Hazai Hétvége: Óriás – Tűz, víz, repülő

Tracklist:

1. Leszek
2. Mindenki hasra
3. Csak a szirma kell
4. Helyet tudni
5. Kiút
6. Láthatatlan
7. Káoszkapitány
8. Tudom
9. 100x
10. Titkot visszaadni

Műfaj: alternatív rock

Támpont: Annabarbi, Isten Háta Mögött

Hossz: 30:04

Megjelenés: 2013. április 2.

Kiadó: Megadó Kiadó

Webcím: Ugrás a weboldalra

Szánom-bánom, de ezzel a felkiáltással csaptam a homlokomra, amikor megjelent a Helyet tudni: „basszus, az Óriás!”. Szinte meg is feledkeztem róluk az évek során, dacára a két, majdnem hibátlan nagylemeznek, és a fantasztikus élő teljesítménynek. Ennek az lehetett az oka — azon túl, hogy a roppant megosztó utolsó Isten Háta Mögött lemez után lankadt a magyar zenekarok iránti érdeklődésem —, ami egyben az Óriás legnagyobb erénye is: a végtelen (jó értelemben vett) egyszerűség és hétköznapiság, ami már a kezdetektől fogva jellemző az egész bandára. A pesti kvartett ugyanis úgy (sőt, részben éppen azért) tudott Magyarország egyik legjobb rockcsapata lenni, hogy teljesen száműzték kelléktárukból a röhejes külsőségeket, a tetoválásokkal takargatott tehetségtelenséget, és művészkedés helyett inkább a minőségi zenét, a pózokat mellőzve pedig a kreatív játékosságot helyezték előtérbe.

Ha össze kéne szednünk, mitől különb az Óriás a honi alternatív rock színtér nagy részénél, rögtön azzal kellene kezdenünk, hogy ezek a srácok nem követnek el mindent, hogy jól, vagy éppen szarul nézzenek ki a színpadon. Az imidzsnél valószínűleg fontosabb szempont, hogy bármelyik tag bármikor le tudjon menni a próbateremből a boltba sörért, anélkül, hogy bárki lelocsolná szenteltvízzel, vagy elvinné egyetemi előadót foglalni (leszámítva Nagy Dávid séróit, meg mondjuk Egyedi Peti markába biztos sokan próbálnak kéretlenül is némi aprót csúsztatni, de persze sokan járunk így néha). Aztán ott kellene folytatnunk, hogy ezek a hús-vér emberek olyan tökösen játsszák teljesen kortalan rockzenéjüket, hogy annál jobban egyszerűen felesleges. Bár bizonyos előadók már évtizedek óta próbálják elhitetni, hogy a rockzenéhez tulajdonképpen felesleges az élvezetes énekhang, ne dőljünk be minden majomnak a ketrecben: a lendületes és feszes előadásmódhoz remek orgánum is dukál, amiből itt nincs is hiány. És persze lehetne még negyedik meg ötödik okot is felemlegetni, mint például elképesztően fogós dalok, itthon szokatlan hatások (érdemes átbogarászni a Petivel még 2010-ben készített készített interjúnkat ez ügyben), roppant hangulatos és közhelymentes szövegvilág (megdöbbentő, hogy a kortárs, magyar nyelvű gitárzene három legjobb szövegírója közül kettő egy zenekarban zenél, már amikor éppen van Isten Háta Mögött), de ezeket már korábbi kritikáink bőven kivesézték, ezért inkább térjünk át a változásokra. Egyrészt év elején távozott a zenekarból Hortobágyi László billentyűs, ezzel együtt pedig az is nyilvánvalóvá vált (ha az MTV Icon szereplés nem tette volna azzá), hogy hiába képviselnek magasabb színvonalat, azért az Óriás sem mozog légüres térben idehaza. A tény, hogy a lemez a Lovasi Andráshoz köthető Megadó Kiadónál jelent meg, jól mutatja, hogy az Óriás jövője szempontjából nem közömbös, hogy meg tudják-e szólítani a Kispál feloszlása után „elárvult” közönséget. Ebből kifolyólag komoly támadási felület lehet, hogy a Tűz, víz, repülő egészében és egyes dalokra lebontva is rövidebb lett a korábbiaknál, de szeretnék mindenkit megnyugtatni, szó sincs igénytelenedésről. A számok a kurtítással együtt sallangmentesebbé, sokkal direktebbé váltak, ami az újrahallgathatóságnak lehet, hogy ártani fog, mindenesetre egyelőre nagyon működik az egész.

Összességében a lemez kitűnő esszenciája a zenekar eddigi munkásságának: rövidebb, velősebb, de hordozza mindazon értékeket, amik az előző két albumot naggyá tették. Az eddigi legjobb, az IHM vegyészmérnöki romantikáját hordozó lemezborító, valamint a szokásos minőségű dalok pedig simán kompenzálják a rövidebb lemezhosszt és az ezúttal kevésbé hatásos videoklippet. BANDCAMP

9/10