„Punk-rock zenét nyomunk, és nagyon élvezzük…” – íme a BetterThanEver új EP-je!

A pop-punk szerelmeseinek elég nagy mázlija van itthon, ugyanis az elmúlt években egymást érik a jobbnál jobb megjelenések és az új bandák. Szerencsére ez a tendencia nem úgy tűnik, mintha alábbhagyna: a BetterThanEver koncepciózus új EP-je egy újabb figyelemre méltó megjelenés, amolyan tökéletes soundtrackje az ősznek, amihez egy érdekes ízt ad a névből is adódó Pál utcai fiúk-témaválasztás. Már-már érdekességként vehetjük, hogy ezúttal nem a Dorog-Esztergom vonalról mutatunk be zenekart, hanem az ország másik feléről, Debrecenből és Mátészalkáról. Kérdéseinkre Nándi és Gabi válaszoltak, jó olvasgatást kívánunk!

15016241_1128898673830005_4443121022447880876_o

Sziasztok srácok! Nem mondhatjuk, hogy sokszor szerepeltetek volna a Nuskull hasábjain, így kérlek mutatkozzatok be röviden, kik vagytok, milyen zenét játszotok, honnan jöttetek?

Nándi: Egy négytagú banda vagyunk Mátészalka/Debrecenből. Anno ‘szalkán kezdtük a bandát, illetve hárman (Bálint, Gabi, Nándi) onnan származunk, így mindig megemlítjük, hátha ezzel is tudjuk öregbíteni szülővárosunk hírnevét. Egyébként Debrecenben, a HNO3-ban próbálunk, itt éljük a hétköznapokat, punk-rock zenét nyomunk és nagyon élvezzük. Szeretünk lejárni próbálni, meg úgy általában együtt tölteni az időt, marhulni, stb.

Az ország szinte legészakkeletibb csücskéből származtok, milyen lehetőségek vannak ott egy zenekar számára? Mennyire van élet Nyíregyháza és környékén? Pezsgő a klub- és koncertélet vagy abszolút van lehetőség a javulásra?

Nándi: Nyiregyháza és környékéről nyilatkozni nem tudunk, mert inkább Debrecenben mozgunk. Itt a Dharma klub bezárása nagy érvágás volt, de azért vannak biztató jelek. Banda itt meg mindig van dögivel, hely is akad ami befogadja a punk-rock bulikat, csak akarni kell megszervezni.

Beszéljünk egy kicsit a legújabb EP-tekről, az Einstandról. Honnan jött a Pál utcai fiúk-vonal? Az einstand kifejezés ugye onnan ivódott bele leginkább a magyar nyelvbe, mit szerettetek volna vele kifejezni a kislemezen? Az ultimate kérdés: Pál utcaiak vagy vörösingesek?

Nándi: Erről Gabi tud érdemben nyilatkozni, ő a banda ideológusa, úgyhogy át is adom neki a szót.

Gábor: A Pál utcaiak. :D Az Einstand szó szimbolizálja azt a felfogást, vagy inkább jelenséget, hogy aki erősebb az győz, vagyis jelképezi az erő, a hatalom nyelvén való kommunikációt és érdekérvényesítést. Azaz, hogy az erősebb, hatalmasabb elvehet a gyengébbektől bármit. Ez történik akkor, amikor például a munkahelyeden a táplálékláncban feletted állónak ugyan tudod, hogy nincs igaza, de a pozíciója miatt megvan a lehetősége, hogy az igazságodat einstandolja. Vagy például nyilvánvaló hatalmi okokból megszűnnek a kedvenc helyeid ahol korábban játszhattál, neked meg úgy érzed, hogy nincs lehetőséged tenni ellene. Erre reflektál a dalszöveg három, A Pál utcai fiúkból kivett jelenet felhasználásával. Az egyik amikor Nemecsek először találkozik a Grundon Ács Ferivel, a második, amikor a Pásztorok einstandolják az üveggolyókat, a harmadik pedig amelyből az Einstand c. szám elején is hallható pár másodperc, Nemecsek monológja a Füvészkertben. Nemecsek bár az életével fizet érte, de ott a vörösingesek főhadiszállásán cáfolja meg az előbb említett gondolatot, mégpedig, hogy mindig az erősebb győz. Lehet, hogy merész a párhuzam, de az idén tavasszal bürokratikus marhaságok miatt veszélybe került kedvenc fesztiválunk, a DeathCrew esete is hasonló volt. Egy darabig úgy tűnt, hogy lehet, hogy nem jön össze a dolog, de a szervezők felvették a kesztyűt és nem hagyták, hogy einstandolják a fesztivált, amiért nagyon hálásak vagyunk.15101993_1342361252475313_902386309_o

