2007. szeptember 16.
Tracklist:
01. Answers (To Future Questions) – 2:16A ManGod Inc. első teljes nagylemezétől nagyon sokat vártam előzőleg, mivel a tavalyi háromszámos demo ugyan nagyon pőrének és lecsupaszítottnak tűnt az elődzenekar „Versus” lemeze után, ám a frankón összerakott dallamoknak hála, fenntartásaim ellenére is nagyon hamar, szinte észrevétlenül barátkoztam meg a daltrióval. Azonban amit a Near Life Experience „filmzene-metal” albumán hallhatunk, arra csak úgy nagyjából készített fel, mert ez a CD nagyon oda lett téve. De miként is kell elképzelni ezt a filmzene-metalt? Van egy bizonyos finom, sötét, melankolikus hangulat, mely átível a lemez egészén, áthatóan, nem szembeszökően, de érzékelhetően. Ez a – dinamikailag eltérő intenzitású – dalokban, kezdve a tempós lemeznyitó Answers (To Future Questions)-nel, át a dühösebb, energikus és durva Upstream-en, a modern rockos, patent refrénű komor sláger Paralyzed-on, és a bolondosabb Into The Sun-on, egészen a záró Thank You Good Night-ig mindenütt jelen van. Ugyan az alapok most sincsenek túlbonyolítva, ám odafigyelve észre lehet venni az egészen finom, aprólékos díszítéseket, melyek révén nem lehet egyhamar megunni a lemezt. Sok-sok hatást magába olvasztó, rétegzett dalokat szállítottak le, melyekbe bele lehet merülni, ám szimplán „csak úgy” döngetve is élvezetes hallgatnivaló. Perso is sokkal jobban énekel, mint eddig bármikor, érdemes összevetni a Versus lemezről az (egyébként kiváló) Sleepwalker, vagy a Let Us Live dallamvezetését (de akár a Two Times-t is mondhatnám) a New Revolution-nel, vagy a Paralyzed-dal. Hallható a fejlődés.
Maga a zenei alap modern rock, energikus, kemény, néhol szinte táncolható, néhol szinte pop-os, de mindenképp mozgásra késztető vegyület, mindenféle törzsi „tribal” ritmika nélkül. A hangszeres téren nincs egyéni villantás, minden a dalok alá van rendelve, főleg Viniczai Szabolcs dobtémáiban szinte AC/DC-s egyszerűség, de vadállat húzás van jelen. Perso komoly dolgokat énekel össze, Kecskés Peti, és Bacsa Gábor (a Cyborn-ból, mely korábban Born33 néven futott) pedig olajozottan dolgozik össze, s szállítja a néhol Rob Zombie módra lüktető húsos groove-okat, a space-es, furcsa dallamokat, hol pedig a szinte rock’n’rollos díszítéseket. Az Answers (To Future Questions), húzós indítás: egy modern metalos riff indít be a táncra, és egy komoly dallamos verze, – némi rock’n’rollos csavarással – vezet fel az ügyes refrénig, így a dal nemcsak egyszerűsége, és rövidsége, de a jó témák okos egymásra pakolása és fokozása okán is azonnal hat. Energikussága ellenére a nyitányban is érezni azt a melankolikus többletet, mely egyrészt gondoskodik arról, hogy ne lehessen könnyen kategorizálni, s máshoz hasonlítgatni a ManGod Inc.-t, másrészt aztán az általam még eltaláltabbnak s az egyik legerősebbnek érzett New Revolution-ben teljesedik ki. Ez a dal komor hangulata ellenére sem akasztja meg a lendületet, a nyitánynál megfontoltabb tempója, finom sodrása, a kellően mai hangszerelés kiválóan egyensúlyoz végig a remekül kidolgozott énektémákon, s ahogy a refrénhez felvezető témánál bekapcsolódik a másik gitár, az nagyon súlyos, akárcsak a borult space-es, űrhangon tekergő-nyüszítő szóló. Ez az egyik húzónóta a tizenegyből, garantáltan nem veri ki a fejéből napokig a hallgató. A Paralyzed hasonlóan magas színvonal, bár ráérősen cammogva indul, egy elég alapra vett riffel, azonban a szintén kiváló refrén alatt beérkeznek a finom díszítések is, az elhalkulás utáni borult lépkedésből kivezető melódia kitörölhetetlenül befészkeli magát az elmébe.
A demo-ról már ismerős lehetett korábban az Upstream, de ide újra fel lett véve, akárcsak két párja, s itt-ott meg is lett toldva némi extra hangszereléssel, néhol a tónusok áthelyezésével, extra gitárdallamokkal zárkóztatva fel az új számok színvonalához. Így talán hangyányit kevésbé lett vadállat, de még mindig tud döngölni. A Haunted-től kölcsönvett című The Flood lágy verzéi keményebb refrénnel váltakoznak, bár a végig dallamos ének miatt nincs nagy dinamikai különbség köztük, inkább egy tónusban mennek le; szólója viszont akár a Backyard Babies-nek vagy a Hellacopters-nek is jól állna.
A Read Between The Lines is a demón már szerepelt tételek sorát gyarapítja, nekem ott nem tűnt különösebben kiemelkedőnek. Bár a riffje kellően húz, a leállások miatt még mindig túl egyszerűnek hat; a belevitt pluszok miatt itt már jobban bejön, minőségi a szólója, de vannak nála erősebb pillanatok is a CD-n. A legfurább tétel az Into The Sun, kezdőriffje mintha a Godzilla filmzenealbumról köszönne vissza, a refrén férfias; de a verze tiszta 70-es évekbeli boogie-flash, Perso „érdekes” vokális hangszínével, és egy Deftones-os elborult rövidke döngölést belefűzve a táncolható részekbe. Furcsa egy tétel, de nekem mindig mosolyt csal az arcomra, egyik kedvencem. Ezután kapjuk meg a lemez szerintem egyetlen elhibázott pontját a Cut Your Strings képében. Pontosítva, ennél a tételnél érzem azt, hogy nem állnak teljesen össze a belevitt ötletek. Az akusztikus, számomra az Everlast egyes dolgaira emlékeztető verze nagyon jó, azonban túlságosan elüt tőle a refrénje, egyszerűen nincs azon a szinten, mint a dal többi része. Az Eyes Don’t Lie a MySpace-en már hallgatható volt, ez a nagyon hangulatos kis darab a New Revolution mellett a másik legkiválóbb dal, némi space-es effekt hallható a háttérben, finom samplerek szintén, remek dallamokkal egyetemben. A Stubborn bolondosabb, kevésbé melodikus/melankolikus, egyszerűbben felépítet, s könnyebben befogadható, némi rock-os pengetés és szóló itt is van, a szavalós Perso-témák mellett, s kellően élvezetes a multimédia szekcióban a klipjével is szereplő Thank You Good Night előtt. A nagy sláger is kapott némi színesítést, kicsit sűrítve lett a hangszerelése, illetve a témái is módosítva lettek kicsit, de a színvonal nem csökkent továbbra sem, a refrénben némileg keményedett az ének, cserébe a kísérő gitárok lettek talán melodikusabbak kicsit. Érdemes egymás után meghallgatni az eredetit, és az újat, észre lehet majd venni az apróbb változásokat. Erőteljes zárás, s ösztönöz arra, hogy újból elindítsuk a korongot.
9,2/10