Szorongás szülte vérontás – Nest of Plagues: To Kill a God

Tracklist:

1. Message from Us
2. Helion
3. Unimprint
4. Heredity
5. Trip the Anchor
6. Memento for Her Deeds
7. Choke
8. Inferno
9. The Silent Ones (feat. Lena Scissorhands)
10. Struggle
11. Dare to Fight
12. Solicity
13. To Kill a God
14. Megalomania

Műfaj: deathcore, metalcore, groove metal

Támpont: Born of Osiris, Bleed From Within, As Karma Brings

Hossz: 50 perc

Megjelenés: 2022. április 29.

Kiadó: Metal.hu

Webcím: Ugrás a weboldalra

Az útkeresgélés, majd a kívánt hatás elérése soha nem egy könnyen véghezvihető folyamat egy banda életében. Pláne ha az adott társaság fiatal, és hanganyagokkal sincsenek túlságosan elárasztva. Van, aki szerint pedig ez a legjobb adu, hiszen lényegében nincs mit veszteniük, bár félő, hogy így viszont könnyen a komolyan vehetetlen kategóriába csusszannak. Ez megint egy olyan topik, amiről órákat lehetne vitatkozni kedvenc késdobálónkban pár jéghideg nedű felett, a lényeg viszont, hogy a budapesti Nest of Plagues pont ezen ment keresztül. 2018-as bemutatkozó nagylemezük, az End of the Comedy után mondhatni hátra is hagyták a “komédiát”: szakítottak a groove-os death metal hangzással, és egy jóval homogénebb, nagyobb tömegek által befogadhatóbb irányt vettek. Ennek és jó pár nehéz évnek gyümölcse a most megjelent To Kill a God, ami egyenes utat nyit a zenészek elméjének legeldugottabb, legsötétebb zugaiba. Hogy sikerült-e megölni az istent? Maradjunk annyiban, hogy egy fél túrógombóc kellett volna csak a végzetes kiütéshez.

A banda majdnem négy éve kezdett neki az album megírásának, ez idő alatt pedig ami rossz történhet egy fiatal felnőttel, az velük meg is történt: szar állás, magánéleti lecsúszások, világjárvány, tagcsere, mentális betegségek. Mostanra viszont mondhatjuk, hogy a zenekar két lábbal áll a talajon és megtalálta önmagát. Kövecses Evelin érkezésével  a második gitár fronton bebetonozódott a felállás, az énekes Ivanics Dani pedig belátta, hogy nem tud örökké bujkálni a fejében lévő démonok elől és szembe kell néznie velük. Ebből már kiderülhetett, hogy a To Kill a God a mentális betegségek és függőségek témakörét, mondhatni jobbára Dani “személyes poklát” járja körbe. A lemeznek nem csak a mondandója teremt könnyebb kapaszkodót a mai 20-as, 30-as éveikben járó egyéneknek, de műfajilag is nagyjából a deathcore és metalcore közé csáklyáznám be a hangzást, amik mint tudjuk, elég jó érzelemkifejező stílusok. A lemezt hallgatva leginkább a 2010-es évek elején felfutó Sumerian-bandák jutottak eszembe (Born of Osiris, Veil of Maya, After the Burial stb.), és bár manapság már nem egy nagy truváj ezt a soundot képviselni, tény, hogy itthon erre nemigen van példa.

A Nest’ nem aprózta el a dolgot: kapásból rápakolt 14 tételt a lemezre egy 50 perces játékidő mellett, ami mint tudjuk, ezeknél a stílusoknál a legsikkesebb eszközhasználat mellett sem egy életbiztosítás. Ez pedig azt eredményezi, hogy a To Kill’-en vannak piszok jó dalok és témák, meg kevésbé húzósak is. Nyilván egy ennyire személyes hangvételű anyagnál, ahol minden dalnak külön – és alkalomadtán igen mély – jelentése van, nem igazán lehet szanálni. Alapból nem lehet azt kérni egy zenekartól, hogy szórja ki ki a “tölteléket”, hisz’ minden dal a saját gyermekük, te sem választasz kedvencet a lurkóid közül. Mármint remélem. Mindenesetre két-három számot én nyugodt szívvel lehagytam volna a lemezről, hogy az olyan, alapból bikás darabok, mint pl. az Unimprint, a Memento for Her Deeds, a The Silent Ones (főleg a vége miatt) vagy a címadó még inkább szétszteroidozott vadállatként tetszeleghessenek. Ha pedig kitértünk az album erős pillanataira, a banda előszeretettel írt refrénorientált dalokat a lemezre, amiket meglepően jól eszkaláltak egy apró bökkenővel: hiányzik belőlük a tiszta ének. Alapból nem szokásom ezért lobbizni, itt viszont szinte kérlelik az adott zenei megágyazások, főleg az olyan darabokban, mint a Trip the Anchor vagy az Inferno. Dani ezt meg is próbálja hozni, és hiába van egy igen széles vokálspektruma a magas károgástól a mély dörmögő Dömötörig, valahogy ez a kettő közti hácés kajabálás nem passzol a sokszor billentyűvel tarkított futamokhoz. Ezzel azt mondom, hogy ha egy Bleed From Within-féle témát hoznak, akkor oda egy olyan BFW-s refrén kell, amitől egyből megerednek a könnycsatornák. Még a seggünkből is.

Szerencsére ezek az apróbb hiányosságok és a zsúfoltságérzet egyáltalán nem teszik élvezhetetlenné a To Kill a Godot, szép számmal jelen vannak az innovatívabb megoldások is, mint a már említett billentyűs megoldások, hip hopos outró, vagy épp a teljesen instrumentális darab a lezárás előtt. Ezenfelül pedig a lemez iszonyatosan jól szól, a szövegek mélyre vájnak és az egésznek van egy masszív kiállása. Én elkönyvelem ezt a kiadványt az útkeresés utolsó fejezetének, ha a srácok a fent említett (és általam észre nem vett) hiányosságokat pótolják/korrigálják, akkor 2-3 év múlva nemcsak kivégzik az őket úton-útfélen, módszeresen szopató mindenhatót, de át is veszik a helyét. 8/10