2009. április 5.
Tracklist:
1. Tears of Chronos
2. Out of My Mind
3. Shine On
4. Heavyweight Promises
5. Family Warfare
6. Turning Soul
7. If I Had A Plan
8. Simple Man
9. Indecision
10. Wild Pony
11. My World's On Fire
12. Come to Me
Kevés jó magyar lemez születik. Jó, ez így önmagában nem egy merész kijelentés, de annál szomorúbb, így fontos értékelni mindent, ami megüti azt a bizonyos szintet, amit azzal a misztikus jelzővel szokás illetni, hogy „nyugati”. Persze a döglődő magyar zenei palettát sok mindennel lehet magyarázni, a Turbo tagjai valószínűleg az elmúlt pár évtizedben felhalmozódott, politikai helyzetünkből eredő popkulturális hiányosságainkra mutogatnának, ugyanis retro ízekkel teletömött zenéjükkel kvázi azt a hangzást és érzést célozták meg, ami nyugaton akkor volt menő, mikor a honi zenehallgatók még Hungárián, vagy egy jövőbeni pókerkommentátor dalain vegetáltak.
Ha elemezni akarjuk, hogy mégis mi az az abszolút retro koktél, amivel az öt srác merőben új ízt tesz fel a magyar rockzenei itallapra, természetesen be kell pattannunk Marty McFly jó öreg DeLoreanjába, és irány a sorszámozott Led Zeppelin-lemezek, leginkább a II-III. Persze nem egy az egyben ezek a hibátlan albumok alkotják a Turbo zenéjét, kell még egy kis Black Sabbath meg 13th Floor Elevators is ahhoz, hogy belőjük, Tanka Balázséknál milyen bakelitek lehetnek otthon. Rövidke integrált intro után már kezdetét is veszi a Tears of Chronos érdemi része, és ezzel együtt az utóbbi idők egyik legmagabiztosabb debütlemeze: igaz ugyan, hogy tapasztalt zenészek alkotják a zenekart, de mégiscsak egy elsőlemezről van szó, ráadásul egy olyan műfajban, amely retro mivolta ellenére is kifejezetten új itthon. A dalok kiválóak, tökéletesen idézik meg a ’70-es évek stílusjegyeit az olyan remek szerzemények, mint a lemez talán legnagyobb slágere, a Shine On, vagy a számomra az album csúcsnótáinak számító Family Warfare, és If I Had A Plan. Tulajdonképp a színvonal végig egységes, egyetlen kisebb döccenő van, a Simple Man feltűnően gyengébb szám lett a többinél, és az Indecision is lassan (ami nem baj, csak unalmasan is) indul be. A lemezt záró Come to Me pedig remekül összegzi 7 percben a lemez hangulatát, kiemelkedően jó albumzáró darab, pedig az utolsó dalokkal rendszerint hadilábon állok. A szűk órán átívelő múltidézéshez azonban önmagában a jó dalok nem lettek volna elegek, egy ilyen projectnél kellően sok múlik az énekesen, valamint a hangzáson: öröm, hogy mind a Sun Workshop FreshFabrik, és a POT sorait is megjárt Tanka Balázs, mind a (feltehetően az élőben feljátszás miatt) stílusos, és a koncepcióba beleillő megszólalás segített ezt a produkciót teljes egésszé tenni. A banda élő teljesítményéről sajnos nem tudok (még) nyilatkozni, de mivel ez nem is lenne a kritika érdemi része, így csak azon sejtéseimet fejtem itt ki, miszerint valószínű, hogy ez az album azon kivételes honi lemezek közé tartozik, amelyek dalai megállják a helyüket kisebb klubkoncertek, és nagyszínpados fellépések alkalmával is.
Hogy mégis miért tértem ki az utóbbi gondolatra? Nos, akárhányszor meghallgatom a lemezt, akaratlanul is igen szép jövőt jósolok a zenekarnak – annak ellenére, hogy (mint azt már párszor leírtam) ez egy teljesen retro lemez, megvan benne az a potenciál, ami kellően emelkedő létszámú hallgatóbázist, és koncertközönséget tud biztosítani az együttes számára. Remélem, hogy legalább akkora sikert arat a Turbo a honi undergroundban (vagy akár mainstreamben, bár az több, mint bravúr lenne), mint amekkorát nálam arattak, mert számomra az Óriás mellett jelenleg ők számítanak a honi rockzene legígéretesebb képviselőinek. Hogy miért? Mert a retro igenis rohadt menő.
(A lemezt itt lehet megrendelni, 2550 ft. + pkg.)