I Am Carpenter – My God, Clara

Tracklist:

01. Dear Clara
02. Mercy
03. You Might Be Right
04. Bones
05. Future Black Tongues
06. Utah
07. Fights
08. Girls Names
09. Welcome Home
10. Pity
11. Comfort Me
12. Postcards

Hossz: 1:04:05

Megjelenés: 2012. július 16.

Kiadó: Bessie Pro Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Van egy különös bája annak, amikor visszagondolunk 2009-re. A Brand New újfent újraformálta önmagát, s a felvett indie (alternatív) rock/poszt-hardcore vázával megmutatta: nagyon sok, még kiaknázatlan lehetőség (hangzás) van a két egymáshoz ragadó műfaj „kollázsában”. Erre reflektált az elmúlt években többek között a Balance & Composure, a Crime in Stereo, a The Republic of Wolves, a Sainthood Reps, a Reverse the Curse és hangyányit az O' Brother is.  A I Am Carpenter az utóbbinál és a Balance & Composure hozzáállásánál veszi fel a fonalat, majd felönti az egészet egy kis garázsos atmoszférával, mi pedig elégedetten dőlhetünk vissza, hogy a bandcamp undergroundja még mindig elemében van.

Alapvetően eléggé érezni, hogy ennek a koszosabb indie rock hullámnak az iskolájában a legutolsó Brand New és Crime In Stereo lemezeket adták fel házi feladatnak, de valahogy az elmúlt 1-1,5 évben tudatosult, hogy az arányok eltolása által önálló munkaként is erényt tudnak szerezni a hangzást követő fenti zenekarok, amelyek közül talán a Balance & Composure adta be 2011-ben a legjobb házi dolgozatot. Az I Am Carpenter viszont felismerte, hogy ha tényleg nagyot akarnak szakítani a minőség almájából, akkor a poszt-hardcore vonalán is inkább egy stafétabotot már továbbadó nagyhaltól kell befolyást nyerniük: a Thrice behozása a képletbe a keményebb tónusok megfestésére (az O’ Brother mellé) pedig telitalálatnak bizonyult. Ezért is a My God, Clara talán kényszeresen is nagyon hangulatingadozó hanganyag, de ennek ellenére tele van érzelmi súlypontokkal, amelyeket az instrumentális témák váltásaival érnek el. Ezt pedig már a korong legelején megtapasztaljuk: a Dear Clara és Mercy kettősével egyből a banda legőszintébb és legsötétebb pillanatai közé sodródunk, bámulatosan erős dallamszerkesztési megoldásokkal (Coheed and Cambria/Thrice-szerű riffek) és Steven “Baby Steve” Catchcar remekül terpeszkedő vokáljával (Manchester Orchestra-szerű szövegvilágával). A harmadik tételtől kezdve érezhetően elkezdtek cicázni a rockos húzásokkal (a You Might Be Right és a Utah egyenesen a katarzisba építkezik), és a dél-kaliforniai indie balladákkal, amelyek egyrészt megidézik kicsit a Daisy lágyabb pillanatait, másrészt önreflexió a tavaly megjelent Balance & Composure balladásabb pillanataira (pl. Echo).

A lemez közepén érezhetően kezd esni a tempó: az egybemosódó kvinteket idéző O’ Brother-t kezdik visszavenni (miközben a Fights-ban egy hegedűbetét is felhallatszik!), és ennek köszönhetően lesz a hanganyag egyre személyesebb, egy inkább a fáradt esti órák ideális kiadványa. A lemez második/harmadik felére már egy igazi indie rock lemezt hallhatunk, amely igyekszik kacérkodni némi shoegaze atmoszférával is a garázshangzás melegágyán. Az egészben az a legjobb, hogy ennyire sokszínű elemek mellett sem esik szét a korong, a csúcsteljesítmény a ragadós és remek dalok mellett leginkább az, hogy ennyire meg tudták őrizni a dalok közötti kohéziót (még a zárótétel, 10 perces Postcards-on belül is!), amely bizony tapsot érdemel. Ami viszont nagyon szomorú, hogy dicsérhetjük itt agyba-főbe a bandcamp kietlen világát, a sokszor nem hallott lehetőségeket, a tehetséges, de sajnos ismeretlen bandákat, nem minden zenekart illeti meg valamiért sajnos a kitörés lehetősége. Annyira nem, hogy az I Am Carpenter nem sokkal az év egyik legértékesebb kiadványát, a My God, Clara-t kiadva feloszlott. Mi viszont nem hagyjuk annyiban, hogy az emlékük az idei palettáról olyan könnyen tovatűnjön, így minőségi hanganyaghoz illő pontszámmal adózunk az emléküknek: 8,5/10