2025. január 16.
Tracklist:
1. Un pobre niño murió
2. Hatred
3. ...And With Hope You'll Be Damned
4. Don't You Ever Stop
5. Enough?
6. Youth Decay
7. My Blood On Your Hands
8. Love Burns
9. River of Sorrows
Műfaj: nu metal, deathcore, metalcore
Támpont: Slipknot, Left to Suffer, Slaughter to Prevail
Hossz: 29 perc
Megjelenés: 2025. január 3.
Kiadó: Blood Blast Distribution
Webcím: Ugrás a weboldalra
Bevallom őszintén, sosem ismertem a felületesnél alaposabban a svájci Paleface-t, azon túl, hogy a kezdeti kiadványaik alapján úgy könyveltem el őket, mint egy zenekar, aminek a mörcsei népszerűbbek, mint maga a zenéje. Ezt valószínűleg a nyolc éve alakult zürichi négyes is beérezte, meg azt is, hogy slammel/deathcore-ral nem nagyon lehet a számlákat befizetni, így a 2022-es, gigantikus (mármint hosszra) Fear & Dagger lemezük után úgy érezték, itt az ideje egy arculatváltásnak.
Ennek az új fejezetnek az első nagyobb állomása a The Gallow c. dal volt 2023-ban, ahol a középtempós aprítást őrült nagy gitár virgázásokra cserélték, megjelentek a dallamok, illetve a frontember, Marc Zellweger is egy jóval érthetőbb screamelést iktatott be, ami leginkább a Slipknot élő ikonjára, Corey Taylorra emlékeztet, illetve még a tisztákkal is megpróbálkozott (amivel viszont már közelébe se ért Corey-nak). 2024 pedig leginkább a fítelésekről szólt olyan bandákkal, mint a Left to Suffer, a Resolve vagy a VCTMS, ezzel is
felkészítve a színteret arra, hogy a bandának ez a földrajzi helymeghatározással felvértezett verziója már egy más közegnek szól.
Ősszel pedig megjelentek az első dalok a harmadik lemezről, a Cursedről, amit most, 2025 elején végre mi is meghallgathatunk, és megvizsgálhatjuk, milyen eszközökkel próbál a zenekar nagyobb színpadokra és azokon későbbi időpontokra feljutni.
A lemez első pillanatában világossá válik, hogy a srácok egyvalamivel biztosan nem szakítottak, ez pedig a kényelmetlen, nyomasztó és már-már kísérteties intrók használata. Ezeket eddig is előszeretettel használták (általában valami gyomorforgató horrorból kivágott hangsávra másztak rá lassacskán a gitárok), de amit az Un pobre niño murióval (szabad fordításban: egy szegény gyermek halála) csinálnak, az egészen nem evilági, és ha tehetném, soha többé nem hallgatnám meg, annyira a hideg futkosott tőle a hátamon. Sajnos a szuperlatívuszok ezután véget is érnek, ugyanis
a Hatred egy az egyben be is mutatja ennek az egész modern metalcore/deathcore jelennek a rákfenéjét: nu metalos elemek, slipknotos riffek, műanyag sound.
A Paleface soha sem váltotta meg a világot, de eddig úgy-ahogy önmagának hangzott, most már azt se nagyon.
A lemez eleje papírforma alapján pörög tovább: mázsás breakdownok, sehova se tartó blastbeatek és középtempós cammogások kreálnak az emlékezetestől a lehető legmesszebb lévő pillanatokat, miközben Zelli már-már a ripacskodás határát súrolja a szuggesztív előadásmódjával. A frontember üvölt, kiabál, szaval, hablatyol, és hát meg kell hagyni, van benne tűz, de kérdem én, szüksége van a világnak még egy Corey Taylorra, Jonathan Davisre, Serj Tankianra, esetleg Ronnie Radkére? Ugye, hogy nem!
A legnagyobb pofonnal azonban kivár az anyag a középmezőnyig, az Enough? pedig úgy töri ketté a lemez flowját, mint bukósisak nélküli motoros homloklebenyét a szalagkorlát.
Az hagyján, hogy Zelli egy full minimalista, soundcloudos beatre rappel, de teszi ezt olyan alsó tagozatos szöveggel, hogy minden Katica csoportos négyéves kiröhögné.
Emellé még jön az a nem elhanyagolható tény, hogy mivel a srácok svájciak, így az akcentusuk is elég németes, és habár van, ahol ez a kiejtés – pláne rappelve – anyanyelven tud működni (Alligatoah, vagy a franciáknál a Landmvrks legújabb dobása), itt leginkább olyan végtelenül cringe hatást keltett, mint a Squid Game második évadában az egyik negatív karakter, Thanos félig koreai, félig keménykedős angol kereplése, és hát – SPOILER! – meg is érdemli, hogy nyakon döfték egy villával a szar alakításáért. A lényeg, hogy ne próbáljunk meg úgy hangzani, ahogy nem tudunk, így elkerülhetjük az olyan lebőgéseket, mint ez a dal (hiába próbálja a szám második fele felhúzni a nem létező színvonalat).
Habár ezután a Youth Decay egy röpke thrashes intróval, majd rockrádiókba való kórussal próbálja meg kitörölni az agyunkból az imént történteket, maradandó élményt még mindig csak az album mélypontjához tudunk kapcsolni. Ezen a Love Burns középrészében a dal sűrű name droppolása se segít, se az, hogy a tétel vége felé egy szentimentális, balladisztikus felhang csap újra arcon, ahol az énekes egész egyszerűen ezt a versszakot ismételgeti vagy négy alkalommal:
Oh, break me down
Break me down
Break me
My baby, please break me down
Ezekben a mikszáthi magasságokban pedig már totál elvesztettem a fonalat, és a lemezt záró, a Breaking Benjamin összes – mind a kettő – legszebb pillanatát idéző River of Sorrows alatt már inkább csak ezt a mémet szerkesztgettem össze:
Kicsit az az érzésem, hogy ahogy több ajtó kinyílt a Paleface Swiss számára, ők mohó kisgyerekek módjára berontottak azokon egy-egy édességboltba, és ott addig tömték magukat cukorkával, amíg meg nem fájdult a hasuk. Vagy a miénk ettől a lemeztől. Mint ahogy azt már sokszor elmondtam korábban, nem a kísérletezgetéssel van a probléma, hanem ha annyi mindent próbálsz egy lemezre beszuszakolni, hogy az egész egyszerűen összeroskad a saját túltelítettségétől. Itt is ez a helyzet, és habár a fent leírtakra fogékonyak úgyis megtalálják a közös hangot az anyaggal, az internetes fórumokon szétnézve úgy vettem észre, hogy ezt még az se nagyon kultiválja, aki alapvetően fogékony az újító szándékra. Ennek ellenére nem érzem azt, hogy a svájciak leírták volna magukat, sőt, amekkora kaméleonok, meggyőződésem, hogy a következő anyagon megint egy másik arcukat fogják megmutatni – idomulva az épp aktuális trendekhez. 6/10
A Paleface Swiss idén nyáron nálunk is bemutatja az új lemezt, ráadásul teszi ezt a Motionless in White vendégeként, június 15-én, a Barba Negrában.