Hoobastank – Fight or Flight

Tracklist:

1. This Is Gonna Hurt
2. You Before Me
3. The Fallen
4. Can You Save Me?
5. No Destination (Fight or Flight)
6. Slow Down
7. No Win Situation
8. Sing What You Can't Say
9. Magnolia
10. Incomplete
11. A Thousand Words

Hossz: 42:20

Megjelenés: 2012. szeptember 11.

Kiadó: Open E Entertainment

Webcím: Ugrás a weboldalra

Divathullámok jönnek-mennek, de a reszelős, férfias énekhangra és torzított akkordozásra épített, bot egyszerűségű rockzene Kurt Cobainék óta él és virul. Lehet itt beszélni modern emocore-ról, djentről, hardcore ízű metalcore-ról, meg amit akartok, de az biztos, hogy még mindig ez a gitárzenék legnépszerűbb ágazata (elég egy pillantást vetni a Nickelback óriási rajongótáborára, és akkor még a Three Days Grace-ről, a Breaking Benjaminról illetve az őskövület Bon Joviról nem is szóltunk). A Hoobastank is erre a hajóra szállt fel, miután a kiadó erélyesen lebeszélte őket olyan „baromságokról”, mint a szaxofonnal való kísérletezés, és még mindig itt vannak, hogy immár hetedik lemezükkel próbáljanak minket meggyőzni a műfaj létjogosultságáról.

Legalábbis ezt várná az ember, holott a srácok pont az ellenkezőjét teszik. Napjaink alternatív rock előadóira jobbára két megoldás jellemző: vagy, minden mindegy alapon, torzítottba tapossák az erősítőt, és írnak negyvenpercnyi, autókázáshoz ideális, de egyébként dögunalmas zenét, vagy leemelik az ötletláda fedelét, és amikor az kiürült, a nem kétfilléres témák hűlt helyére betuszkolják e szebb napokat is látott zenei irányzat eddig ismert jellegzetességeinek véres darabkáit. Korábban volt róla a szó, hogy szegény, megboldogult Sent By Ravens pont az utóbbi utat választotta: nos, a Hoobastank is, és valószínűleg még mosolyogtak is hozzá. A banda a self-titled korongon és a The Reason című lemezen még vastagon az első csoportba tartozott, ezeket a korongokat a sok fülbemászó énektéma, és a magasan kvalifikált slágerérzék tette gyorsan megszerethetővé. Persze az sem ártott, hogy 2001-ben még a fél világ nu-metált hallgatott, így aztán Dougék is kénytelenek voltak kellően lendületes és energikus anyagokat kiadni a kezük közül. A rákövetkező két album, az Every Man for Himself és a For(n)ever ellenben meglehetősen langyosra és egydimenziósra sikeredett, ezek a lemezek még a műfaj átlagos teljesítményéhez képest se számítanak túl nagy dobásnak. Nem is várta senki ilyen előzmények után, hogy az ismét három év elteltével a boltokba kerülő Fight or Flight jó lesz, így aztán szinte törvényszerűen a legvalószínűtlenebb forgatókönyv vált valóra: nem elég, hogy király lemezt pakolt össze a kaliforniai négyes, a dalok még szokatlanul összetettek is lettek. A nyitószám, bár az egészen ügyes, tremolós riff térdelőrajtból söpri le az asztalról a banda 2003 utáni munkásságát, még nem ad okot áll-leesésre, egyszerűen annyit konstatálhatunk, hogy a zenekar visszatalált arra az útra, amit a The Reason után elhagyott. Az csak a második nótától válik világossá, hogy ezek után a Hoobastank nem állhat ki a színpadra egy gitárossal, már ha az új lemez dalait is játszani akarják élőben. A slágeresség és ragadósság a korai sikerkorongokat idézik, másodszorra már mindegyik, de mindegyik refrént dúdolja/énekli az ember, emellett pedig maximálisan kihasználták az effektpedálokban rejlő lehetőségeket, mégpedig anélkül, hogy megjegyezhető dallamok helyett csupán kvintekre rájátszott akkordbontásokkal próbálnák elvakítani a földművelőket. A dinamikával remekül játszanak, és még jobb, hogy nem a mindig a „leültetős verze/hangos refrén” kombót nyomatják, hanem több helyen is fokozatosan építkeznek, és ha kell, sokszólamú vokálokkal teszik biblikussá egyik-másik dal lezárását. A pörgős számokban (No Win Situation, Incomplete) találhatjuk a legtöbb alternatív rock klisét (a tompított dzsidzsizés a legfeltűnőbb), de ez abszolút megbocsátható, már csak azért is, mert ez a néhány, tracklistben elszórt energikus tétel pont akkor szólal meg, amikor már éppen belefulladnának a sávtengerbe és a háttérben sziesztázó elektronikába.

Összességében nagyon keresni kell a támadási pontot a lemezen és a bandán egyaránt, a Hoobastank ugyanis úgy írt visszatérő albumot, hogy valójában nem is volt honnan visszatérni, hiszen a zenekar magja már 95 óta változatlan (az új basszusgitáros, Jesse Charland pedig csak javított az összképen, fantasztikusan ötletes dolgokat játszik), és nem is számítanak balhés brigádnak. A pontlevonás sem a rokonszenv hiánya, hanem a kevés kemény dal, a műfajban szokásos negédes dalszövegek, és a nem túl karakteres (de azért változatos megoldásokat alkalmazó) énekhang miatt indokolt. Ezek a hiányosságok meggátolták a csapatot abban, hogy letegyék az asztalra az év meglepetését (ahhoz több kísérletezés se ártott volna), de a végeredmény így is kiváló lett, egy gondosan epilált év végi listán ott a helye. 8,5/10