2013. szeptember 12.
Tracklist:
1. Bells Bleed & Bloom
2. Yield, Heart. Yield!
3. Lake Vaettern
4. Sex
5. Delusions Of Grandeur
6. Where G. Mallory Sleeps
7. Thee Barren Soil Of Meassure
Műfaj: poszt-rock
Támpont: Immanu El, Dorena, Explosions in the Sky
Hossz: 55:16
Megjelenés: 2013. szeptember 1.
Kiadó: And the Sound Records
Webcím: Ugrás a weboldalra
Göteborg nem Umeå. Ugyan a kijelentés igazságtartalma nyilvánvaló, de azért érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyire más karriert futott be a két város a rock/metal világában. Bár több műfajnak is alapzenekarokat adott a sarkkör közelében fekvő svéd város (lásd cikkünket), addig Göteborgról egy egész műfaj, nevezetesen a svéd dallamos death metal is a nevét kapta, ami pedig kitörölhetetlen nyomot hagyott az elmúlt évtized metalcore-jában is. De Göteborg mégis Umeå. Mert hiába ismeri minden metalarc az In Flames miatt az Ikea és Ibrahimovics hazája második legnagyobb városának nevét, azért ennél jóval színesebb terméssel gazdagította a térség a világ zenei életét. Erre bizonyítékként az Ace of Base, José González vagy az Evergrey mellett itt van az EF is.
Azt rögtön hangsúlyozni kell, hogy aki kétlábdobokra vagy zenegép mellett részegen ordítható metalhimnuszokra ácsingózik, az lapozzon, az EF ugyanis továbbra is egy poszt-rock banda, kevés ambient és indie rock hatással. A korábbi anyagok körül kialakult mikrohype után az új korong is biztosan erre a bőven kiérdemelt sorsra jut majd, nem hiába dolgozott a keverésen a Cult Of Luna egyik dobosa, Magnus Lindberg, és valószínűleg a The Ocean-ös arcok által működtetett Pelagic Records sem fog szégyent vallani a terjesztés terén, valamint a heveny koncertezés (Ázsia és Európa nagy része után október 30-án jönnek az A38-ra) is segíteni fog, hogy minél több emberhez eljusson a korong. A banda amúgy zeneileg túl sok meglepetést nem tartogat, ha csak annyit nem, lényegében az egész poszt-rock színteret fel lehetne sorolni velük kapcsolatban. A műfajnak ugyanis az éneklősebb szegmensét képviselik Tomas Torssonék (lásd Sigur Rós, Hammock vagy épp a honfitárs Immanu El és Dorena), viszont alapvetően az „eposzi” hosszúságú szerzemények jellemzőek rájuk (lásd Explosions in the Sky) bár szerencsére a Ceremonies kicsit visszavett a bő lére eresztett hangáramlatokból. A srácok a nagyon jól használt tiszta ének (ebből jóval több elfért volna) mellett is szinte minden eszközt bevetnek a hallgató megtartása érdekében, a csellótól a trombitáig, a hegedűtől a gépdobig minden azt próbálja elérni, hogy végig érdekes maradjon a szűk órás korong. És hogy sikerül-e? Az biztos, hogy a hangulat iszonyú jó, a lemez rendkívül pihentető és a poszt-rock klisék ellenére is ez eddig a legegyedibb EF lemez, továbbá minden dalra jut legalább egy azonnal ragadó dallam vagy ötlet (a legkreatívabb a záródal, ahol mintegy metronómként használták a szuszogást, vagy fűrészelést, nehéz eldönteni).
Viszont ismét bebizonyosodott, hogy a poszt-rock jövője nem a tíz perc feletti dalhosszúság, és ezt az EF is érzi, nem véletlenül került most mindössze egy tizenegy perces szerzemény az albumra. De így is eléggé el lehet veszni a tengernyi téma között, sokkal kevésbé letisztult az élmény, mint az új irányvonalat felvázoló Sigur Rós idei lemezén, és valószínűleg a God Is An Astronaut is oda fog szépen pirítani a versenytársaknak rövid és velős dalaival. Mindezek ellenére a korong varázslatos, a borító pedig Miyazaki filmek újranézésére csábít, de ha nincs meg a megfelelő alaphangulat, akkor nem valószínű, hogy egyben végig lehet hallgatni a lemezt. 7/10