2017. június 22.
Pontosan két hete jelent meg egy elég sejtelmes teaser, ahol egy új magyar zenekar, a Harmed debütklipjéből láthattunk egy kisebb beharangozót, ami egy igencsak érdekes, sötét, és jól összerakott projektet vetített maga elé. Végre elérkezett a huszonkettedike, amikor is lehull a lepel az első dalról, ami a „605” címet kapta, és egy rettenetesen erős bemutatkozás egy olyan csapattól, akik előtt még nagy jövő állhat mind itthon, mind nemzetközi szinten. El is csíptük a srácokat egy beszélgetés erejéig, ahol beszélgettünk tervekről, koncepciókról, mindenről ami érdekes lehet velük kapcsolatban. Jó olvasgatást kívánunk, lent pedig hallgassátok meg a dalt!
Sziasztok srácok! Először is mivel most debütáltok, mutassátok be egy kicsit a zenekart! Kik vagytok, mit játszotok és mikor jött össze a csapat?
Szia! A zenekar 2017 elején alakult Budapesten (Spicze Levente – ének, Tóth Gábor és Keresztesi Balázs – gitár, Zsákay Mihály -dob). Korábban több formációban is zenéltünk, akár együtt, akár külön-külön, mint például a The Banished vagy a Faminehill.
Rengeteg helyről merítetek már a „605”-ben is a nu-metaltól kezdve a downtempós lassulásokig. Hogy állnak össze a Harmed-dalok? Úgy érzitek, hogy már megtaláltátok a saját hangotokat?
Szeretnénk erre inkább folyamatként tekinteni: jelenleg működik annyira a kémia, hogy maradéktalanul kifejezőnek érezzük a zenénket saját magunknak, és azt érezzük, hogy mindenki bele tudja tenni a saját karakterét, ha úgy tetszik, önmagát a dalszerzési folyamatokba, és így a végeredménybe is. Ez nem laboratóriumi kísérlet különböző arányban hozzá adott reagensekkel és katalizátorokkal: ez jön belőlünk, és szeretnénk hinni, hogy bármilyen irányba is változzon a zenénk a jövőben, az is megtartsa ezt a közösen megálmodott, számunkra természetes jelleget. Nyilván a saját zenei ízléseink is sokszínűek akár műfaji, akár hangulati értelemben, és ez szerepet játszik a témaválasztásainkban, vagy abban, ahogy a hangszereinkhez nyúlunk, de a végén azt szeretnénk ebből elérni, hogy beazonosítható megszólalásunk legyen, és ne műfaji elegyként tekintsenek ránk azok, akik a saját dalainkat hallgatják. És ez nyilván hosszú folyamat, de ha valamiért megéri zenélni, az biztosan ez.
Hazai viszonylatban ritka az ilyen tudatos és minőségi marketing, amit a Harmedhoz körítettetek. Kikkel dolgoztatok és mi a koncepció az egész mögött?
Köszönjük az elismerést, de azt látnotok kell, hogy ez nem ’marketing’, ahogy a zenénk sem „termék”. Maximalisták vagyunk, imádunk együtt zenélni, és fontos az önazonosságunknak, hogy csak olyan életjelet adjunk, amivel maximálisan elégedettek lehetünk, amit késznek érezhetünk és így örömünk leljük benne. A „605” kedvcsináló videóját is Balázs (Keresztesi Balázs, gitáros – a szerk.) vágta, és ugyanazt a hatást szerette volna elérni vele, amiről a dal is szól: arról, hogy mások előtt is ugyanazok vagyunk-e, mint amikor egyedül, magunknak tesszük fel ezt a kérdést, ahol senki sem lát. A dal üzenete sem koncepció ebben az értelemben, hanem egy célzott önvizsgálat – erről szól a videó is, és ezzel a hangulattal vezettük fel a mai premiert is.
Triviális kérdések, de mi a célkitűzés a zenekarral akár rövid, akár hosszútávon? Inkább belföld, vagy szeretnétek külföldet is megcélozni?
