Neurosis – Honor Found In Decay

Neurosis - Honor Found In Decay

Tracklist:

01. We All Rage In Blood
02. At The Well
03. My Heart For Deliverance
04. Bleeding The Pigs
05. Casting Of The Ages
06. All Is Found...In Time
07. Raise The Dawn

Hossz: 60:31

Megjelenés: 2012. október 26.

Kiadó: Neurot

Webcím: Ugrás a weboldalra

A Neurosisról nem könnyű írni. Rájuk feltétlenül igaz, hogy cégérre rég nincs szükségük: műfajt teremtettek, fennállásuk több, mint huszonöt éve alatt több megkerülhetetlen nagylemezzel és kimeríthetetlen hatásforrásként járultak hozzá a metál történelemkönyvének vastagodásához. Egy másik közhely a leírt/elmondott szó funkciótlanságáról ugyanígy alkalmazható: hiába magyaráz az ember a zenéjükről, nem lehet elég beszédes, muszáj hallani. Ezért mindenkinek, aki ideáig eljutott, kötelező meghallgatnia az idei, tizedik nagylemezt is.

Az oldalon méltatlanul keveset emlegetett Neurosis megkerülhetetlen azok számára, akik azt merik állítani, hogy ismerik akár a huszonegyedik század, akár a (nyolcvanas és) kilencvenes évek metál undergroundját. A metal/hardcore-nak az 1992-es Souls at Zeron megkezdett lassításával egy sokak által követett irányt mutattak, ami hamar a post-metal műfajjá szilárdult, majd a kilencvenes években megjelent négy lemezükkel elmentek a konzervatívan értelmezett rockzene határáig, kitolták azt, új végeket építettek. A 2001-es A Sun That Never Setsszel kezdődően viszont mintha fokozatosan húzódnának vissza a zene széléről, és ezen az úton egy nagy lépés az Honor Found In Decay.

Neurosis - 2012

A megelőző, 2007-es Given To The Rising hagyhatott különböző okokból kényelmetlen utóízt a szájakban, viszont a hangzásra és a súlyosságra nehezen lehetett szót emelni. Ugyan messze volt a Times Of Grace apokaliptikus hangzásától, komorságától és nehézségétől, de nem kiáltott bokasúly után. Ezek után kissé vékonyan, leginkább talán korosan szólal meg az új album, ami abból a szempontból meglepő, hogy a már több mint tíz éve tartó házasság a felvételeket irányító Steve Albinivel és a keverésért felelős John Goldennel nem szakadt meg. Ha viszont megnézzük a tagok munkásságát a két lemez közti időszakból, találhatunk indokokat. Scott Kelly és Steve Von Till is a folk és a country körül mozgó produkciókon dolgozott (amelyek egyik csúcsterméke a közös, Townes Van Zandt előtt tisztelgő lemez), és hiába van szó a Neurosis esetében más műfajról, az ide kapcsolódó hatások meg-megjelennek a hangzás mellett később a zenei megoldásokban is (pl. folkosabb dallamok, egyszerűbb szerkezetek).  Addig is a lemez a zenekartól megszokott lassú, borongós hangulatban indít, és hamar kiszúrja a fül a hangzás másik sajátosságát, hogy Noah Landis billentyűs/hangszobrász munkája a korábbi lemezekhez képest több hangsúlyt kapott, gyakorlatilag minden számban tetten érhető, egyiket-másikat határozottan felértékelve (azért az állandó jelenlét itt-ott filléres megoldásokat is hoz, pl. épp a lemezt indító We All Rage In Blood végén lévő kiállásnál). És nagyjából ennyi időt hagy a lemez foglalkozni azzal, ami szól, utána már nem lehet függetleníteni attól, amit megjelenít.

Neurosis

A Neurosis lemezeire (legalábbis a lassúakra) is igaz a közhelyessé váló intelem, hogy mivel nehéz anyag, többször kell meghallgatni, hogy egészében be tudd fogadni, viszont ha ez megtörtént, lehetetlen, de legalábbis értelmetlen aláfestésként hallgatni őket, egyszerűen bekebelez a zene, és uralkodik gondolaton, érzéken. Ez vonatkozik az Honor Found In Decayre is, az indításnál talán az indokoltnál erősebben is. A lemez egyik, ha nem a zenei csúcs- és hangulati mélypontja rögtön a második számnál, az At The Wellnél elérkezik, ami után a My Heart For Deliverance kissé megtöri a lemez ívét mindkét (ti. zenei és hangulati) síkon, és utána lényegében újra kezdődik ott, ahol azelőtt megérkezett a harmadik szám. A hosszú kitérő után visszatér minden a „megszokott” és elvárható kerékvágásba: a színek, a kontrasztok eltűnnek, megérkezik a por, a keserűség, az erek zúgása, az ösztönös erő. És mindez bő fél órát gyakorlatilag kivesz a valóságban töltött időből, a Raise The Dawn végén megszólaló hegedű minták alatt érkezel csak vissza a tényleges térbe. És hiába hangzott már el szinte minden a Neurosis korábbi lemezein (amik hiába állnak sokkal biztosabb lábakon a rock/metál történelem nagyjai közt mint az Honor Found In Decay), bármennyire is vált standarddá a zenekartól ez a fajta elnyújtott katarzis, ez minden kotnyeleskedésre okot adó aprósága ellenére is csúcsteljesítménnyé teszi az albumot.

8/10