2016. november 26.
Egy korábbi cikkünkben már írtunk róla, hogy a hajdan fantasztikus zenekarokkal csúcsra jutó Victory Records egyre meghökkentőbb és undorítóbb dolgokat művel az alkalmazottaival és a zenekaraival, ám ennek a folyamatnak most egy óriási fordulópontja következett el. Azért is tartjuk fontosnak az ügy részleteinek ismertetését, mert nagyon ritkán fordul elő, hogy egy zenekar egy óriáscéggel szemben jogerősen pert nyer.
Történt ugyanis, hogy az A Day to Remember 2011-ben beperelte a kiadót: többek között szerződésszegéssel vádolták a céget, és vitatták a zenekar szerzői jog által védett munkáinak tulajdoni viszonyát. Mindeközben a kiadó azt sérelmezte, hogy a zenekar otthagyta őket, mielőtt a szerződésben foglaltaknak megfelelően leszállítottak volna számukra öt albumot. A kiadó szerint az előző albumok újrakiadásai és az élő felvételek ebbe nem számítanak bele.
Az évek alatt a két fél ellentéte egyre komolyabbá vált: a Victory egy idő után visszatartotta a zenekart illető jogdíjakat, azt állítva, hogy a zenekar megfúrt egy merch-értékesítési megállapodást a kiadó és a Hot Topic áruházlánc között.
A Law360.com cikke szerint november 22-én egy kéthetes tárgyalás lezárásaként az esküdtszék a zenekarnak adott igazat, a kiadót pedig 4 millió dollár kártérítésre kötelezte a ki nem fizetett jogdíjak és a digitális letöltésekből és a zenekaros merch cuccokból származó bevételek visszatartása miatt. Emellett a bíróság úgy határozott, hogy néhány, a Victory által megjelentetett kiadvány valóban beleszámított a szerződés teljesítéséhez szükséges lemezmennyiségbe.
A Victory a tárgyalás előtt az alábbi közleményt adta ki:
A per fő kérdése, hogy a zenekar hány albumot szállított le a kiadó részére a szerződés keretében. A kereset benyújtása előtt a zenekar egyszer sem jelezte a kiadó és a nyilvánosság felé, hogy teljesítették volna az öt lemez elkészítéséről szóló megállapodást. A banda sohasem állította, hogy a Victory erőfeszítései az értékesítés, promóciózás és terjesztés tekintetében bármi kívánnivalót hagytak volna maguk után. Az évek alatt a banda a Victory előadójának tartotta magát, és soha nem panaszkodtak a jogdíjak miatt.
A Kerrang! magazin, valamint gyakorlatilag minden egyéb sajtótermék is számon tartotta, hogy az ADTR 2006 óta összesen hány stúdióalbumot adott ki. Ezek közé tartozik a Victory által kiadott három album (a 2007-es For Those Who Have Heart, a 2009-es a Homesick és a 2010-es What Separates Me From You), az Old Record (egy korábbi, eredetileg az Indianola Records által kiadott ADTR-album 2008-as újrakiadása), a 2013-as Common Courtesy (az „ötödik” album) és az idén megjelent Bad Vibrations (a „hatodik” album). Az ADTR eredendően abszurd állítása, miszerint a szerződés első két évében 13 albumot szállítottak le a kiadónak, ellentmond a józan észnek, a logikának és a valóságnak.
Az esküdtszék nem értett egyet a kiadóval, és hibásnak találta azt. Ezenfelül a zenekarnak ítélték a dalaik szerzői jogait, miközben a kiadónak ítélték a hangfelvételek szerzői jogait. A csapat basszusgitárosa, Joshua Woodard úgy kommentálta az eredményt: „Hihetetlen, egy kicsit szürreális, mintha végre fellélegezhetnél.”
Nem sokkal később a zenekar egy hosszabb közleményt is kiadott az üggyel kapcsolatban:
Ahogy sokan tudjátok, több mint öt évvel ezelőtt pert indítottunk a Victory Recordsszal szemben a szabadságunkért és a kiadóval fennálló számos nézeteltérésünk megoldásáért. Az elmúlt két hetet a bíróságon töltöttük az ügyünkért küzdve. Tegnap az esküdtszék egy egyhangú határozattal tért vissza, amiben megadták nekünk a kívánt szabadságot és megoldást.
Köszönjük a rajongóknak, hogy ezekben a nehéz időkben is támogattak minket, nélkületek nem tudtuk volna végigcsinálni. Ez nem csak nekünk nagy győzelem, hanem minden más zenekar számára is, akiket az évek alatt megkárosítottak. A jó nem mindig győz, de tegnap így történt.
Nagy dolog ez egy zenekarnak, és bízunk benne, hogy a jövőben egyre több ilyen esetről hallhatunk. Hajrá A Day to Remember!
[via theprp]