Lemuria – Pebble

Tracklist:

01. Gravity (2:31)
02. Wise People (2:56)
03. Pleaser (3:56)
04. Yellowstone Lady (2:57)
05. Irregular (2:25)
06. Ribcage (4:38)
07. Different Girls (2:06)
08. Bloomer (3:02)
09. Durian (3:04)
10. Chautauqua Country (2:50)
11. The One (2:25)

Hossz: 32:50

Megjelenés: 2011. január 11.

Kiadó: Bridge Nine

Webcím: Ugrás a weboldalra

Azt hiszem, van kettő olyan csajfrontos popzenekar, amelyek nemcsak a lehető legnagyobb hitelességgel idézik meg a kilencvenes évek indie/pop-(punk) hangzását, hanem emellett kiállásukban is van valami olyan pőre természetesség és közvetlen lazaság, ami miatt a hardcore/punk színtere is szimpatizál velük, hiszen zenéjükből és megnyilatkozásaikból ugyanaz a mentalitás sugárzik, a válaszhatár pedig úgyis átjárható. Az egyik ilyen a két éve Budapestre tévedt Des Ark, akik egy tényleg megrázóan katartikus koncerttel örvendeztették meg a Fészek közönségét, a másik meg a Lemuria, akik új lemezüket a hardcore-fellegvár Bridge Nine-nál hozták ki.

Az esetleges kérdőjel a fejed felett azonban nem feltétlenül jogos, hiszen a színtér sokszínűségére és az efféle integritásra való hajlamára már korábban is voltak hasonló kezdeményezések, igaz, főként a post-hardcore felől. A legnyilvánvalóbb példa talán a Garrison helye volt a nem kevésbé zseniális Elliott-lemezeket is kiadó Revelationnél, és ugyanígy a grunge-közeli Turning Point is elfért a Jade Tree felhozatalában. A Lemuria azonban még önmagához képest is változott, legalábbis az eddigi kiadványokra jellemző zenei pimaszságok a háttérbe szorultak, és a helyüket a már meglévő, ám csak most igazán feltűnő bájos, negédes zenei elemek vették át. Ha gonosz lennék, hozzátehetném, hogy a Pebble is a hipstereknek készült poplemezek egyike, de ez nyilván durva sarkítás lenne, hiszen a kiadvány némely basszustémában, na meg a dalszövegeiben felfedi a punkkal fenntartott közvetlen kapcsolatot. Arról nem is beszélve, hogy ez a felhőtlen hangulat, a játékos betétek, az együtt éneklős, olykor vidám, olykor keserédes dalocskák vannak annyira könnyedek és súlytalanok, hogy mindenkor elővehetők legyenek. És lássuk be, hogy ez a Lemuria legnagyobb fegyverténye is, hiszen dalaik szinte bármilyen hangulatban átélhetők – ha esik az eső, azért, ha süt a nap, azért, hiszen Sheena hangjában egyszerre szólal meg egy, a világ minden tüneményére rácsodálkozó és lelkes gyermetegség, valamint egy már kellően sokat látott és tapasztalt, érett nő. Az alkalomteremtő kicsengés persze a korábbi szerzeményekről és dalcsokrokról is elmondható volt (igaz, ott a torzító piros fénye is többször volt felgyulladva), azonban most, hogy ennyire egységes és minden szempontból letisztult lett az összhatás, még nagyobb szervezőerőként tud érvényesülni a felvétel dalai között. Egy jobb világban pedig az olyan dalok, mint a cipőbámulós The One, a potenciális sláger Pleaser, a fülbemászó Irregular vagy a Bloomer simán beférnének egy MR2-szintű rádió nappali, halandók és laikusok által is hallgatott műsorába.

Mert még mindig létezik igényes popzene, és a Lemuria azok közé tartozik, akik ezt a kevésbé elismert tényt képesek is fenntartani. Az persze még nem borítékolható, hogy a Pebbles lesz az év lemeze ezen a fertályon, de egy azonban biztos: nagyon sok lejátszónak lesz vendége nagyon hosszú ideig ez a kis dalcsokor, és ha összehasonlítjuk az idén megjelent Des Ark nagylemezzel… Erre majd inkább visszatérek pár hét múlva az aktuális Des Ark-kritikámban.

10/8.