2008. október 12.
Bő 50 évvel a film noir aranykora után, mikor már a legnagyobb mesterek (Hitchcock, Wilder) mind a túlvilági díszletek közt ténykednek, kijön egy film, ami annak ellenére, hogy a műfaj klasszikusaihoz csak laza szálakkal kötődik (ún. neo-noir), olyan színvonalon teljesít, ami voltaképp azok fölé emeli. Bár az ilyesfajta összehasonlítás igen cinknek tűnhet az eltelt fél évszázad miatt, ám a műfaj sajátossága miatt simán lehetséges.
Hasonló dolog történt a westerneknél is, hisz a Nincs bocsánat, vagy az Ajánlat sok tekintetben megverték a korábban megközelíthetetlennek hitt Leone-filmeket, plusz emellé még a zsánert is életben tartották. Hasonló hullám egyik igencsak prominens, és már most látni, hogy elfeledett tagja a MR 73, mely ha történetével nem is, de hangulatával (mely a film noirok tekintetében sokkal meghatározóbb) nem csak a régi klasszikusokat készteti főhajtásra, de bizony a neo-noirok csúcsdarabjait (Szigorúan bizalmas, A halál keresztútján, Az ember aki ott se volt) is.
A történet nem bonyolult, így akár azt is mondhatnánk, hogy ilyen szempontból a régebbi alkotásokat idézi: miután a magándetektíveknek nem sok helyük van egy aktualizált filmben, így a főhős a zsarufilmeknél oly szokványos kiégett ötvenes. Két szálat is egyből elindít a film: nyomozás egy sorozatgyilkos után, valamint Justine története. A lány szüleit jó húsz éve brutálisan megölte egy fazon, és most engedik ki. Pár flashback, és láthatjuk is a nyilvánvaló párhuzamot hőseink közt: két megtört ember, akiknek életére egy múltbéli tragédia nyomja rá a bélyegét, és akik minden segítséget elutasítanak.
Őszintén szólva ez az a pont, amelytől nem túl illendő, azontúl értelmetlen dolog a történetet tovább boncolni, elvégre a szétcsúszott zsaru, és a helyét a világban nem találó lány története sokkalta jobban működik a vásznon, mintsem hogy én azt le tudnám írni. Ugyanis két olyan dolog van a rendező segítségére, amelyeket látni kell:
Olivier Marchal immár másodszor csinálja meg azt, hogy mesterien vegyíti a franciák szívéhez oly közel álló zsarufilm zsánert ezzel a neo-noir hangulattal, és ráadásul most más aránnyal éri el ugyanazt a színvonalat. És bár filmjének vannak hibái, de ezek egyrészt igen aprók, másrészt simán feledteti őket a film utolsó jelenete (vagy tetszőlegesen bármelyik). Nem, nem egy hatásos csavar mossa ki a kritikus nézők elégedetlenkedését, hanem egy olyan jelenetfüzér, melyet én erősebbnek érzek a Keresztapa hasonló megoldásánál is.
Öt csillag.