2010. február 23.
Tracklist:
1. Panic Attack!
2. Straight-Jacket Keelhauled
3. Battleship Graveyard
4. A Classic Case of Transference
5. Single
6. Empty the Clip, the King Has Been Slain, Long Live the Queen
7. People and Their Lives
8. Dirty Pillow Talk
9. Nobody's Perfect
10. Webs
11. Walk of Fame
12. Nature Vs. Nurture
A srácok előző kiadványát érintő kritikámat azzal fejeztem be, hogy meglátjuk, a Phantom on the Horizon üresjáratokkal és a The Mars Volta rosszabb pontjait idéző elemekkel teli vonalát viszik-e tovább, vagy sem. Nos, tavaly októberben meg is érkezett a negyedik nagylemez, és ezzel a válasz is a kérdésemre. Akiknek egyelőre ismeretlen a mukilteo-i zenekar munkássága, azoknak vagy az előbb említett írásban lévő műfaji „meghatározást” ajánlanám, vagy egyszerűen megmutatnám a Manipulatorról a Cut Down All the Trees and Name the Streets After Them című dalt, mely nagyjából egyforma mértékben vegyíti az első két lemez vadabb, „keményebb” hangzásvilágát, és az új lemezek finomabb, lágyabb dallamait.
Az In The Unlikely Event a Panic Attack! című szerzeménnyel nyit, ami karakteres riffjével és ragadós refrénjével már nagyjából el is helyezi az albumot a Manipulator által megkezdett útvonalon, aminek kissé ellentmond a többször is előforduló üvöltés, és amit megerősít az Erakhoz képest visszafogottabb technikai szint – persze ebben semmi rossz nincs, mivel a szám maga nagyon is jó. A dalban, ha rövid időre is, de felbukkan amúgy a Schoolyard Heroes énekesnője, Ryann Donnelly, bár Erak tenor hangja mellett annyira nem hangsúlyos sem ez, sem a másik két közreműködése. A második tétel, a Straight-Jacket Keelhauled már jóval keményebb hangvételt üt meg, és zeneileg is inkább a Doppelgängert idézi, tehát emellé is jó vastag pipa kerül, ahogyan a Battleship Graveyarddal sem hibáznak, az öt perc fölötti játékidő ellenére sem. Baromi jó gitártémák, a tiszta ének és az üvöltés taktikus váltakozása, valamint az öncélúság gátját kecsesen átugró technikai bravúrok teszik nagyon erőssé a lemez elejét, igazából akinek az előző nagylemez bejött, az ebben a három dalban sem találhatott kivetnivalót. A Classic Case of Transference visszavesz a tempóból, és bár a refrént itt is eltalálták, itt már zavaró volt a négy és fél perces hossz – négy perc fölött ez a zenekar elsősorban a keményebb dalokban működik, és ez az, amit az In the Unlikely Eventön figyelmen kívül hagytak. A Single sem gyorsít rá, és az Empty the Clip… is ebben a középtempóban úszkálva ütik meg a középszintet, de semmi többet, a második három dalban tehát érezhetően leül a lemez (kissé fura, hogy a Guitar Hero V-be a banda három dalt delegált az albumról, és ezek közül kettő pont ebben a fázisban van). Utóbbi dal amúgy egy már-már popzenei énektémával is próbálkozik, kevés sikerrel, a lemez egyik mélypontja a hosszúcímű.
Igazából pont ez volt az a pont, ahol egy igazán erős dalt kellett volna kijátszani, erre jön a hat percen is túlhaladó People and Their Lives, ami az előző számhoz csapódva tovább mélyíti azt a bizonyos mélypontot, nem gondoltam volna, hogy kénytelen leszek leírni a zenekar kapcsán az unalmas, leeresztett, lomha jelzőket, pedig ez a dal ezeket meríti ki. Szerencsére az a bizonyos aduász csak késik, és nem hiányzik, hiszen érkezik Rody Walker a Protest the Hero-ból (meg Donnelly kisasszony is, de hiába a hölgyeké az elsőbbség, azért érezzük a két közreműködés súlyának különbségét), hogy a Dirty Pillow Talkkal megmentse a STOP gombot attól, hogy a hallgató azon álljon bosszút. Itt már értelemszerűen visszatér az izgalom, és a TFoT-faktor a zenéjükbe. A Nobody’s Perfect ugyan újabb kis lecsüccsenés, de azért jobban sikerült, mint a lemez közepén található szerzemények, hisz legalább zenei részével elszórakoztatja a hallgatót, mégha megint túl bő lére eresztették magukat. Furcsa, de a számos lassú/középtempós dal ellenére az első igazi ballada csak a tizes sorszámú Webs, ami ugyan a zenekarhoz nem igazán illik, de az albumról nem lóg ki, szóval egy halvány pirospontot én odafirkantok nekik. Nagyon okosan az utolsó előtti dallal azért felrázzák még az embereket, a Walk of Fame egy újabb olyan dal, amiből több kellett volna a korongra, hisz a három nagylemez óta standard receptjük a jó húsleveséhez hasonlatosan sokadjára is működik (bár a harmadik perc előtt az az üresjárat kimaradhatott volna). Szerencsére a záró tétel se sikerült rosszul, a Nature vs. Nurture a negyedik bekezdésben említett „szabályt” erősítő kivétel a maga összerakottságával, könnyed dallamvilágával és tipikusan lemezzáró hangulatával (meg Ryann utolsó felbukkanásával), így az utolsó benyomás nagyjából megközelíti az elsőt.
Sajnos azonban a lemez nem közelíti meg az ez előttit, és nem hordozza egy átlagos negyedik lemez jellemvonásait (mégha önmagában, az előzőeket figyelmen kívül hagyva több, mint korrekt is): kiforrottság, megtalált hangvétel, ösztönszerűséget adó rutin. Kissé fura amúgy, hogy ezeket az első kiadványuk óta csípőből hozták, most viszont nem, ennek okait kereshetjük sok mindenben: a rájuk nehezedő nem kis nyomásban, a tagcserében (basszeros), vagy a fokozott turnézásban, de reméljük, hogy ötödik lemezükre visszatalálnak ahhoz a valamihez, ami generációjuk egyik legjobbjává tette őket, és amit eddig gond nélkül produkáltak.
6/10