Saves The Day – Daybreak

Tracklist:

01. Daybreak
I. Somehow You Love Me
II. Fucked Up Past the Point of Fixing
III. 8 Am
IV. Zig Zag
V. Daybreak
02. Let It All Go
03. 1984
04. E
05. Z
06. Deranged & Desperate
07. Chameleon
08. Living Without Love
09. U
10. O
11. Undress Me

Hossz: 40:32

Megjelenés: 2011. szeptember 13.

Kiadó: Razor & Tie

Webcím: Ugrás a weboldalra

Ugyan már tíz év eltelt az emo/pop-punk kultúrtörténet egyik fontos állomása, a Stay What You Are óta, de az azóta a Saves The Day még mindig talpon van, s noha az azóta erősen indie panelekre költöző zenekar színtérpontjainak száma erősen megcsappant, de a neve még mindig akkora erővel hat, hogy bármely megjelenése mellett tilos szó nélkül elmenni, hiába jönnek ki egyre lassabban új megjelenéssel. Nos, az idő múlásával egyre idegesítőbben éneklő Chris Conley és garnitúra tekintetében folyamatosan változó bandája a friss és ropogós Daybreakkel igyekszik kiteljesíteni egy öt évvel ezelőtt elkezdett trilógiát, amely a Sound the Alarm, valamint a négy évvel ezelőtt megjelent Under the Boards után igyekszik felvenni a fonalat, majd elvarrni az utolsó öltéseket.

Sajnos a színtérhimnusz At Your Funeral ideje már jó régen lejárt, de azt szögezzük le, hogy a bevezetőben említett jelmondat továbbra is igaz. A Saves The Day egy egész generáció zenekara, s nagyjából egy olyan jellemfejlődésen esett át, mint a Brand New a Your Favorite Weapon óta, noha ezt a kijelentést annak ellenére fenntartásokkal kell kezelni, hogy mindkét banda kezdeti löketei az emo/pop-punkban keresendőek. A Daybreak így az elmúlt évtized alatt végbement arculatváltozás végterméke, s egyben a 2006-os Sound the Alarm által elkezdett trilógia befejező darabja. Természetesen a történet nem ilyen egyszerű, hiszen a műfaji deformálódás – indie pop/rock felé történő eltolódás -, a kiadós hercehurcák mellett a banda majdnem teljes humán anyagában történtek meglepő fordulatok. David Soloway – aki kiemelt szerepet töltött be a bandában – lelépett a Say Anything tagokkal formált, Two Tongues nevű side-projektbe, ahol továbbra is Chris oldalán pengeti – immár a basszusgitár – húrokat. De rajta kívül még fontos Mannuel Carrero és Durijah Lang kiválása is, akik inkább a Glassjawban betöltött szerepükre kívántak fókuszálni. Természetesen a tagcserék után újra hangot kellett hallatni, így tavaly kijöttek egy digitális terjesztésű EP-vel, amely az idén megjelenő, hetedik nagylemez előfutáraként, az 1984 című tétellel rántotta vissza a köztudatba a bandát, amely az idei év tavaszán megtérült a Razor & Tie Recordshoz, hogy most ősszel újult erővel, de valamennyire az elmúlt évektől nem igazán változó arccal jelenjenek meg a színtéren.

