Polar Bear Club – Chasing Hamburg

Tracklist:

1. See the Wind
2. Living Saints
3. Boxes
4. Take Me to the Town
5. Drifting Thing
6. Light of Local Eyes
7. Song to Persona
8. The Old Fisher Burial Ground
9. One Hit Back
10. Chasing Hamburg

Hossz: 32:04

Megjelenés: 2009. szeptember 8.

Kiadó: Bridge Nine Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Valakinek mond még valamit a Hot Water Music? Esetleg bárkiben váltanak ki reflexet az „I need a remedy of diesel and dust…” kezdetű sorok? Van még aki szerelmes Chuck Ragan hangjába és az A Flight and a Crash első másodperceibe? Ugyan nem mondhatom, hogy a szinte legendás punk/emo banda gyerekkorom nagy kedvence volt, és az ő dalaikra nőttem fel, de tény, hogy kevés társaság lopta be magát úgy a szívembe, mint ők. És hogy miért kezdek egy Polar Bear Club-kritikát is velük? Mert ha valaki még nagyon imádja Wollardékat, az bizony a (nálam) 2008-as „év lemeze” díjas zenekar. Persze aki hallott már PBC dalt, és nem ismeretlen előtte a ’Music munkássága sem, annak elég nyilvánvalóak a közös pontok: a rekedtes, maximálisan maszkulin énekhang, a hasonló, kissé középtempós, és kifinomult dallamvilág, meg az enyhe emo/poszt-hardcore beütés, ami megkülönbözteti őket a dallamos punk többi képviselőjétől.


Az imént felsorolt jellemzők jegyében született meg a kiváló 2006-os EP, a The Redder The Better, amin már a derűs pop-punk dallamok és energiától duzzadó pillanatok kombinációja dominált. Az első nagylemez, a hibátlan Sometimes Things Just Disappear 2008-ban jelent meg, és ezen egy máig felejthetetlen dalcsokorral bombázták a hallgatókat: különös keveréke volt ez az album a Jawbreakernek, a Hot Water Music-nak, a Third Eye Blindnak, a Silent Majority-nak (a nevüket is az egyik dalukból vették) és a Small Brown Bike-nak. Persze a Sometimes Things Just Disappear zsenialitása nem kerülhette el a kritikusok figyelmét sem, és a jó kritikák a nagyon pozitív szóbeszéddel megtámogatva természetesen felhívták a zenekarra a Bridge Nine figyelmét, és a Chasing Hamburg már náluk jelent meg. A második nagylemezre a banda látszólag nem változtatott a bevált recepten, és ugyanúgy Jimmy Stadt többdimenzionális énekével és szövegeivel megtámogatott, remek gitártémákkal dolgozó, több műfajból is merítő punkdalokat kapunk. Nyitásként a See the Wind elég gyorsan rákezd, anno az Election Day, vagy az Eat Dinner, Bury the Dog and Run finom építkezése és rávezetése sokkal jobban tetszett, mégha ebben a két és fél percben is vannak jó megmozdulások. Az ezután következő Living Saints című slágert már ismerhettük az albumot felvezető The Summer of George EP-ről, továbbra is egy már-már túlságosan is fogós telitalálat a dal, bár ekkor már másodjára érezni azt, hogy az előző két kiadvány apró mozzanataira, felvezetéseire, és kötetlenségére most nem hárult annyi figyelem – a dal nagyon konkrét, egyből megjegyezzük, és jó is, de nem varázsol el úgy, mint mondjuk a Hollow Place. Ennek oka az is lehet, hogy a két és fél percet igazából csak a harmadik dal lépi át, de a Boxes (amit szintén hallhattunk az EP-n) felül is múlja az eddigieket. Persze ezt bárhol ki lehet emelni, de Stadt hangja fantasztikus, mintha egy második Chuck Ragan és egy vérbeli pop-punk énekes lakna a torkában, a dal pedig annak ellenére is kiváló, hogy már másodjára oó-znak a lemezen benne. A Take Me To The Town tartja a dalhosszt, és kellemes gitárjátékával az előző albumot idézi fel, hogy aztán csalódjunk a Drifting Thingben, ami egy tipikus lassútempós punk/pop-punk dal akar lenni, és Stadt fantasztikus vokálbemutatóját leszámítva az is lesz – ám a kibontakozáshoz túl rövid, az átkötéshez pedig zavaróan hosszú.

Még szerencse, hogy a Light of Local Eyes az album igazán jó dalai közé tartozik (igazán trú dolog tőlük, hogy erre készült el az első klip) kiváló dallamaival és „tipikus PBC-dal” mivoltával. Punk alapokra építkező, erősen dallamos és emo beütésű szerzemény, ebben ők a legjobbak. A Song to Persona újabb lassabb dal, de ezt már sikeresebben hozzák, mint a kettővel ezelőttit, csakúgy, mint a The Old Fisher Burial Groundot, ami egy az egyben az első album magával ragadó hangulatteremtését idézi fel. Ugyan ezek kétségtelenül jó dalok, de slágeresnek annyira nem mondanám őket, szóval a One Hit Back jókor jön, és Stadt újabb ügyes stílusváltásainak, meg persze az azonnal rögzülő refrénnek köszönhetően lazán megragad az ember fülében. Jó szám, bár láthatóan a sláger szót máshogy értelmezték ezen a lemezen, mint az előzőn, itt sokkal közelebb áll az ő definíciójuk az általános meghatározáshoz. Az utolsó, címadó dal szépen és ügyesen zárja a lemezt, sőt, az egyik leghangulatosabb tétel a Chasing Hamburgon, a Convinced I’m Wronghoz hasonlóan ez is a lemez újbóli meghallgatására ösztönzi a hallgatót.

Akármennyire is túlsúlyban lehetnek az elégedetlenkedéseim az albummal kapcsolatban, a zenekar nem lett rosszabb, és nem felejtettek el jó dalokat írni sem. Továbbra is mesterien vegyítenek műfajokat, Jimmy Stadt továbbra is az utóbbi évek egyik legtehetségesebb énekese, és a szövegeik is ugyanolyan jól megírtak, egyszerűen jobban állt nekik, amíg a három és fél perces átlagos dalhosszt felülről közelítették, nem alulról. Így kevesebb idejük marad a hangulatteremtésre, az előző lemezen annyira jellegzetes építkezésekre, sokkal konkrétabbnak, és enyhén „őszintétlennek” hat némelyik dal (gondolom nem véletlenül pont a legslágeresebbek, kiadói kezet sejtek a dolog mögött), a jelenség a Four Year Strong lemezt juttatja eszembe. Azonban a Chasing Hamburg így is a tavalyi év egyik legjobb lemeze, hiszen ami az ő mércéjükkel jó, vagy „hozza a szintet”, az általánosságban véve minimum a bámulatossal egyenlő. Pont ezért napjaink egyik legjobb zenekara a Polar Bear Club.

9/10