Thursday – No Devolución

Tracklist:

1. Fast to the End
2. No Answers
3. A Darker Forest
4. Sparks Against the Sun
5. Open Quotes
6. Past and Future Ruins
7. Magnets Caught in a Metal Heart
8. Empty Glass
9. A Gun in the First Act
10. Millimeter
11. Turnpike Divides
12. Stay True

Hossz: 53:09

Megjelenés: 2011. április 12.

Kiadó: Epitaph

Webcím: Ugrás a weboldalra

"You were the cancer" - így fejeződött be a Thursday életében egy apró szakasz, amelyet 2009-ben úgy ismerhettünk meg, hogy Common Existence. A No Devolución ismeretében, az elég középszerűre sikerült CE záró tétele - kicsit konspirálva a dolgokat - egy ars poetika meghasonlás. A refrén soraiban folyamatosan, keservesen felsajló feleszmélés: „You were the cancer in my life, you were the cancer all the time, you were the cancer, that's all you'll ever be” olyan üzenetet hordoz, amely arra utal, hogy az eddigi munkásságuk nem folytatható tovább az addigi medrében. A rák a zene trópusa, szimbóluma, amely így negatív tartalmánál fogva egy szakadást eredményez. Az önvallomás fájdalma magával hoz a refrén sorában egy egész életre szóló kinyilatkoztatást, amelyen csak az a bizonyos fény tudna segíteni az alagút végén. A gyógyulás iránti vágy eredményezte a meddőszerű váltást, amely súlyos következményekkel járt. Az általam felfestett elmélet természetesen csak utólagos predikció, azonban ha valaki meghallgatja a No Devoluciónt, akkor maga is úgy gondolhatja, hogy itt valami nagyon elromlott.

Az első és véleményem szerint legsúlyosabb probléma, hogy a No Devolución hangzásvilága az eddigi leggyengébb. Kihangsúlyozza a dalok erőtlenségét és nyomatékosítja az emberben, hogy ne várjon semmilyen keményebb témát, hiszen az ilyen keverés nem alkalmas az erősebb, érdesebb tételek emberi fülekbe való beágyazására. A belefáradás kínos jeleit magán hordozó lemez minden egyes pillanata egy erőteljesen kócos, borostás költő sétáját idézi, aki a csontosra fogyás terhével a testén próbál alkotni valami egyedit, valami egészen merőlegeset arra, mint amit eddig alkotott. De az éhség nem engedi kiteljesedni, az étel – élet -, mint szükséges input valahogy hiányzik, így az alkotási periódus elnyúlik. Így nyúltak el a dalok is a szenvedély tengelyén és lassultak le annak röppályáin.A Waitinggel bemutatkozó, majd a Full Collapse és a War All The Time lemezekkel sikert sikerre halmozó zenekar egy teljesen új stílusjegyekkel rendelkező dalcsokorral tért vissza, amelynek fő vázából kegyvesztetté vált a poszt-hardcore elemek színvilága. A tónusokat ezúttal már csak a Common Existence-ből utódlásul maradó post-rock komponensek és egy erősen megnyúzott test, sőt jobban mondva már csak tetem adja. A melegséget, a zenekar szerethetőségét magába foglaló bunda eltávolítása után megmaradt bőr már jéghideg, hisz nem óvja semmi a kihűléstől. Szinte érezni, hogy a dobokon is ez a bőr a burkoló felület, hisz erejük alig haladja meg a párkányra zúduló eső hangfoszlányait. Ha a produceri székbe tekintünk megrökönyödéssel vehetjük tudomásul, hogy az a Dave Fridmann segítette a csapatot, aki már A City by the Light Dividednál is útba igazította a bandát és felügyelte a munkálatokat. Igaz akkor még sokkal nagyobb sikerrel végezte a feladatát.