A zenétek a legutóbbi kiadványotok óta alapos „finomhangoláson” esett át, letisztultabb hangzásotok és dalaitok lettek. Minek köszönhető ez, hogyan születik egy BetterThanEver-dal? Változott esetleg a felállás vagy a dalírási metódus az Out Of Our Range EP óta?

Nándi: Volt változás a doboknál, ugyanis idén januártól Varga Bálint felelős a dobtémákért, aki a nemrég debütált Alföld zenekarban is nyomatja. Dalírás nem változott, ami egyébként úgy néz ki, hogy valaki lehoz egy témát gitáron, megmutatja, elmagyarázza kézzel-lábbal, milyen dobot képzelt ki rá, aztán egymás szavába vágva egyszer csak lesz belőle egy kész szám. Bátran állíthatom, ebben a négy számban benne van mind a négyünk vaskosan. Semmi külső hangkártya meg „átküldöm e-mailen.”

Egy kicsit a készítés körülményeiről is szeretnénk többet tudni: ki felel az albumotok hangzásáért és miért őt választottátok? Ki tervezte a borítót?

Nándi: Az albumot a debreceni Wookie Sound Studióban rögzítettük, Hegyes Gergő (Pit Of Saron) és Zurbó Zoli (dAsh) segítségével, akikkel már az előző anyagokat is vettük fel. Ismerjük őket ezer éve, dolgoztunk együtt már, így adott volt, hogy hozzájuk menjünk felvenni, amit nem is bántunk meg. Az edit/keverés/master egyvelegért pedig Walczer Dávid (Headstock) felel, akiről tudtuk, hogy vénájában csorog a poppunk, és álmából felkeltve is vágja, hogy milyen hangzás kell egy ilyen EP-nek. A borítót Augusztinyi Fruzsina készítette, akinek vázoltunk hogy az Einstand szám és EP-cím miatt Pál utcai fiúk-os borítót szeretnénk, ami sikerült is. Ami fontos, hogy a borító fullra kézzel készített, amit azért is fontosnak tartunk kiemelni, mert a felvételek is hasonló szellemben, bemikrofonozott erősítőkön kerültek rögzítésre, szóval igyekeztünk minimalizálni a digitális megoldásokat.

A dalokban ugyanúgy benne van a kortárs pop-punk dallamvilága, mint a régi, 90-es évek nyerssége. Ez tudatos, vagy véletlen alakult így? Melyik korszakot preferáljátok, a 2010-es évekbeli, az ezredfordulós, vagy akár a régebbi pop-punkot?

Gábor: Nem tudom, hogy mennyire volt tudatos ez a fajta keverése a két korszak stílusjegyeinek. Ezt arra értem, hogy nem úgy ültünk neki elkészíteni az Einstandot, hogy most csinálunk négy olyan számot, amellyel mindkét periódust lefedjük. Inkább az történt, hogy sok mindenben megváltoztunk az előző anyag óta. Engem például érdekelt az, hogy a dalainkat, a gitártémákat, hogyan lehetne a korábbiakhoz képest máshogy megszólaltatni. Én személy szerint mindkét korszakot ugyanúgy szeretem. Tudom, hogy sokan azt mondják, hogy a The Wonder Years, The Story So Far és társaik eladták a pop-punkot, meg ilyenek, de ez szerintem nem igaz, csak egyszerűen megváltozott rengeteg minden a 90-es évek óta, az említett zenekarok meg már kicsit máshogy szeretnének megszólalni.

