Hírek Kritikák Beszámolók Interjúk Premierek Kult Másvilág Blog
Kritikák

Downfall of Gaia - Suffocating in the Swarm of Cranes

Madarak, de nem Hitchcocktól.

Vannak olyan műfajok, ahol az ideiglenes fellángolásokon túl folyamatosan termelődnek ki az olyan együttesek, akik képesek értéket közvetíteni. Ezek közé tartozik nyilvánvalóan a poszt-metal is, amelynél folyton elhangzik a "divathullám" szó, ami azonban felettébb megalapozatlannak tűnik az előző mondatban leírtak miatt. Ugyanez igaz a poszt-rockra is: hiába jön évente 200 zenekar, a műfaj keretei, ha nem is végtelenek, de rendkívül tágasak, ebbe pedig beletartozik az egyéb műfajokkal való keveredés is. És valahol itt veszi fel a vonalat a Downfall of Gaia.

 

A kvartett még 2010-ben hívta fel magára a figyelmet Epos című művével, méghozzá olyan sikeresen, hogy egészen a Metal Blade-ig repültek, és ez az anyag már náluk jelent meg. A debüt anno egy, a poszt-metalos elszállásokat a honfitárs Alpinisthoz is hasonlítható neocrustos elemekkel keverő album volt, ami lehet, hogy nem a legeredetibb megoldás, de ott határozottan működött. Azonban a második nagylemezre valamelyest váltottak, mivel ezek a punkos elemek háttérbe kerültek, hogy átadják a helyüket - talán a kor szelleméhez igazodva - egy nagy adag black metalnak. Ezáltal pedig a németek zenéje egy csapásra a Tombs-hoz került közel, legalábbis ugyanazokból az elemekből építkeznek (jó, a Tombs egy kicsit atmoszférikusabb, de a hangzásbeli különbség csekély), annyiban azonban különböznek, hogy az amerikaiak nem szándékoznak 2-3 leállást írni minden dalukba, a DoG zenéje viszont erre épül, ezáltal hamar kiszámíthatóvá válik. Ez azonban nem válik hátrányává, mert így is nagyot ütnek az alaposan felvezetett csúcspontok, kiváltképp a lemez második felén vannak nagyon ügyes megoldások (a Beneath the Crown of Cranes kifejezetten erős ebben, de pl. a klipes In the River Bleak vége is nagyon szép). És miután végigpörög az 56 perc (ami azért elég emberes egy játékidő), még mindig inkább a kellemes íz marad meg az ember szájában, mert habár kétségtelen, hogy ezek a német arcok nem a spanyolviaszt találták fel, de a máshonnan összeszedett hatásokat rendkívül jól tudják hasznosítani, és a tripla énekkel (ami amúgy szintén igen jól működik) támadva helyenként igen komoly hatást tudnak gyakorolni az emberre. Habár néha ez az ének a háttérbe szorul, és néhol a dobok is túl hangosak, korántsem olyan elmosódott az összkép, mint a már sokat említett Tombsnál, vagy a This Gift is a Curse-nél (úgy tűnik elég nehéz belőni, hogy mennyire kell visszhangzania a gitároknak, itt viszont majdnem tökéletesen sikerült), ezáltal pedig jóval könnyebben befogadható is. A szövegek bár németül íródtak, azok is nyugodtan megpróbálkozhatnak a Suffocatinggel, akik amúgy ódzkodnak ettől a nyelvtől, egyrészt, mert nem tűnik fel, hogy nem angol, másrészt, mert tényleg remekül illeszkednek a zenéhez. A Downfall of Gaia tehát bebizonyította, hogy igenis rengeteg potenciál van bennük, és nem véletlenül vannak a Metal Blade-nél. A dalokon csiszolhattak volna még egy kicsit, bár egy lassan ötéves zenekartól azért ez a teljesítmény is szép. De a végére még így is nyitott marad egy kérdés: miért éppen darvak?

8/10