Az album felütésén, a Fast To The Enden egyből érezhető, hogy a korong elsősorban Geoff Rickly hangszálaira épít és igyekszik a tiszta énekből a lehető legtöbb lehetőséget kiaknázni. A több hangsávon futtatott dallamok egy rendkívül vontatott hangulatban találkoznak egymással, amely a tétel végéig ki is tart és nem mutat fel semmi regenerálódási képességet időközben. A dobtémák kimerülnek a néhol bevágtató ló kopogtatásán, a gitárok néha felsikoltamak, de semmi több. Mindenesetre a bevezetőben taglalt konspiráció egy újabb állomásához érkezik ennél a dalnál, a szabadon szárnyalás érzése már túlságosan is – „Faster, faster, faster, faster…” – követeli a földtől való elszakadást, az eltávozást. „Breathe in the white clouds and wait, freeze out the world with ice crystals on the windscreen and you’re in the pilots chair”. Érezteti a levegőben való ürességet, ahol a nem szilárd halmazállapotú anyagok között a srácok egyedinek érezhetik magukat. A ridegség, a hideg érzet pedig az album teljes hosszára kiül és lógatja lábát a semmibe, ahová a lemez igyekszik megkapaszkodni, de nem képes, hisz súlytalan.

A No Answers billentyűzet- és tiszta gitár-központúsága mindent elmond az új irányvonalról, amely ebben a számban már-már Radiohead-féle pillanatokat idéz. Ez pontosan egy olyan tétel, amely főként második számként elég meghökkentő, hisz a Thursday közel sem készített hasonló nótát pályafutása alatt. A Darker Forest depresszív hangvétele tovább folytatja a lassú, kandalló mellett elmélkedős percek sorát, viszont rendkívül hallgatható, a ND talán legjobb száma a háttérben szinte vonatként zakatoló dobbal és azt kiegészítő sejtelmes gitárokkal. A Sparks Against The Sun elsősorban kórusokra épít, igyekszik azt már a dal elején megkezdeni, hogy a vége felé nagyot csattanjon katarzisként a végső kórustéma. Az Open Quotes az egyik legrockosabb tétel a lemezen, itt igyekeznek a gitárokat igazán kihasználni, mint a régi szép időkben, a néhol dühösebb, már-már punkos hatást keltő ének pedig üditőként hat a sok melankólia után. A Past And Future Ruins egy szót sem érdemel, a No Devolución egyik mélypontja, igyekszik a lassú intro után egy jó dalfelépítéssel mindent megmenteni, de ez nagyon kevés. A Magnets Caught In A Metal Heart egy újabb teljesen átlagos dal, ha legalább kétszer ilyen gyors lenne, akkor felkapnánk a fejünket, de így? Ha még nem aludt el a hallgató a lemez közben, akkor az Empty Glass gondoskodik róla, hogy végleg megtörténjen, legyen az illetőben bármennyi kávé. A Gun In The First Act a legepikusabb dal a lemezen, sok váltás, rengeteg ötlet, csak ne lenne ennyire hosszú, nagyon nagy kihagyott ziccer, utána az A Milimeter már egy újabb középszerűnél is gyengébb dal, őt követi a Turnpike Divides, amely a „legthursdayesebb” szám a lemezen. Poszt-hardcore foszlányok, kiváló énektémák, jól felépített dallamok és a dal jellemfejlődése is becsületre méltó az első perctől az utolsóig. A zárótétel, a Stay True egy újabb tipikus No Devolución nóta, annak minden bájával és a refrénben kinyilatkoztatott hitvallásával: „We’ve all got a lot to lose. Whatever else you do, stay true.” A srácoknak sajnos nem ment, ezért is nagyon fájdalmas ez az albumzáró sor.

A Thursday ezzel a lemezzel válaszúthoz érkezett, hogy folytatja-e tovább a most megkezdett útvonalat és halad-e tovább a végső elmúlás, a sorvadás kínzó pillanatai felé vagy erőt vesz magán és a poétikai színvonalon megírt sorokat, elméjükben megszületett illúziókat, képzeteket végre olyan zenei környezetbe költöztetik, ahová azok valójában valók. Addig is itt van nekünk a No Devolución, amely a zenekar leggyengébb lemeze és remélhetőleg az is marad. De hogy legalább egy pozitívumot is említsek, a srácoknak sikerült bevezetni a piacon egy vény nélkül kapható, új altató márkát.

4/10