Nándi: Minden korszakot adok a poppunkból, jöhet minden mennyiségben az anyag!

Ha már úgyis itt a november, mik voltak idén a kedvenc lemezeitek, mely zenekarok inspiráltak az Einstand megírásakor?

Nándi: Az év lemeze nálam simán a Trophy Eyes – Chemical Miracle! Óriási az a lemez. A lemezen egyébként először próbálkoztunk magyar szövegekkel. Az egész ötlethez, hogy legyenek magyar szövegek, nekem sokat adott a Headstock- meg a Hanoi-számok hallgatása. Mondtam is magamban, hogy „de zsír lenne vagy két BTE szám magyarul”. Lementem a próbaterembe legközelebb, tálaltam a dolgot, és kiderült hogy mindenki agya ezen pörgött, Gabi már konkrétan meg is írt egy szöveget, amiből lett az Einstand, így bele is vágtunk!

Gábor: Amikor elkezdtük írni az új számokat, akkor a Title Fight és a Hightower voltak a nagy kedvenceim, hazaiak közül pedig a Hanoi Látóképek albumát hallgattam rongyosra, mellettük még nagy hatással volt rám az Anchorless Bodies Harag című száma.

15044677_1342361232475315_543333748_o

Mit jelent számotokra a pop-punk? Triviális kérdésnek hangzik, de nem mindenhol pozitív ennek a műfajnak a megítélése, sőt. Ti mit gondoltok erről?

Gábor: Én ha lehet, akkor a zenei részénél fognám meg a dolgot. Amikor először találkoztam a pop-punkkal akkor is a megszólalás módja tetszett a legjobban: a gyors, pörgős, sűrű, de dallamos számok. Dalszöveg, mondanivaló, jelentés szempontjából hozzám közelebb állnak a társadalmi problémákkal, kérdésekkel foglalkozó zenék. Nekem ez volt az egyik célom az Einstanddal is, hogy a punkrock, pop-punk dalokat tartalmas dalszövegekkel ötvözzük.

Nándi: A poppunk nekem a kiszakadás a mindennapokból. Nyáron jöhet a lájtibb vonal is, míg ősszel, tavasszal csak a nyersebb cuccok.

A pop-punk színtér itthon eléggé kiterjedt, elég sok zenekarunk van, szerencsére remek zenekarok szerte az országban. Szerintetek miért alakult ennyi új zenekar az utóbbi években? Ti melyekkel ápoltok jó viszonyt, tudtok esetleg ajánlani a Nuskull olvasóinak zenekarokat, akár az ország keleti részéről?

Gábor: Persze. A műfaj fővárosa szerintem vitathatatlanul Dorog és persze Esztergom. A Kacsában mindig nagyon jó bulik szoktak lenni, ami nem meglepő, ha a környék olyan remek zenekarokat tud felmutatni, mint a Have No Clue, a Headstock, vagy az East Great Falls. Velük jó barátságban vagyunk. De említhetném még a Makeshift Promise-t, vagy a Hanoit, akiknek nagyon sokat köszönhetünk. Őáltaluk játszhattunk a This is Bihar bulikon, ahol ismerkedhettünk meg az egomi srácokkal.

Nándi: Keleti bandák közül bár nem poppunk egyik se, de muszáj megemlítenem kedves barátainkat a BoobStorm és az Alföld zenekarokat. Rendes arcok mind a két bandában, ráadásul pont készülnek hangzóanyaggal, szóval érdemes lesz őket figyelni!

Melyek azok a zenekarok, akiknek a koncertjéért a legtöbbet utaznátok? És ki az a pop-punk zenész, akinek az életéről készült filmet premier előtt néznétek meg?

Gábor: Title Fight és ebből fakadóan talán Jamie Rhoden

Nándi: Trophy Eyes, és akkor legyen John Floreani.

Köszönjük az interjút és sok sikert!