Ulcerate – The Destroyers of All

Tracklist:

01. Burning Skies
02. Dead Oceans
03. Cold Becoming
04. Beneath
05. The Hollow Idols
06. Omens
07. The Destroyers of All

Hossz: 52:49

Megjelenés: 2011. január 25.

Kiadó: Willowtip

Webcím: Ugrás a weboldalra

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem ez a múlt heti közel 40 fok már nem az a kellemes "balatoni nyár" érzést közvetítette, sokkal inkább azon gondolkoztam, hogy kezd az ország elsivatagosodni. És bár nem vagyok környezetvédő, és világvégét sem vizionálok minden hétvégére, de úgy gondolom, ha lesz Armageddon (vagy Ragnarök, mindenki döntse el maga), akkor az nem meteoreső, vagy szuperárvíz (ezzel azt hiszem kimerítettem az elmúlt 10 év katasztrófafilmjeinek 90%-át), hanem valami sokkal lassabb folyamat eredménye lesz. És akárhányszor meghallgattam az aucklandi Ulcerate előző albumát, az Everything is Fire-t, úgy éreztem, hogy ők is hasonló véleményen lehetnek, és ezt "dalban mondják el".

Azzal az anyaggal sikerült is viszonylagos ismertséget elérniük a nemzetközi undergroundban, teszem hozzá, teljesen megérdemelten, ugyanis sikerült egy olyan hangzásvilágot kialakítani, ami death metal berkekben teljesen egyedinek bizonyult, és még ma is az. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a sivár post-metalra hajazó, de még annál is elvontabb gitárhangzást viszik át a Nile által képviselt komplex, mondhatni, technikás death metalba (főleg a dobos Jamie Saint Merat játékán érződik a Nile hatása). Mondhatnám, hogy post-death metal, de nem lenne igazam, mert csak a hangzásban vannak hasonlóságok, zeneileg gyakorlatilag semmi, de a hangulat így is megvan, és ennek köszönheti a zenekar a – sajnos –  nem túl széles körű ismertségét.

Ha az újításokról kéne pár sort írnom, bizony bajban lennék, mert olyanról nem igazán lehet beszélni. Talán a hangzás az, ami egy picit profibbnak tűnik (most is Jamie vállalta magára a keverést, illetve a kreatív részből is kivette a részét Michael Hoggard gitárossal egyetemben), és talán a dalírás is egy picit profibb lett. Most már kevésbé tűnnek improvizációnak a témák (az EIF-ön többször éreztem úgy, mintha Michael emlékezetből próbálta volna a témákat feljátszani, és sokszor emiatt elvesztettem a fonalat, itt már nem jön elő ez az érzés), és Jamie még jobban dobol, az meg pláne bravúr, hogy a dobokat 5 óra alatt sikerült felrántani. Eleinte még idegesített a játéka, mert úgy hatott, mintha egy teljesen másik tételt dobolna, mint ami szól, de most már ezt is kevésbé érzem funkciótlannak – vele együtt az egész produkció érettebbnek tűnik, mint két éve volt. Na és a hangulat. Amit az előző bekezdésben leírtam, azt el lehet felejteni, mert a hangulat (sőt, HANGULAT) az ami megveszi az embert. Ilyen szempontból találó dalcím mind a Burning Skies, mint a Dead Oceans, mert én se tudtam néha eldönteni, hogy ez a világvége (erről beszéltem a bevezetőben) most tűzeső, vagy mindent elöntő árvíz. Mindenesetre abban biztos vagyok, hogy ennyire vészjósló anyaggal nem mindennap találkozik az ember: nem sokkol, nem taszít depresszióba, de nem is célja az érzelemkifejezés, sokkal inkább az ellenkezője, a teljes üresség, egy teljesen sivár, kopasz, lepusztult világ képe sugárzik ebből a zenéből – talán a Meshuggah operál hasonló hangulattal, csak az Ulcerate közel sem annyira gépies. Ha a zeneiséget és a hangulatot egy lapra vesszük, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy az Omens a lemez legjobbja, amit részletezhetnék, hogy miért, de beszéljen inkább a dal maga:

Mivel a dalok egyike sem rövidebb 6 percnél, egyáltalán nem beszélhetünk könnyen emészthető lemezről. Nekem is sokadszorra ütött be, pedig én még a legótvarabb hangzású noisegrindot is képes vagyok órákig élvezettel hallgatni. De ha egyszer elkap, akkor nem ereszt, mert bármennyire is hosszúak, disszonánsak a számok, mégiscsak van bennük valami fogós. És ami a legszebb az egészben, hogy még mindíg van hova fejlődni, ezért ha az Ulcerate ebben a felállásban megmarad (még nem említettem Paul Keiland basszer/énekest), akkor fényes jövő állhat előttük.

9/10