Mindenképpen érdekes, s talán egyedi is az, amit a lengyel négyes művel. A két alapító tag más és más műfajból jött és hozta létre ezt a minden emberben ott lappangó és elkerülhetetlen cselekedetet… Legion — vokál és Clash – gitárok, billentyű és számítógép programozás. A kissé klisé nevű Necromessiah basszussal erősíti ezt az imént már egyértelművé lett/ tett fura metál zenekart, ahol Martha szolgáltatja a vokálnak egy más tónusát. Nem sorolnám fel, hogy pontosan mi hogyan alakult és ki milyen zenekarban játszott előtte (mert mind számunkra ismeretlen underground — mára megszűnt lengyel demós bandák), ami lényegesebb, hogy túl vannak 3 nagylemezen és 2 EP-n, ez az utolsó, amiről éppen olvasol. Tehát a konini brigád nem ma kezdte és van múltja, ennek ellenére nem jutottak túl messzire, köszönhető ez az erős lengyel metál sceenének, melyben a sötét, depresszív és félelemkeltő bandák egyáltalán nem számítanak kuriózumnak, velük mégsem tudnak mit kezdeni, ahogy én sem… elsőhallásra.
Mi lehet ennek az oka? A logó szép, a tagok egyszerűen
néznek ki, a borító megkeseredett, inkább gothic, itt hívom fel a figyelmet erre az élelmes papírtokos megoldásra, mely nem kerülhetett sokba, mégis egyéni nem a szokványos. Tehát, amelyik zenekarnak nincs nagy anyagi háttere, az simán bevállalhat egy ilyet a CD nyomása vagy nyomtatása után. Visszatérve a lengyel csapatra (teszem fel a kérdést másodszor); miért olyan nehéz befogadni? Hihetetlenül rideg zene, melyben ennek ellenére rengeteg fajta érzés kering, de valahogy mind negatív, embertelen, haldokló, vagy már rég halott. Ilyen-olyan folklórhatások is fel-fellibbenek különböző országokból és kultúrákból, de mind csak foszlány, ahogy maga a zene is megfoghatatlan. A hangzás nem túl vastag, ám a hangszerek zenei hangzása kielégítő, élőnek tűnik, annak ellenére, hogy egyértelmű a gépi alap. A kezdő
Between Two Stars: The Suffering zeneileg talán a szintén lengyel
Christ Agony misztikus hangulatához lehetne hasonlítani, a gitáros részek néhol
Diabolos Rising szerű black témák, máshol pedig az a destruktív önmagába hullás, amit a
Neolothic The Personal Fragment of Life lemezén olyan sikeresen alkalmaz. Itt kissé vérszegény, és az állandó ismétlések és ismétlődések is erősen hozzásegítik a hallgatót a befogadhatatlan zilált hangvételű anyag kikapcsolására. Az emberi hangok pedig; beszéd, hörgés, jajgatás, károgás melyek néhol elektronikusba csapnak át. Az
Absurd Theatre lassan indul be, amit kapunk az egy indusztriális black metál, s itt már hallhatóvá válik az elragadó
Martha csilingelő hangja, ami miatt egyértelműen akadnak részek, melyek a
Dismal Euphony-t jutatták eszembe. Ez már egy sokkal kellemesebb dal, de az átlag metál rajongó ezt sem képes befogadni, ahogy a felsorolt bandák többsége is csak bizonyos célközönséghez szól, amúgy a végén szép ez az elfolyó zongorás zárás, de a sok massza és kosz, zaj, néha úgy érzem éppen az üres és betöltetlen helyek kipótlására szolgál. A sokat mondó című
Metamorphosis igazán nagy átalakulást nem ad, bár kétségtelen hogy ez egy eltalált szám, minden a helyén és csak akkora százalékban, ahogy éppen üt. Misztikus elfolyó felvezetés, depresszíven, amire egy szétdigitalizált kásás gitár után valamiféle ipari gothic-dark metált kapunk. Ez szépen fejlődni kezd, az elfolyó énekből sötét hörgés és riffelgető gitárok kerekednek ki, a dobok kellemesen technikáznak, a hangulat, pedig dagad, amit a végére szépen vezetnek le. Néhány megoldás hallatán eszembe jutott az angol
Hybernoid neve is, stílusát tekintve Indusztriális death doom, néhol szinte d&b részekkel, ám a
The First Lie zenéje sokkal mélyebb és befogadhatatlanabb. Az első meglepetést a komoly gitárokkal induló
Kingdom (Touch My Madness) hozta, melyen jót derültem, mert a
Gógyi felügyelő (Inspector Gadget) témái hangoznak fel, s térnek vissza több helyen is, amúgy leginkább a
Diabolos Rising szabta utat járják végig itt is, pár kellemes leállással, zajjal, borongással, az emberi lélek fekélyeitől dagadó hússal, belezuhanva a halott szív tengelyébe és dugattyúiba… a
Hybernoid elhúzott dallamai itt sem maradnak el, és leépítő hatása miatt a
Neolothic is helyet parancsol magának. Az utolsó dal egy feldolgozás, a legendás doom metál
Antimatter-től, ismerve az eredetit, rendesen szétszedték a lengyel zajkeltők. Ha valami nyomasztó és a belső zokogást megindító, hát ez az… majd egy hirtelen váltás és ipari d&b alapot kapunk, amin tovább fesled a szomorú kezdet. Néhol technos, néhol pedig már szinte pumpáló ritmikus noise mely tetőz és lassú kattogással, a nyomasztó alappal elhalkul… Most már talán érthető, hogy mire utaltam a nehezen befogadható, kevés embernek szóló körüljárással.
Hazánkban a
Kátai Tamás féle
Thy Catafalque hasonló (még logóik betűi is hasonlóak), ám az minőségibb és barátibb is egyben. A
The First Lie annak ellenére hány lemeze van mögöttük gyenge, ám ez nem zárja ki azt, hogy egyben rossz is, hiszen külön csemege lehet annak, aki rá van hangolódva az ilyesfajta rideg, gépies, nyomasztó zaj és dallam masszára, melyben komoly szerepet játszik a gitár és az erős tónusú vokál. Ha nem is egyedi, de semmiképpen se szokványos, nem csak azért, mert ez a műfaj viszonylag kevés előadót termel ki, hanem azért is, mert ők a hatásokat komplexen ötvözik. Tehát lehet próbálkozni!
69% (akinek beüt, annak nagyon, de az emberek többségének ez a zene semmit se mond és semmit se ad, holott kibaszott mély…)
Itt pedig letölthető pár régebbi számuk is a lengyel metalpromonak köszönhetően