2011. október 19.
Tracklist:
01. Rare
02. Teleport
03. Voted Most Likely
04. Dead End Dreams
05. Somethings Weird
06. Punishment
07. Not The First
08. Headstone
09. Spunn
10. Picture Perfect
11. Night Feelings
12. Atlas
A South Jerseyből származó kvartett neve mostanra talán többek számára csenghet ismerősen, mint egy pár hónappal ezelőtt, hiszen a srácok a nyáron a Polar Bear Club előzenekaraként hazánkban is tiszteletüket tették, illetve a Nuskullon is több alkalommal olvashattatok a „Defend Pop Punk” prominens zászlóvivőiről. Az első dolog, ami szembetűnő velük kapcsolatosan az a hihetetlen tempó, amivel ontják magukból a különböző kiadványokat: 2008-as megalakulásuk óta nem kevesebb mint négy EP, két válogatás és immáron két nagylemez díszeleg a nevük mellett, ami akkor is elképesztő, ha vannak azért átfedések a korongok között, illetve ha azt nézzük, hogy maga a műfaj sem a komplikált dalszerzési metódusáról híres.
A szeptember végén megjelent self-titled sem csiszolódhatott túl sokat a műhelyben, hiszen a tavalyi debüt, a Reak Talk piacra dobása óta valamivel több mint egy év, a legutóbbi kiadványuk, a ritkaságokat tartalmazó The Human Highlight Reel óta pedig még fél év sem telt el, és akkor a télen kiadott kislemezt, a The Absolute Worst-öt még nem is említettem. Míg a The Human’ az előző kiadó, a Run For The Cover búcsúkiadványa volt, utóbbi az első anyag volt, ami az új lemezcég, a Janus-arcú Rise Records gondozásában látott napvilágot. Talán ez volt a közelmúlt legnagyobb talánya is, hogy miként fog egy érzelmes hangvételű pop-punk banda a sikerorientált klón-istálló arculatába zökkenőmentesen beilleszkedni, habár előzetesen a zenekar gitárosa, a nem éppen szószátyár Justin Collier biztosította az aggodalmaskodókat afelől, hogy az új környezet nem befolyásolja az alkotói folyamatokat. Azt persze szerintem senki sem gondolhatta komolyan, hogy a Man Overboard a továbbiakban egy rinocérosz hímtagja által inzultált fülcimpákkal, széles terpeszben, Dr. Zoidberg-imitátorként nyomja majd a breakdownokat, sőt, ahogy én látom a dolgokat, amennyiben a Rise a monokróm bandáiból befolyt pénzt arra fordítja, hogy olyan zenekarokat szerződtessen, mint a Loss For Words vagy a Transit, az mindenféleképpen egy üdvözölendő lépés a részükről. Másrészről – mint üzleti modell – felettébb hatékony konstrukcióról beszélhetünk, minek révén stabilabb hátteret is tudnak biztosítani a partnereik számára.
Maga a lemez pedig valóban nem tartalmaz olyan jeleket, amelyek arra utalhatnának, hogy az itt szereplő tételek külső kontroll nyomása alatt születtek volna. Éppen ellenkezőleg: szerintem a ST őszintébb kisugárzású, vagy ha úgy tetszik, autentikusabb pop-punkot tartalmaz elődjénél, ami főként a sok háttérvokállal megtámogatott énektémák kapcsán ütközik ki. A Real Talk több helyen is súrolta a mézes-mázas modorosság határát, ami inkább a pop felé tolta el a hangsúlyt; persze ez leginkább a lemez helyenkénti unalomba fulladása kapcsán jelentett problémát. Jelen dalcsokor esetében nem beszélhetünk ilyesmiről, ezúttal több a gyors tempó, ötletesebbek a hangszeres megoldások és a már említett, rétegzett énektémák megfelelő sodrást biztosítanak az album számára – mindez nem véletlenen, hiszen Steve Klein (New Fond Glory) segítségével zajlottak a felvételek. Meglehetősen homogének az itt sorakozó szerzemények, ebből kifolyólag nem is emelnék ki külön egyet sem (talán a Punishment említhető meg legemlékezetesebb tételként) – amúgy is egyben hallgatva válik igazán megnyerővé a bő félórás hanganyag, így csupán apró hiányérzet maradt bennem. Ez pedig abból fakad, hogy ezúttal nem találtam egy olyan finoman megkomponált, Jimmy Eat Worldre emlékeztető dalt sem, mint amilyen például a debütön a Montrose volt, pedig szerintem nagyon jól állna nekik az a vonal is. Ezzel szemben azt már jóval szívesebben fogadtam, hogy most kihagyták a lehetőséget egy helykitöltő funkciónál többel nem rendelkező akusztikus szerzemény csatasorba állítására, mivel a legutóbbi ilyen jellegű próbálkozás elég felejthető volt.
Noha pop-punkról van szó és ebből adódóan nem róható fel a sablonosság, azért talán egy picivel több változatosságot el tudtam volna viselni, ettől függetlenül egy jól sikerült próbálkozás a második Man Overboard nagylemez. A korong őszinte hangvételű, de a megfelelő pontokon kellően slágeres, és ha meglepő dolgokat nem is tartalmaz, kielégítő szórakozást nyújt a műfaj kedvelői számára – és ezen a párkapcsolati témákat a pubertás felől szemlélő szövegek infantilizmusa sem ront egy cseppet sem.
7/10