Az elsődleges célunk az, hogy a bemutatkozó lemezünkkel maradéktalanul elégedettek lehessünk – az elmúlt másfél év ezekről a dalokról szólt, és szeretnénk, hogy olyan benyomást váltson ki a hallgatókból, mint amit nekünk adnak ezek a témák. A célunk ezzel együtt sem más, minthogy szeretnénk kiérdemelni, és megdolgozni egy olyan átfogó láthatóságért mind szakmai értelemben, mind a közönség felől, amivel együtt mi is felnőhetünk azért, hogy kiérdemelhessük a már most is ránk irányuló figyelmet. Számunkra a zenélés a legfontosabb, a háttérmunkát a körülöttünk álló barátainkra merjük bízni, és akármit is hozzon a sors, biztosan élünk minden olyan lehetőséggel, ami számunkra is új élethelyzetet teremt majd.
Szerintetek lehet létjogosultsága egy magyar metalzenekarnak külhonban? Mi kell ahhoz, hogy egy itthoni zenekar külföldön is releváns legyen? Bejáratott zenészek vannak nálatok, Gabika és Mityu is nemzetközileg is viszonylag ismertnek mondható szakemberek, milyen tanácsokat tudnátok adni azoknak, akiknek ilyen céljaik vannak?
A nemzetközi zenei életben láthatók azok a tendenciák, amik alapján egy zenekar akkor tud az országhatárain kívül is érdekessé válni, ha az adott targetország színterén az nem helyettesíthető a saját szintjén senkivel. Emiatt hálátlan dolog a modellkövetés is, mikor egy zenekar tagjai úgy mennek le a terembe, hogy a dalszerzésben követendő példákra szeretnének hasonlítani ahelyett, hogy a saját hangzásukat keresnék. Azt gondoljuk, ezen múlik a relevancia, hogy egy zenekar ne követő legyen, és merjen járni a saját útján – a biztonsági játék és a közhely nem visz előre, és mi is eszerint feszegetjük a határainkat a dalainkban. Az, hogy Gabi és Mityu frekventáltan dolgozhatnak külföldi zenekarokkal akár színpadon, akár stúdióban, ilyen szempontból irreleváns. A CAT6 kábel mindenhol CAT6 kábel, a reampolás pedig sehol sem menti meg az alapjaiban nem elég erős vagy kifejező dalokat. Nyilván számít az, hogy borzasztó sok tapasztalatra tehettek szert az utóbbi években, de ez nem fog kihatni arra, hogy a Harmed zenéje működhet-e majd egyes targetországokban, a régióban, vagy épp a tengerentúlon. Ez csak azon segít, hogy a dalaink megszólalása is felvegye a versenyt a nemzetközi trendekkel, és ha bekerülhetünk egy láthatóbb méretű turnécsomagba, akkor a lehető leghatékonyabb színpadtechnikai jelenléttel tudjuk majd segíteni a saját átszereléseink, és önmagában a megszólalásunkat.
Beszéljünk egy kicsit a klipről! Elég zaklatott és szürreális a képi világ. Kikkel csináltátok, honnan jött a koncepció, és mit szimbolizál számotokra a videóban látható sötét karakter?
Tulajdonképpen ez egy hosszabb történet kezdete, ami a közeljövőben fog kiteljesedni annyira, hogy az mindenki számára érthető legyen, egyelőre mindenki fejében szeretnénk elültetni egy gondolatmagot. A képi világ pedig ugyanezt a zavaros történetet igyekszik vizuálisan tükrözni. Az operatőri munkát Kiss Pete végezte a Sidelight Photo Studioban, az utómunkát pedig egy svéd ismerősünk, Oscar Dziedziela!
Mikor lesznek az első bulik, terveztek valami nagyobb szabású élő bemutatkozást a közeljövőben?
Mint minden zenekarnak, számunkra is fontos, hogy minél több helyre eljusson a zenénk, hamarosan bejelentésre kerül az első bulink, figyeljétek a facebook oldalunkat, hogy naprakész infókat tudjatok meg az esetleges bejelentésekről!