A múlt és a jelen ötvözete – Downfall of Gaia: Silhouettes of Disgust

Tracklist:

1. Existence of Awe
2. The Whir of Flies
3. While Bloodsprings Become Rivers
4. Bodies as Driftwood
5. Eyes to Burning Skies
6. Final Vows
7. Unredeemable
8. Optograms of Disgust

Műfaj: poszt-black metal, crust

Támpont: Light Bearer, Altar of Plagues, Hope Drone

Hossz: 45 perc

Megjelenés: 2023. március 17.

Kiadó: Metal Blade Records

A német Downfall of Gaia 2008-ban kezdte pályafutását, mára pedig szépen befutott. Második nagylemezük, a Suffocating in the Swarm of Cranes már a Metal Blade gondozásában jelent meg, azóta is ez a kiadó teríti a lemezeiket. Zenéjüket kezdetben leginkább a crust stílus formálta, az Epos című bemutatkozó LP például a Fall of Efrafa munkásságát idézte, majd ezután kezdtek elkanyarodni a poszt-black metal felé, a Suffocating… már egy jóval melankolikusabb, világvége-hangulatú anyag volt (és egyben az egyik legjobb kiadványuk), majd ahogy telt az idő és érkeztek az újabb szerzemények, a banda egyre inkább maga mögött hagyta az eredeti, crustos stílust, ami a 2019-ben kiadott Ethic of Radical Finitude-ról – amit sokan a zenekar magnum opusának tartanak – szinte teljesen el is tűnt. Most pedig itt van a Silhouettes of Disgust című, legújabb nagylemez, amiről korábban Dominic Goncalves dos Reis énekes-gitáros úgy nyilatkozott, hogy szeretnének visszatérni kicsit a régi időkhöz, a DIY crust punk világába, de úgy, hogy közben ne visszafelé haladjanak, így megtartották az új irányt is.

Dominic valószínűleg egy szavahihető ember, hiszen minden, amit a lemez megjelenése előtt mondott, az meg is valósult. A Silhouettes of Disgust valóban a zenekar múltját és a később kialakult új irányt ötvözi háromnegyed órában, ezen a téren tehát célba is ért. A lemezt a korábban bemutatott Existence of Awe nyitja, ami kitűnő választás, hiszen ez éppen egy olyan dal, amiben a legjobban sikerült a két időszak jellemzőit egy darabba írni, de mégsem a legjobb tétel a nyolcból. A kezdő taktusok azonnal hozzák is azt a mélabús atmoszférát, ami mára a zenekar névjegye is lehetne, ez leginkább a gitárhangzásnak köszönhető, egy perc múlva pedig jön is a d-beat dobtéma és a crustos gitárdallam, amit azonnal felvált a blastbeatek sora. Igaz, hogy bőven az új éra dominál ebben a dalban, de felvezetésnek kiváló, mert hangulatba hoz és ízelítőt ad abból, mire számíthatunk a továbbiakban. A The Whir of Flies hasonló mintát követ, de itt már csak a dobok hozzák itt-ott a korábbi vonalat, inkább a zaklatott légkör megteremtése volt a cél, ami sikerült is azokkal a baljós riffekkel a szám elején, de igazából mély nyomot ezen kívül nem hagy a dal a hallgatóban. Nem úgy, mint a következő While Bloodsprings Become Rivers. Itt két dolog válik gyorsan egyértelművé: az egyik az, hogy ez a „gyúrjuk össze a korábbi stílust az újjal” történet abban nyilvánul meg, hogy a jelenlegi jellemzők közé kis időre beékelnek egy-egy crust stíluselemet, amiket a dob és a gitár párosa rendkívül emlékezetessé tesz. A másik meg az, hogy Michael Kadnar egyszerűen zseniális dobos. Hihetetlen, hogy mit üt, nem csak ebben a dalban, hanem az összes többiben is, de talán itt van a csúcson. Egyenesen elképesztő és szinte páratlan élmény hallgatni a játékát. Legyen szó pörgős blastbeatekről, pattogós d-beatekről, vagy szélvész, pontosan kimatekolt fillekről, ez az ember minden téren úgy teszi oda magát, hogy innentől nálam ez az elvárt teljesítmény.

Sajnos azt muszáj hozzátennem, hogy ekkora pozitívum mellett éppen a dob az egyik negatívum is, mégpedig azért, mert túlságosan elöl van. Elnyom minden más hangszert, így azok mintha a bőrök mögül szólnának, akkora ködben, amit késsel lehet vágni. Ez elég nagy baj, mivel a gitárokat bár lehet hallani, de nem tudnak annyira érvényesülni, hogy kimaxolják a hangulatot, amit a zenekar szeretne elérni. A hangzást tehát nem sikerült a legjobban belőni, ráadásul túlságosan letisztult, ami abszolút felesleges egy ilyen műfajban, főleg, ha azt a crust és d-beat elemeivel szeretnénk keverni. Ki hallott már olyan crust lemezt, ami úgy szól, mint egy Periphery-album? Ugye, hogy senki. Ez nem véletlen ám.

Ha pedig már szóba került pár negatívum, akkor ne törjük meg a sort. A lemez egésze nem tud annyira jól működni, mint három vagy négy szám. A már említett Existence of Awe és a While Bloodsprings Become Rivers mellett még két igazán jó dallal bír az anyag. Az egyiket már korábbról ismerjük, ő a Bodies as Driftwood, ami rögtön az elején hipp-hopp becsomagol a vastag fekete latex búslakodóba (és Kadnar itt megint mit művel, te jó ég!), a másik pedig az Optograms of Disgust című zárás. Hosszú visszaemlékezés a kezdetekre, majd egy halk átvezető után iszonyat feelinges, elnyújtott, gyönyörű téma érkezik, amit végül mintha ollóval vágtak volna el. Amilyen pazar volt a kezdés, olyan jól sikerült a befejezés is, de ami a két pont között történik, az egy kicsit döcög. A tételek struktúrája párhuzamos, ritkán térnek el egymástól, pedig éppen azok sikerültek a legjobban, amiknek különböző a szerkezete. A hangulatot sem sikerült maximumra csavarni az említett hangzásbeli problémák okán, illetve néha ki is zökkent a lemez, például a Final Vows elején, amikor azt hittem, akadozik a netem.

Nem a legjobb lemezét mutatta be idén a Downfall of Gaia, de még csak az ezüstérmet sem zsebelheti be a Silhouettes of Disgust. Ettől függetlenül nem nyúltak annyira mellé, hogy ne férjen meg kényelmesen és biztonságban valahol a diszkográfiában, hiszen már attól is különlegesnek számít, hogy képet ad a zenekar eddigi életútjáról. Ráadásul ezt sikerült úgy megvalósítani, hogy ne egy átláthatatlan káosz legyen a végeredmény, hanem egy néhány igen erős dalt tartalmazó, majdnem pazar atmoszférával átitattott bő negyvenöt perc. Érdemes többször megpróbálkozni vele, megadni neki az esélyt, hogy jókor kapjon el, én a megjelenés óta többször nekifutottam, tulajdonképpen jóra hallgattam, így a pontozás részemről egy nagyon stabil 7/10.