Neonszínű aszteroidák – Pupil Slicer: Blossom

Tracklist:

1. Glaring Dark of Night
2. Momentary Actuality
3. Departure in Solitude
4. Creating the Devil in Our Image
5. The Song at Creation's End
6. No Temple
7. Terminal Lucidity
8. Language of the Stars
9. Dim Morning Light
10. Blossom

Műfaj: poszt-hardcore, blackgaze, poszt-metal

Támpont: Rolo Tomassi, Svalbard, Ithaca

Hossz: 42 perc

Megjelenés: 2023. június 2.

Kiadó: Prosthetic Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

2021 egyik legerősebb bemutatkozása volt köthető az angol Pupil Slicer nevéhez, a Mirrors című debütlemezük pedig nem kevés év végi toplistára került fel akkor, köztük a mi egyik szerkesztői szedetünk dobogós helyére is. Nem is véletlen: a kaotikus, zajos, disszonáns mathcore-cucc kendőzetlenül mutatta be egy depressziótól szenvedő, nyíltan autista transz személy mindennapos küzdelmeit a londoni betondzsungel “ölelésében”. Ő nem más, mint Kate Davies, a zenekar énekese/gitárosa, a formáció mastermindja, aki egy alapvetően sokszor kirekesztő világban próbálja meg a zenéjén keresztül kifejezni az érzelmeit. Ez pedig igen jól megy neki, így a Mirrors megjelenése után nem is tétlenkedtek, szinte azonnal bele is kezdtek a második lemez munkálataiba, amit minden tekintetben jobbá akartak tenni a zseniális első szárnypróbálgatásnál (mit próbálgatás, konkrét vadászrepülés). Hogy ez sikerült-e, megpróbáljuk megfejteni ebben az írásban, az viszont már egészen biztosan borítékolható, hogy a Blossom szinte teljes mértékben felülírta az elődje által állított szabályokat és határvonalakat.

Az új anyagot hallva már az intróként funkcionáló Glaring Dark of Night bemutatja a frissen az eszköztárba emelt egyik legfontosabb elemet: a baljós hangulatú, mégis tudatosan építkező szintit. Amit aztán a Momentary Actuality poszt-blackes témái és Kate tudatosan autotune-olt tiszta vokálja fejelnek ketté. A leírtak ellenére meglepően jól működik, ugyanakkor másképp hat az érzékszervekre, mint mondjuk a Mirrors, ami ilyenkorra már kétszer letépte a fejünket és beleokádott a helyére. Igazából ez is az a pont, ahol teljesen el is lehet(ne) választani egymástól a két anyagot, mert míg a debüt egyik legnagyobb erénye volt a Converge és a The Dillinger Escape Plan előtti kompromisszummentes főhajtás, addig igazából a legnagyobb hátránya is: nyers volt, erőszakos, de nem állt bele bátran a stílusok közti lavírozásba. Ezzel szemben a Blossom szemérmetlenül alkalmazza a nomen est omen íratlan szabályát és kivirul, kivirágzik, megnyílik – persze csak amolyan metalosan. Ha mondjuk színekkel kéne bemutatnom a két anyag közti különbséget, akkor azt mondanám, hogy a szürkés, fakó árnyalatok állnak szemben a mindenféle neon tónusokkal.

Az már biztos, hogy az esélytelenek nyugalmával íródott második felvonás jóval szélesebb palettából dolgozik. A legnagyobb hatással az anyagra a trió közös szerelembandái közül a Deafheaven volt, ennek ellenére a poszt-hardcore, poszt-metal és shoegaze elemek térnyerése folytán inkább emlékeztet pálya- (és esetenként turné-) társaik, a Rolo Tomassi vagy épp a Svalbard munkásságára. Nagy különbség még a felmenőjével szemben, hogy a Blossom egy amolyan horror/kozmikus sci-fi jegyeket felsorakoztató koncepciós lemez. Legalábbis ezt írja a press, amúgy kb. ha nem lenne jól körvonalazható az elektronikus és “túldigitalizált” manőverek használata, akkor meg nem mondanám ezt. Oké, a Creating the Devil in Our Image mondjuk pont alátámasztja ezt egy földöntúli faj mindent leigázó erejével, amiből még az a pofátlanul beleerőszakolt szaftos slap bass sem tud kilógni. Szóval ja, ez ilyen kendőzetlenül nerd cucc, olyan arcoktól, akik miután leviszik a hajadat a fellépéseiken, a takaróerődjükbe visszakuckózva tolják tovább a Zeldát.

Talán a masszív hosszúságú The Song at Creation’s End mutatja be legjobban a lemez struktúráját, azon belül is az erősségeit: szélsebes kétlábdobos atmoszférateremtés, poszt-mindenféle levegővételek és a Mirrorsból kölcsönzött, nyers agyradír. A végére biggyesztett, zongorával kísért pityergés pedig egészen furcsa módon torokszorító eredményt ér el. Az ezt követő No Temple-t is fel lehetne hozni a pozitív példák táborában, talán ez a trekk hasonlít leginkább a debüt felhozatalára, és itt tudatosulhat bennünk először, hogy

a Blossom tulajdonképpen nem elhagyta elődjének jegyeit, hanem inkább újrahasznosította azokat egy jóval bevállalósabb közegben.

Ez persze nem baj, ugyanakkor a megnövekedett eszköztárral együtt exponenciálisan gyarapodik a hibalehetőségek száma is, és a lemeznek többször van egy afféle “kallódó” érzete, hogy bár próbálja levetkőzni a Mirrors fojtogató szorítását, teljesen kitörni abból nem fog tudni. Ez pedig a bemutatkozással ellentétben a második lemeznek nem kölcsönöz saját személyiséget, afféle 1.5-ös tesztverzióként él tovább a harmadik megmérettetés előtt, ami – elnézve a zenekar rohamtempóban felfelé ívelő karrierjét – bizonyosan érkezni fog, és nem lepne meg, ha az is teljesen más lenne.

A Blossom nüansznyi túlvállalása ellenére még így is az év egyik legjobb hallgatnivalója, főleg ha képes vagy az ablakon keresztül rigókat vizslató házimacskaként kapkodni a fejedet ide-oda. Aki két éve a Mirrorsszal szeretett bele a bandába, annak talán egy kicsit fejvakarós, vagy egészen taszító is lehet ez a vakmerőbb próbálkozás, de higgy nekem, amikor azt mondom, hogy meg lehet szokni – akár még kedvelni is – a Pupil Slicer mostani arcát. Mint ahogy anno a Rolo Tomassival is tettük, csak míg ott pár lemezbe beletelt a teljes formabontás, addig itt elég volt alig két esztendő és egy világjárvány lábon kihordása. Folyamatosan rohanó és hasonló zenekarokat óránként kifosó kozmoszunkban ez a merész attitűd minimum egy bazi erős 8/10 ponttal honorálható.