Hírek Kritikák Beszámolók Interjúk Premierek Kult Másvilág Blog
Kritikák

A koromfekete bárány sziluettje - The Hellfreaks: Pitch Black Sunset

A fővárosi punk/metal-banda hosszú utat tett meg, ötödik nagylemezén pedig minden eddiginél kiteljesedettebb és stabilabb hangzást sikerült belőnie.
A koromfekete bárány sziluettje - The Hellfreaks: Pitch Black Sunset

Tracklist

1. Sunrise
2. Old Tomorrows
3. Hit Me Where It Hurts
4. Chaos
5. Weeping Willow
6. Body Bag
7. Rootless Soul Riot
8. Pbss
9. Sunset

Infók

Műfaj: punk metal, hardcore, poszt-hardcore

Hossz: 28 perc

Kiadó: Napalm Records

Támpont: The Distillers, Blood Command, Sharptooth

Megjelenés: 2023. április 14.

Web: Ugrás az oldalra

Mondhat bárki bármit, egy külföldi kiadó az egyik legjobb dolog, ami egy már javában a pályáján lévő magyar zenekarral történhet. Elég csak megnézni az elmúlt évekből a dánszentmiklósi Needless kilövését az Uprising!-gal, a Shell Beach szökőárját az ausztál Wild Thinggel, vagy jelen írásunk alanyát, az új lemezével a Napalm Recordsnál (Jinjer, Skindred, Alestorm stb.) debütáló The Hellfreakset. Radnóti Zsuzsiék (vagy maradjunk a jól bevált művésznévnél, Shakey Sue-ék) nemcsak hogy megfelelő platformot kaptak ötödik lemezük, a Pitch Black Sunset felfutásához, de az új díl az egyik legnagyobb amerikai online rock/metal magazinig, a Loudwire-ig repítette őket, ott pedig egy igen megkérdőjelezhető relevanciájú listáig. De itt most nem az a lényeg, hogy ők kiket tartanak a hazai színtér éllovasainak, hanem az, hogy az új eresztés eddig nem látott minőségben és egységben tünteti fel az egykor még psychobilly taktusokat lejtő bandát.

Kezdjük is a jó dolgokkal, azokból ugyanis van itt bőven. Az első dolog, ami szemet szúrt, hogy ez a lemez iszonyat kompakt és imádja a szabályosságot. Egyfelől ez Zsuzsiék legrövidebb lemeze a maga kilenc dalával és 28 percével, tehát felesleges cupák egy deka sincs rajta. Másrészt érezhető a tudatos tagolás, miszerint van egy párban lévő intro+outro keretes szerkezet, a lemez 3-3 erősen gitárorientált dalát pedig a mértani középpontnál választja ketté a kísérletezős, lassabb darab. Ezek lehet csak apró dolgoknak tűnnek (amik hatalmasak egy látszólag rögeszmés egyén számára, mint jómagam), viszont azt a benyomást keltik, hogy itt egy érett, magabiztos albumszerkesztéssel van dolgunk, ami nem tűr meg holmi kallódást vagy ide-oda beszúrt indokolatlan maszatolást.

A lemez elejét és végét kitöltő hat konkrét tétel igazából hozza a kötelezőt, amit ebből a punk/metal stíluskavalkádból ki lehet sajtolni. Takács Jozzy gitártémái pontosak és húsbavágóak, Domján Gabi pedig úgy nyüstöli a vastag húrokat, mintha nem lenne holnap. A legnagyobb taps viszont továbbra is Sue-nak és Budai Béla dobosnak jár, mert míg előbbinek hallhatóan igencsak sokat fejlődött a hangszíne és technikája az elmúlt évek alatt, addig utóbbi egy vérbeli profi, akinek tökmindegy, hogy milyen a tempó vagy a stílus, mindenhez tud adni pluszban egy ötletes vagy játékos csavart vagy figurát. Szerintem a legjobban sikerült dalok ezek közül a fülbemászó refrénű Body Bag és a tömény hardcore-os sodrású Chaos. De ezek ketten még mindig nem a nagyágyúk, az ultimét áll-leejtés ugyanis a stílusosan középen elhelyezkedő Weeping Willow. Már a szingli kijövetelekor is megjegyeztem, hogy ez a dal mindent felrúg, ami eddig a ‘Hellfreaks kapcsán élt a fejedben: ez ugyanis egy markáns hangulatú, alattomos dark pop/gótikus rock sláger, ami igazából bemutatja, hogy ez a banda játszi könnyedséggel lehetne akár totálisan mainstream, de legalábbis cseppet sem riad vissza a kísérletezéstől - ami nálam szinte mindig pozitív tényező.

Az egyetlen tüske a köröm alatt olyasvalami, ami szigorúan véve nem is kötődik a Pitch Black Sunsethez, ez pedig a zenekar jelenléte a hazai színtéren. Ezt egy jóval integráltabb szempontból Bali Dávid exkollegánk, állandó mentorunk, örökös jóakarónk - és nem mellesleg a zseniális Satelles bőgőse - is kifejtette a hírlevelében (igen, ez egy reklám, perelj be!). Én ezt maximum élőzene-látogatói szempontból tudnám megközelíteni, és ott úgy érzem, hogy se a punk, se a metal, de még a majdhogynem mindenkit híresen tárt karokkal váró hardcore közeg sem igazán képes (vagy hajlandó) befogadni a ‘Hellfreakset, ez pedig magyarázatot adhat a már említett érdekes pozicionálású Loudwire-cikkre. Nem is nagyon látod őket élőben fellépni itthon, csak elvétve itt-ott, fesztiválokon meg pláne nem, pedig szerintem erre a kaliberű zenére lenne kereslet. Szeretném azt hinni, hogy nem az áll a dolog hátterében, hogy az emberek még mindig az eléggé hermetikus psychobilly közeggel azonosítják a bandát, bár a hamisítatlan szemellenzős, a felszínnél mélyebbre nemigen néző magyar látásmód pont ezt támasztaná alá.

Bármi is legyen erre a magyarázat, bízom benne, hogy a ‘Hellfreaks az új fejezetének tükrében hamar levetkőzi ezt a fekete bárány kosztümöt és szabadjára engedi az alatta lakozó vérszomjas farkast. A Pitch Black Sunset egy kompromisszummentes, határozott és karakán lemez egy olyan zenekartól, akik tényleg baromi sok ösvényt és határvidéket bejártak ahhoz, hogy most itt legyenek. Ahogy elnézem, már szaporodnak is a lemezbemutató turnéállomások - persze mind külföldön -, de ez nem is baj, legalább vannak, és lehet, hogy ez a banda amúgy is a határon túlra született. Akár itthon játsszák ezeket a számokat Sue-ék, akár idegenben, a PBSS dalgyűjteménye egy határozott 8/10.