipari lüktetésből hirtelen madárcsicsergésbe váltó zárótétel, a be very afraid.

A dalokról egyébként lerínak a Bring Me the Horizon-, Rammstein-, és Nine Inch Nails-hatások, de szerencsére ami konkrét nyúlásnak tűnik, arra is rá tudják húzni Samék a saját védjegyeiknek számító jellemvonásaikat. Ami pedig külön örömteli aspektusa a lemeznek, az az üzenet: attól, hogy nagyobb babérokra törnek a bri’ish ladek, még nem fognak könnyedebb témákról dalolni. Az album fő mozgatórugója a mentális betegségek kérdéskörében rejlik, illetve abban, hogy ezzel együtt a világ nem egy jó hely – és valószínűleg már nem is lesz az -, és ne féljünk előjönni a problémáinkkal, mert vannak, akik meghallgatnak és segítséget is próbálnak nyújtani. Dalok formájában. Ez pedig magasra pakolja a bandát a riszpekt-skálán.

Sokan temették a zenekart az egyik fő dalszerző, Tom Searle elvesztésével, és még többen ennek is tudják be a zenekar lépcsőfokonkénti “pálfordulását”. A fiúk elmondása szerint Tom is azt akarná, hogy szabadon csinálhassanak bármit, amit magukénak éreznek, és való igaz, hogy annak semmi értelme nincs, ha egy zenekar ugyanazt a lemezt írja meg újra és újra. Az Architects pedig kilőtt és nem kíván tovább a rajongók bábja lenni – aki valóban támogatja őket, az ezen az úton is velük tart. Az úton, ahol tényleg csak a lángnyelvek által nyaldosott égbolt a határ. Most már csak tényleg fülbemászó, faltól-falig, álmunkból felkeltve is skandálható dalszövegű slágerek hiányoznak, amik megírására képesek is a fiúk, csak olyan ez, mint egy új cipő: először szorít, tör, kényelmetlen, de idővel elválaszthatatlanok lesznek a viselőjével. 7,5/10