A Daybreak képében érezhetünk egy valamelyest összeszedettebb, átgondoltabb összképre való törekvést, s néhol a zene tekintetében egy olyan progressziót is, amely eltolja a zenekart egy még indiesebb irányba, ahol már teljes mértékben elszakad a Saves The Day legénysége a régmúlt hagyományaitól. Így ha párba állítjuk a Can’t Slow Down dalcsokrával, akkor talán nem meglepően tapasztalhatjuk azt az érzést, hogy mintha két különböző zenekar albumát hallgatnánk, pedig Chris alkotta váz a csapat életében egy permanens szerepelő, s a banda univerzális agya is egyben. A Under the Boardson megjelent optimista hangvétel itt valamelyest – igaz nagyon minimálisan – folytatódik, noha a szövegekben megjelennek Chris lelki világára jellemző depresszív elemek egész garmadája is, de ezek kiegészítik a borongósabb hangulatú tételek élvezeti fokát. Amely bizony nem szűkölködik gyér mutatókkal, mert a Daybreak sokszor experimentális, műfajidegen latinos témákkal felvértezett kisugárzása – amely persze 90%-ban a szokásosnak mondható indie rock egyveleg – nem nagyon hagy bennünket unatkozni, s az In Reverie után újra csettinthetünk, hogy valamelyest sikerült fél lábbal kilépni a biliből. Ezért is szívmelengető, hogy a Saves The Day története során talán a leghosszabb dallal nyitva egy kicsit önmaga számára is történelmet írt, mert az elég stílusos, egymástól elütő témákból felépülő koncepció egy ritka megmozdulás a színtéren, s noha, mint felütés nagyon súlyos, mondhatni kárpótol az elmúlt lemezeken elszenvedett hallgatói sérelmekért. A színes paletta természetesen itt nem áll meg, hallhatunk többek között visszanyúlást egészen a Stay What You Are dalcsokrára a Let It All Go segítségével, de tehetünk egy kis utazást a változást hozó In Reverie tételeire is, például az 1984 esetében. Nos, a Can’t Slow Down óta eltelt jó pár év, de alig hallottunk gyors dalt a csapattól. Igaz ezt a mázat már lebontották az emo pop-punk 2000-es évek elején történt térnyerésekor, de elvártunk minden egyes lemeznél egy-egy gyorsabb elszállást, nagyjából olyat, mint amikor a galambok közé dobunk pár kenyérdarabot, azok pedig kevélyesen megőrülnek. Ez a jelenség azonban ezen a lemezen is szinte megtalálhatatlan, de üröm az örömben, hogy sok-sok év után a srácok a Living Without Love tekintetében előálltak egy gyors – igaz erősen brit indie-szerű – dallal, amely bizony úgy kell a lemeznek, mint egy falat kenyér. S mindezt nem azért mondom, hogy erősítsem a galambos látképet, hanem azért, mert a Daybreak néhol kínosan lassú, s a középtempóra való feltornázkodás sem éppen egészséges számára. Bár ez a sebesség előnyös volt számukra olyan tekintetben, hogy megadta a kísérletezgetéshez az alapot. Ennek lett az eredménye a Chameleon, amely a nyitótétel után egy újabb latinos kikacsintás, s így önmagában a Daybreak egyik legjobb dala, különösen színvonalas szövegkörnyezetével, amelyre a dalcsokor teljes futamidején nem lehet panaszunk. A lemez érdekessége továbbá, hogy pár szám tekintetében megjelent egy „alphabet”-szerű tételelnevezés, amely legalább annyira érdekes, mint amennyire magában hordozza az ötlettelenség érzését is. Pedig a klippes nóta, a Deranged & Desperate mellett ezek azok a dalok – a néhol túlságosan is balladisztikus összhatás ellenére – amelyek önmagukban hordozzák az említett progresszió tényét, néhol bizony erősen emo jellegű kikacsintásokkal, bár ez nem túlságosan jellemző. S noha nem mondható el a Saves The Day új lemezéről a tökéletes jelző, a viszonylag koherens összkép, a változatos, stilisztikailag ízletes dalok egy egészen jó lemezt ígérnek, bármennyire beletörhet sok hallgató – az elmúlt években erőteljesen elferdült – bicskája.

Mindenesetre a Daybreak a jellenlegi állás szerint egy megfelelő mederben folyó indie rock áramlat, amely van olyan kedves, hogy nem hagy bennünket megfulladni. Egy remekül megkomponált visszatérés, amely nem váltja meg a világot, de törlesztett valamennyit a Saves The Day adósságából, mert az bizony volt bőven. S noha Chris hangja néhol olyan, mint egy farkára lépett macska – akit talán még meg is dobnak sörösüveggel -, a lemez hangulati faktora vele válik teljessé, az elviselhető elviselhetetlenné.

7/10