2012. október 30.
Tracklist:
01. Sparks
02. Old Ghost / New Regrets
03. Dream Run
04. Wild Eyes
05. Dark Days
06. The River
07. Swing
08. The Slow Surrender
09. Atlas
10. Sleight of Hand
11. Snake Oil and Holy Water
12. Blue and the Grey
Az ausztrál Parkway Drive céltudatosan és ellentmondást nem tűrően járt végig egy könnyűnek egyáltalán nem, eseménydúsnak viszont annál inkább nevezhető utat, amiről először a két alapműként kezelhető nagylemezük után csodálhattunk meg egy remekbeszabott filmösszeállítást egy fantasztikus DVD formájában. A két évvel ezelőtti Deep Blue ugyan nem aratott osztatlan sikert a rajongók körében, azért még így sem került veszélybe a zenekar státusza a legnagyobbak között, a Parkway Drive iránt érzett szimpátiát pedig mindenkiben határtalan szerelemmé formálta a Home is for The Heartless DVD, ami még a közömbös emberek számára is egy ellenállhatatlan filmélménynek bizonyult. Ennek megfelelően a várakozások igencsak magasak lettek, egy tökéletes albumra vágyott a publikum, amiben a többségnek viszont igen hamar megingott a hite az előzetesen nyilvánosságra hozott daloknak köszönhetően...
És sajnos be is következett az, amit ugyan lehet hogy látni lehetett már jó előre, de valahogy sehogy sem akartuk elhinni. Egész egyszerűen nem jó érzés az Atlas-t hallgatni, sőt mi több, fárasztó, helyenként kellemetlen érzést kelt a hanganyag. Már az intró sem kecsegtet sok jóval, hiszen teljesen feleslegesen van túlnyújtva a felvezetés, ami után ráadásul a megjelenés előtt napvilágot látott két szerzemény közül a gyengébbik következik a sorban az Old Ghosts/New Regrets képében, aminek a kezdőriffje finoman szólva ismerős lehet az előző korongon szereplő Karmából. A Dream Run egész egyszerűen ötlettelen és annyira semleges, hogy a Wild Eyes kezdődallama és gigantikus csordavokálja üdítően hat, és ugyan tagadhatatlanul fülbemászó tétel, de még így sem sikerül megközelítenie a Home is for the Heartless-t hatásosság terén. A klippes Dark Days egyébként rendben van, és ebben a környezetben még akár húzónótának is nevezhető. Egyrészt dicséretes, hogy Winston megpróbál távolmaradni a klisé szövegtémáktól, és eleinte én magam is lelkesedtem, hogy egy igazán komoly konceptalbumot fogunk kapni, de sajnos ez a fajta törekvés nem minden esetben valósul meg, és még így is sok közhelybe bele lehet futni a szövegkönyv olvasása közben.
A kellemesen hangulatos The River elég erősen a Carrionra hajaz, ráadásul női vokállal is meg van spékelve, ami többszöri nekifutást követően már nem tűnik annyira feleslegesnek, oda nem illőnek, mint amilyennek első hallásra mutatkozott. Így aztán elmondható, hogy a lemez közepe sikerült a legjobban, hiszen az előtte, de főleg az utána következő formahanyatlás abszolút nem várt negatív fordulat a Parkway diszkográfia tekintetében. A River végére kissé bepunnyadt hallgatót a Swing még újra felrázza álmából, hiszen egy igazi klasszikus PWD tétel, de innentől kezdve teljesen összeomlik az Atlas, és az album második fele leginkább kínos feszengéssel telik. A The Slow Surrender kezdése már szinte előre vetíti a bajt, ami a scratch betétnél következik be, és ha nem tisztelném a zenekart annyira, amennyire, valószínűleg itt ki is kapcsoltam volna a lejátszót. A címadó dal sem váltja be az ilyenkor jogos elvárásokat, hiába a vonósok, csak a gyászhangulatot sikerül tovább növelni. Az utolsó három tételről pedig már tényleg nem tudok érdemben mit írni, mert ekkorra már minden remény elszállt, és a fájdalmasan lassan érkező véget vártam minden maradék erőmmel.
Hogy mégis mi a baj? Egyszerűen nincs húzása az albumnak, elképesztően rosszak a tempóválasztások, hiszen javarészt ezt a lassan, dagályosan hömpölygő búsuló valamit kapjuk, pedig korábban ilyesmiről szó sem volt. Az addig oké, hogy a Deep Blue lassabb, epikusabb világát próbálták továbbvinni, de az a helyzet hogy az ötlettelenség és az önismétlés teljes mértékben beárnyékolja a dalokat. Az újítások pedig fikarcnyit sem változtatnak az összképen, vagy legalábbis pozitív irányban nem sok sikerrel. Mert hát annyi történt, hogy ugyan több eddig PWD idegen elem is alkalmazásra került a számokban, de valahogy egyiket sem sikerült olyan meggyőző módon felhasználni, hogy attól maradéktalanul elégedetten csettintsen a hallgató. Hol vannak már az első két lemez ösztönös adrenalinbombái, szélvészgyors ám mégis emlékezetes témái? Egy izgalmas és addiktív energiakoktél helyett ezúttal kapunk egy rakás siratódalt. Míg a Deep Blue-n a hangulat és néhány ügyesen alkalmazott elem, jól eltalált breakdown elvitte a hátán a lemezt, ezúttal hiába vannak jó ötletek itt-ott, valahogy sehogy sem akar összeállni a kép. Feleslegesen sok a szám, és feleslegesen vannak túlnyújtva 4 perc fölé. Persze, ahogy az mindig lenni szokott, egész biztosan lesznek, akik megtalálják a számításukat az Atlasban is, de ezt akkor sem lehet átlag felettinek nevezni még a legnagyobb jóindulattal sem. Koncerten még így is borítékolható, hogy hengerelni fognak a srácok, ehhez nem férhet kétség, de az biztos, hogy ezzel most egy komolyabb törést okoztak sok rajongónak és legközelebb ennél sokkal többre lesz szükség, ha nem akarnak végérvényesen beolvadni a középszerbe.
5/10