2012. július 9.
Tracklist:
1. Tip Your Bartender
2. Mu Empire
3. Cosmpolitan Bloodloss
4. Ape Dos Mil
5. Pink Roses
6. Must've Run All Day
7. Stuck Pig
8. Radio Cambodia
9. The Gilette Cavalcade of Sports
10. Trailer Park Jesus
11. Two Tabs of Mescaline
Az élet valahogy úgy hozta, hogy a 2002-es évvel kapcsolatos sorozatunk egy része afféle felvezetés lett a Worship & Tribute kritikájához, hiszen többször is előkerült a banda neve (Bitterness the Star, What It Is to Burn, The Used), ám jól jelzi az album erejét, hogy még ebből a rovatból is ki tud emelkedni. Pedig számos szindrómától szenvedhetett volna: fel kellett nőnie a nagysikerű elődhöz, ott volt a képbe kerülő nagykiadó, ráadásul tagcserék is voltak közben, és mindezeket egy olyan közegben kellett kiküszöbölniük, ahol nagyon gyorsan el lehetett tűnni – elég belegondolni abba, hogy milyen kiemelkedő lenne, ha most jelenne meg egy Keepsake, The Cable Car Theory, In Pieces, vagy Ten Grand album, és hogy akkor ezek mennyire nem tudtak sok vizet zavarni az Underoath, Thrice, Hopesfall és Poison the Well árnyékában.
Még a lemez előtt a két említett tényező: Sammy Siegler, korábbi CIV, Judge és Youth of Today tag az első lemez felvételei után kilépett, így a helyére Larry Gorman (Orange 9mm) került, míg később a stúdióban már Shannon Larkin (Amen, Godsmack) dobolt. A teljes ritmusszekció akkor cserélődött le, mikor Manuel Carrerót kirúgta a kiadó, amiért nem ért rá valamelyik turnéra – persze nem maradt munka nélkül, beugrott a frissen újjáalakult, kultikus Burnbe, a W&T basszustémáit viszont nem bízták külsősökre, így azokat Beck írta és játszotta fel. Nem csak tagcserék, de kiadóváltás is nehezítette a dolgukat: miután a Roadrunner magasról tett a csapatra marketing terén, viszont a turnéknál rendkívül merevek, mégis passzívak voltak, a 2001-ben ismét Ross Robinsonnal felvett folytatást körbeküldték több kiadónak is, és végül a Warnerrel szerződtek le. 2002-ben azonban egy nagykiadós szerződés még nem jelentette az üvöltések, és a vadabb témák száműzését, a cég hagyta, hadd tegyék azt, amivel befutottak – miközben remélték, hogy megvan az új Deftones.
Így aztán amit az album 45 percében hallunk, az kizárólag a zenekar fejlődését mutatja, illetve az egyik gitáros, Weinstock szerint az első törekvésüket egy album elkészítésére, mivel a debüt csupán egy „rakás összedobált dal” volt. A változások elsősorban abban testesednek ki, hogy kitágították határaikat, a lemez összképe meg az elődnél is vegyesebb, és valahogy a végletek is nagyobbak: ha a lemezt nyitó sláger, a Tip Your Bartender még olyan is, mintha az előző album egyik dala lenne, később egészen meglepővé válik az album. Kihoztak például a hangzásukból rádióslágert (Ape Dos Mil), de többször is úgy hagyták el az üvöltéseket, hogy a dal maga nem lett lassú (Cosmopolitan Bloodloss, Radio Cambodia), ám eközben nem maradtak el a kemény pillanatok sem (Stuck Pig). Az album legmarkánsabb újítása tehát a finomodás, dallamosodás volt, ami olyan, egészen meglepő dalokat is szült, mint a Must’ve Run All Day, és aminek köszönhetően a lemez utolsó három dala szinte teljesen mellőzi a csapat agresszívabb eszközeit (a sokszor kiemelt afrobeat hatások a Trailer Park Jesus-ben bukkannak fel), sőt, valamelyest előrevetítik a nyolc és fél évvel későbbi Coloring Book EP-t. Sok dolog került már kimondásra az albumról, és egyik sem igazán cáfolható: mondták ezt egyszerre kísérletezőnek és érettnek, megkapta már azt is, hogy slágeralbum, meg azt is, hogy elvont, az emészthetőségnek pedig a teljes skáláját végigjárta már a hallgatóknál. Műfajok tekintetében még az előzőnél is jobban feladta a leckét a sajtónak, ennyire fogós dallamokra, ilyen sok lassú tempóra és elszállós témára már csak nagyon óvatosan merték a hardcore és metal megjelöléseket használni, így aztán volt itt poszt-rocktól kezdve nu-rockig minden, és elkezdték őket egy lapon emlegetni a Deftones-szal (ha már korábban együtt turnéztak).
A lemez utáni néhány évben kissé fura lehetett olyan kijelentéseket olvasni, hogy igazából ez az album az igazi Glassjaw, de a jövő később valamelyest ezt igazolta, és a csapat új irányvonalának tükrében az EYEWTKAS tényleg egyfajta bemutatkozás, progresszív hardcore állásinterjú volt, míg a Worship & Tribute a karakterük különlegessének, a hatásaik elképesztő sokszínűségének bemutatása lett. Az, hogy ennek ellenére nem csak a dalok, de a két lemez is tökéletes egységet képes alkotni, illetve hogy közben egyaránt sikerült megnyerniük a metal/hardcore színteret (előbbi ugye a Roadrunner miatt volt feladat, utóbbi pedig a helyi tradíciók miatt), és a szélesebb, „mainstream” közönség egy részét is, már csak azt jelzi, hogy nem csak magukra, de a hallgatóikra is figyeltek a dalírások során, aminek a helyes arányát szinte tényleg csak a legjobb zenekarok képesek eltalálni.