Ion Dissonance – Cursed

Tracklist:

1. Cursed
2. You People Are Messed Up
3. The More Things Change The More They Stay The Same
4. This Is The Last Time I Repeat Myself
5. No Care Ever
6. After Everything That's Happened, What Did You Expect
7. We Like to Call This One...Fuck Off
8. Can Someone Please Explain This to Me?
9. Disaster in Sight
10. This is Considered Mere Formality
11. This Feels Like The End…
12. They'll Never Know
13. Pallor

Hossz: 48:34

Kiadó: Centruy Media

Webcím: Ugrás a weboldalra

Sokan úgy tartják, napjainkban nem lehet újat alkotni a mathcore műfaji keretein belül, mivel a mára klasszikussá érett első matekos albumokon már hallhattunk mindent, amit ez a stílus nyújtani tud a hallgatónak. Ezzel a gondolattal egyfelől egyetértek, másrészt azonban kissé egysíkúnak látom. Egy Calculating Infinity, vagy mondjuk egy Our Puzzling Encounters Considered meghallgatása után az ember úgy érezheti, hogy ennyi dolgot egy albumba préselni képtelenség, és valószínűleg ezt már fölösleges ismételni másoknak. Azonban ezt lehet kreatívan is művelni, és a mai mathcore színtér zenekarai igyekeznek más stílusokból meríteni, hogy ne fulladjon minden öncélú gitárnyúzásba.

A tavalyi évnek is köszönhetünk pár igencsak kellemes albumot, többek között a Journal és a The Crinn bemutatkozó korongjait, ‘Dillinger-ék tavalyi mesterművét, a The Tony Danza Tapdance Extravaganza legutóbbi albumát, és a cikkem tárgyát képző szintén tavalyi Ion Dissonance remeket is, ami számomra az eddigi abszolút befutó a műfajon belül. A zenekar eddig is fontos név volt a stíluson belül, már a 2003-as Breathing Is Irrelevant című debütalbumuk felkeltette az emberek érdeklődését. A helyenként teljes káoszba fulladó album rövid számaival is egy igencsak megterhelő tétel a kezdő füleknek, mivel a számok tématartalma nagyjából 10 a sokadikon, és így a maga bő fél órájával egy elég hosszú lemeznek hat. Az ezt követő 2005-ös Solace viszont már meghozta a zenekarnak a kellő ismertséget, és mondhatni kultikussá nőtte ki magát a műfaj kedvelőinek körében. Az album továbbra is az előd által megjelölt irányt követte, vagyis káosz, nyakatekert gitárjáték, követhetetlen tempóváltások, de mégis zenei összhang, koherencia jellemezték az összhatást. A nagy siker után természetesen mindenki tűkön ülve várta a folytatást, hogy vajon meddig tudják még fokozni zenéjük emészthetetlenségét, vagy milyen újítással próbálják meg elkerülni a teljes önismétlést. A válasz 2007-ben érkezett a Minus the Herd formájában. Az album egy jóval visszafogottabb zenekar képét mutatta, az agyahagyott gitárnyúzás háttérbe szorult, inkább az iparos döngölésre került a hangsúly, ami igencsak megosztotta a hallgatóságot. Hatalmas szakadéknak tűnt ez a váltás a zenekar pályájában, nekem hiányzott egy átmeneti album, ami megjelölte volna a kívánt haladási irányt. Viszont úgy fest, hogy ez a srácoknak is leesett, mivel a Cursed képében megkaptuk a tökéletes átmenetet képző dalcsokrot, amivel a hallgatók már könnyebben tudják értelmezni, hogy mégis mi volt az előző album. De elég a rizsából, lássuk ezt a remeket.

Mint ahogy már kiderült a korábbi sorokból, egy jóval pörgősebb albumot kaptunk. A rövid, címadó felvezetőből ez nem teljesen világos még, de az azt követő You People Are Messed Up azonnal megmutatja, hogy mire számíthatunk a következő közel ötven percben. A sodró blastbeat témák és az azokat megszakító döngölések azonnal magával tudják ragadni az embert, és minden belső feszültséget kirobbantanak. A soron következő tételek csak tovább erősítik ezt az érzést, rögtön a harmadik The More Things Change The More They Stay The Same gépfegyver kezdőtémája, majd iszonyat kaotikus szakításai, vagy az ezt követő This Is The Last Time I Repeat Myself, melyben az album egyetlen vendégével is találkozhatunk, Alex Erainnel a Despised Icon soraiból. Igazából szinte teljesen felesleges tételenként végigvenni a dalokat, mert az album folyamatosan halad egy agresszív szinten, és ennek köszönhetően egyben mutat egy olyan összképet, amitől még a legvidámabb arcok is morciba fordulnak.

A Cursed címe sötét hangulatot sugall, csakúgy, mint az egész artwork, amit nem a komor végéről fognak meg a srácok, inkább olyan ez az album, mint az apokalipszis soundtrack-je, sodró, kegyetlen. Ebből a szempontból a Brain Drill legutóbbi zöngéjéhez tudnám hasonlítani, amit szintén el tudnék képzelni az utolsó fél órában, mint aláfestő zene. Az album végét jelentő They’ll Never Know-val megkapjuk a keret végét is, a világvégét, amit a kezdő sejtelemes Cursed indított, és akár úgy is felfoghatjuk, mint a totális nihil elérkeztét. Azonban még van egy bónuszszámunk is Pallor címmel, amiben a felcsendülő tiszta dallamok valamilyen szinten megnyugvást tudnak nyújtani a zaklatott albumzárás után. Nem tértem ki a gyengékre, mivel talán egyetlen gyengesége van a Cursednek, a bugyuta címek, illetve szövegek, de talán ezt feledteti velünk maga a zene.

Talán az egyik legjobb, és leginkább hallgatóbarát formáját választották a srácok a hiányzó láncszem pótlására a Cursed képében. Aki barátkozna velük, szerintem ez a legérdemesebb album az ismerkedésre, mivel a zenekar két arcát tökéletesen vegyíti. Nagyon sajnálom, hogy nem láthattam őket tavaly a Psycroptic és az Hour Of Penance társaságában Bécsben.

Ja, és zárógondolat, 2010 nem csak a pop-punk éve volt.

8.5/10