2009. március 18.
Ma egy elég furcsa világban élünk – de ha ezen a közhelybe menő megállapításon túl is lépünk, még akkor is nehéz megfogni a kérdés miértjét helyes szögből, hogy ne valami ideológiai labirintusba csöppenjünk. Azonban e társadalom furcsaságai, melyek gyakran legégetőbb kérdéseivel összefüggenek, könnyen tetten érhetők, mert napi kapcsolatban állunk velük, vagy így, vagy úgy. Persze a skála széles, és eltérnek a súlycsoportok, de a szemantika ködét úgy hiszem eloszlatja, ha a kalózokat, a kalózkodást hozom szóba – mert így már mindenki tudja, miről is beszélek.
Matt Mason ex-kalóz-DJ és rádiós – ezekből a zavaros vizekből csapott át webzine szerkesztőnek, később újságírónak. Élményeit és megfigyeléseit némi kutatómunkával megfejelve szedte össze, s voltaképpen nem tett mást, mint rendszerezte azt, amit mindannyian látunk, csak nem egészen értünk, majd egy kábelbe fonva foglalta könyvbe, A Kalóz Dilemmájába. Az alapkoncepció, mint maga a korunk, kellőképpen zavaros, de az előttünk álló körülbelül kétszázötven oldalnyi anyag bőven kárpótol érte.
A kalózok, kiknek nevét ma jól ismerjük, s napjában is ezerszer halljuk, Mason megközelítése szerint egy új kor hírnökei. Akinek ismerős a szabad kultúra mozgalom, vagy találkozott már a téma Nagy Könyvével, annak ismerősök lesznek az elsőre megdöbbentő érdekes tények a történelemből, amiket annyira nem tanítanak. Nem nagy összeesküvésekről, vagy ködös összefüggésekről van szó, hanem arról, hogy a kalózok mindig valami újat teremtettek tevékenységükkel, s bár üldözték őket, ahogy teszik azt most is, mindig a piac átalakulásához, gyakran valami teljesen új megszületéséhez vezettek. Így született meg előbb a bakelit, majd a mozi és Hollywood, de az amerikai függetlenségi háborúban is bőven volt szerepük ezeknek a gazdasági renegátoknak. Hogy ne vesszek el a részletekbe, kalózok nélkül ma nem tartanánk ott, ahol, s most is ők vívnak háborút a zenészek jogaiért, sikereset, a profitba begyöpösödött zeneipari mamutok ellen.
De a fenti csupán tisztázandó alapinformáció, és Matt Mason könyve sokkal több ennél. Mindent érint egy kicsit, amit ma tudni kell, közgazdaságot, modern történelmet, kultúrtörténetet, memetikát és zenét, néhol meghökkentő adalékokkal. Bevezeti a punk kapitalizmus fogalmát, ahogy végigmegy az ellenkultúra főbb állomásain és hatásukon, választ kapunk a tüskés haj miértjére, ott lehetünk a modern street art megszületésénél, vezetésével belemerülünk a hip-hopba, de az internetes újságírásba is. Ugrálunk térben Amerika és India között, kitekintve Dél-Koreába, elmenve fekete Afrikába, majd Londonba és az angol felségvizeken kívülre. A zanzásított mondandót egy példában találjuk meg: ötven éve olyan volt a világ, mint egy rockkoncert, élesen elválasztott közönséggel és rocksztárokkal, míg ma már az egész egy dübörgő punk buli, ahol a zenekar és a rajongók egy szintben, egy térben vannak, s már nincs senki, aki megmondja, ki kerül a mikrofonhoz.
Megtudjuk, hogy egy apáca hogyan járult hozzá a diszkó születéséhez, mi a története a világ legkisebb és legfurcsább miniállamának, amit a Pirate Bay mostanság fel akar vásárolni. Megismerjük a koreai parasztlegényt, akiből elnök lett, az internet segítségével, de belátunk a FUBU mögé is, hogy parkolóban árusított sapkákból miként vált világmárkáva. A hip-hop sem lesz már gunz, bitches és bling bling, de a reggae mögötti szálak is többet jelentenek, mint a fű elfogyása utáni 'miezaszart?'. Bekerül a levesbe még a remix, a break, nagy nevek szaladgálnak az oldalakon, lefújják az Air Force One-t, Banksy is helyet kap, aztán megjelennek a párnacsatázók és az adbusterek. Kitárul előttünk a mindig is itt lévő világ, az öntudatos fogyasztó, aki immár kalóz is, s már nem hajóval, nem fegyverrel, faláb nélkül kényszeríti ki az igazságot a tőke óriásokból, visszaráncigálva a földre a valóságtól elrugaszkodott gazdaságpolitikát, decentralizálva a rendszert, visszahelyezve ezekbe a szétszórt gócpontokba a legfontosabbat: az embert.
Kötelező olvasmány, mindenkinek, aki valaha akár egy dalt is letöltött, vagy azon elgondolkodott, hogy a bandának talán több járna, mint CD-nként pár száz forint.
A könyv ingyen beszerezhető az oldalról, fizetni annyit kell érte, amennyi jól esik. Egyelőre angolul, magyar változat folyamatban, ugyanitt segítséget elfogadok.