2008. február 12.
Tracklist:
01 Misery EntwinesEz a tavaly megjelent nagylemez az első találkozásom a 2000 végén indult mohácsi Solar Scream világával, így a névhez eleinte saját kútfőből nem tudtam túl sok információt rendelni. Az viszont már a borító árnyaltabb színvilága, és a cím alapján is lejött, hogy a műanyag tok hangulatosabb, progosabb zenét fog rejteni. A Metalchamp-en is szerepelt négyes 2004 elején adott először életjelet magáról a Ground Level kislemezzel, mely öt saját dalt, és egy Depeche Mode feldolgozást rejtett, még némi pszichedelikusabb éllel átjárva. A Divider címre keresztelt debütáló nagylemez azonban már új basszusgitárossal, a Völgyesi Csaba helyére érkezett Antal Dáviddal (Nervous Playground, NoiseField többek közt) került rögzítésre, emellett hallhatóan különbözik is elődjétől.
A Misery Entwines mindjárt egy keményebb riffel indít, a mackós gitártémák Müller Gábor dobolásával és Dávid basszusjátékával (ő egyébként háttérvokálozik is) lüktető alapokat képeznek, azonban nem kell sokáig várnunk az első hangulatfestő leállásig sem. Fő vonalaiban hasonlóképp építkezik a Grains Of Sand is, mely egyik kedvencem az anyagról, a nyitóriffje odavág, az énekdallamai is tetszetősek, és a szólóért külön dicséret jár. E téren egyébként nagyon sokat ad a CD, a Divider szólói tényleg annyira érzékenyek, szívből jövők, s mégis okosak, hogy öröm hallani. Ízlésesek, na. Az eddig ismertetett jellemvonások több dalban is visszaköszönnek, nagy számban fordulnak elő dinamikai, és hangulati váltások, pl. a Heart Carved Into Mine-ban is, azonban a Beyond The Lights már egy elvontabb darab, melynek a pszichedelikus alapokra samplerezett beszéd képezi a gerincét. A Without a Sound szépen, elgondolkodtatón csordogál, itt valami egészen bensőséges hangulat kerekedik, és a When I Need You Most is erőteljes, de igazából bármelyik dalt említhetném, mindben van valami, amibe bele lehet kapaszkodni, ami megfoghatja a hallgatót, legyen az akár egy szóló, akár egy eltalált melódia, akár egy keményebb pillanat, amitől a lemez hallgattatja magát – ám pár helyen azért el is lehet veszíteni a fonalat, mert leül a hangfolyam. Egy-két dal nem tudja elejétől a végéig fenntartani a figyelmet, (pl. Might Be Rain) mert elkalandoznak a gondolataim, helyenként kicsit össze kell rántani a dalszerkezeteket, és jót tenne egy kicsit nagyobb dózis abból az igazi, velős dögből. Ettől függetlenül a CD igényes alkotás, a dalszerzői érzékük (mely már most sem elhanyagolható) fejlődése mellett pedig a jövőben ezen apróságok is kiküszöbölődnek majd. A csomagolás kívül-belül szemet gyönyörködtető, a sound, a megszólalás arányos és telt, (a keverés és a master a Bakery érdeme, azonban az ének és a basszus a pécsi Fidó, a gitárok és a hangminták a mohácsi Art-Éria stúdiókban lettek rögzítve) e téren tehát semmi kifogásolnivalóm nincs.
A sajátos, egyéni hangvételre való törekvés érezhető, és dicséretes, s bár lehet még hova fejlődni, úgy érzem, a bizalmat megelőlegezve a Divider odailleszthető a progresszívebb zenék rajongóinak polcán – megfelelő nyitottsággal – a Wendigo, Dreyelands, Perfect Symmetry cuccok mellé, mint egy újabb igényes anyag a magyar progosabb muzsikák palettájáról. Ajánlott lemez, főleg bizonyos hangulatban nagyon sokat adhat.
8 / 10