Buzzov•en – Revelation: Sick Again

Tracklist:

01. Never Again (S.F.) (1:49)
02. Symptom (3:07)
03. Drying Out (2:33)
04. Break Me Off (4:47)
05. Locked Up (5:04)
06. Junkie (3:44)
07. Lose (4:17)
08. Porch (3:10)

Hossz: 28:27

Megjelenés: 2011. március 29.

Kiadó: Hydra Head

Webcím: Ugrás a weboldalra

Úgy tűnik, a Buzzoven esetében a tavalyi újjáalakulásra volt szükség ahhoz, hogy nevük minden korábbinál több olyan helyre jusson el, ahol már hiányolni kezdték őket, hiszen ahogy az elmúlt négy évben nekem is többször kellett úgy kezdenem egy-egy 16 vagy bármilyen más, a kilencvenes évek sötétségét saját elveinek megtartásával átvészelő sludge bandáról kritikát indítanom, hogy a műfaj valós gyökereit épp az a delíriumos homály fedi el, ami az egyes szerzemények születését is inspirálta, ez csak most vált igazán kézzelfoghatóvá. És függetlenül attól, hogy a Revelation: Sick Againt, az észak-karolinai sludge-legenda kiadatlan hattyúdalát már egyszer kihozta a Hydra Head, jelen esetben mégis többről van szó, mint egyszerű üzleti fogásról.

Mert továbblépve azon a (lássuk be, valahol megalapozott) városi legendán, hogy a negyedik nagylemezként készült anyagra még a zenekar sem emlékszik, mindenképp meg kell jegyeznünk, hogy a Buzzov•en most nőtte ki magát annyira nemzetközi recepcióját tekintve, hogy már ne csak úgy emlékezzenek meg róla az egyes cikkek, mint a Roadrunnernél a Sore-t jegyző szuicid drogfüggőkre, hanem jóformán az egyetlen olyan, hatását tekintve máig meghatározó sludge bandára, amely perverz módon örömzenei szintig tudta facsarni a műfaj minden zsigeri gyűlöletét és agresszióját. Ezért emelkedett ki már a maga idejében is a Sore, hiszen úgy volt képes önálló és lezárt egységet alkotni az egyes dalok, valamint az elfogyasztott szintetikus segédanyagok láncolatában, hogy közben műfaji szempontból is úgy közelített a sludge-hoz, mint a halálkergető doomnak, a crossovert hajtó nyers hardcore-nak és az abból újraérett thrash metalnak önmagával szemben is agresszív elegyéhez. Szerencsére ezt a tényt a tavaly tendenciaszerűen bekövetkező újrakiadások sem hagyták elfelejteni, így a Relapse Records négy eddig kiadatlan (és gyaníthatóan maszterizálatlan) dalt osztott meg a csinos digipakba burkolt Violence From The Vault EP formájában, amely szerzemények helyet kaptak a Metal Mind által újra piacra dobott Sore-kiadás második lemezén is. Ebbe a sorba áll most be a borítóját, tracklistjét és hangzását tekintve vérfrissített Revelation: Sick Again, amely a 2001-es kiadás kapkodást tükröző tompa, pontosabban bootleg-szagú megszólalásának és minimalista borítójának szolgáltat igazságot.

Ugyanis az alig félórás dalcsokor most érdemelte ki a végleges dalcímeket (amiben közrejátszott az internet folklórja, azaz a szájhagyomány ereje is), és ha belegondolunk, hogy 1998-ban, amikor már a post-metal (vagy pre-drone?) az első szárnyait bontogatta egy szélsőségesen lehangolt, ám kétségtelenül sludge-alapú zenei világban, valójában egyértelművé válik, hogy az Isis, a Cult Of Luna és az Old Man Gloom első anyagai sem születhettek volna meg a Neurosis, az Eyehategod vagy a Buzzov•en nélkül (közvetetten még az Acid Bath is ide sorolandó), lévén ugyanaz a sötét energia jelenik meg, csak más, kísérletezősebb körítésben. Mert ahogy a Neurosis pályája ugyan leírt egy kreatív ívet, az utóbbi két banda esetében mégis meg kell jegyeznünk, hogy nem feltétlenül törekedtek a megújulásra, sőt, ami azt illeti, a Buzzoven valójában a Sore tekintetében merészkedett a legmesszebbre, és azt követően fokozatosan visszatért saját korlátai közé. Ez érvényesül az itt hallható dalokban is, hiszen az egyes zenei alkotóelemek önmagukban is megkülönböztethetők, így akadnak nyers, hardcore-fűtötte dühkitörések (Symptom), végeláthatatlannak tűnő doom-terpeszkedések (Break Me Off) és thrash-ben fogant, ugyanakkor átértelmezett riffelések is (Never Again), ám a legnagyobb hatást mégis együttes erővel váltják ki ezek a zsánerek, és ennek ha tudatában nem is voltak a srácok a rögzítés során, a rutin és az érzés mégis ész érvként diktálta a lehetőséget (Junkie). És nyilván be kell látnunk, hogy időtlen élményként szemlélve is ez a zenekar legnagyobb erőssége, így az olyan szerzemények, mint a Lose, vagy a Drying Out, kétségkívül a banda legjobb pillanataihoz tartoznak, ám összességében a záró Porch kiégettsége érzékelteti a legjobban, hogy akkor miért kellett ennek a történetnek sokadszorra, ám véglegesnek tűnően félbeszakadnia. Hiszen problémák ugyan mindig is voltak a zenekar körül, legyen szó a folytonos halálvágyról, netán az alkalmi drogtúladagolások okozta magatartászavarokról, ám az itt hallható, teljes szétcsúszás tényleg feljavíthatatlan hangminőségben találja azt a sivár valóságot, amilyen lepusztult közegben íródhattak ezek a tételek. És őszintén szólva erre én sem szívesen emlékeznék a zenekar helyében.

Mindenesetre ez sem változtat azon a tényen, hogy a Buzzov•en újjáalakulása az utóbbi évtized egyik, ha nem a legjobb dolga a sludge műfaján belül, és valójában csak ez kellett ahhoz, hogy a széles értelemben vett közönségben tudatosuljon, hogy a Weedeater, az Acid King, a Bastardface és a Bongzilla sem határozná meg napjaink legőszintébb és legnyersebb módján a sludge-ról alkotott fogalmunkat, ha a kilencvenes éveket ezek a srácok kölyökfejjel nem élik túl. És talán épp az ő hiányuk mutatja meg a leginkább azt a fogalmi határozatlanságot, ami a sludge, stoner és southern kapcsán alakult ki az elmúlt hat év során, de ez nyilván egy másik történet. Egy szó, mint száz: jó, hogy megint közöttünk van a legnagyobb.