A Jack és a kanadai Chadhel új splitje olyan, mint matekszakkörről átszaladni egy izzadós tesiórára

Tracklist:

Chadhel:

1 . Tophet
2.  Swarm Dominance
3. Bed Sores and Rabid Dogs
4. Until the Fires of Time Are Quenched
5. Grinding Gears of Discontent
6.  Grind Up That Hill
7.  Leviticus Contradiction
8. Scars Symmetry
9. Opulence of Burning Flesh

Jack:

10. Öngyilkos faj
11. Faltól falig
12. Profitorientált underground
13. Stigma
14. Belső egység
15. Járulékos veszteség (Shpira mix)

Műfaj: grindcore, grindpunk, crust

Támpont: Rotten Sound, Extreme Noise Terror, Human Error

Hossz: 25 perc

Megjelenés: 2024. május 15.

Kiadó: Give Praise Records, Helldog Records, Drinkin' Beer in Bandana Records, Nihilocus Records, Throne of Lies Records, Svab Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Ha a hazai underground különböző leágazásait nézzük, mindenképpen a kiskunhalasi Jack az egyik legrégebb óta működő, folyamatosan aktív banda. Az 1996 óta működő banda a kezdetektől egy abszolút megbízható minőséget hozott, és az évek során a magyar grindcore egyik utolsó dinoszauruszává vált, miközben mindenki más kihalt körülöttük, a mostanában újjáéledt Din-Addict kivételével. Arról nem is beszélve, hogy a Jack nem csak befelé, hanem kifelé is játszott, és nemcsak koncertezni merészkedett túl a határainkon, hanem közös lemezeket is készített jó pár külföldi bandával. Így kézenfekvő volt, hogy két nagylemez között most egy újabb közreműködés jöjjön egy split formájában, ezúttal a kanadai Chadhel zenekarral.

A cím nélküli anyag B oldalára a Jack öt plusz egy számmal fért fel, az irány pedig talán egy hangyányival leegyszerüsödött az előzőekhez képest, inkább a tuskóságra mentek rá és a punkosabb hangvétel került előtérbe: csak a tempó meg a lépegetés, kevesebb death metal és üres fejtegetés. A dalok jóformán egy hullámhosszra vannak felhúzva, nincs nagy amplitúdó minőségben, végig megy az ütemes rombolás védőfelszerelés nélkül. Lázár Gábor gitáros ezen az anyagon hallható utoljára, így gondolta, kiéli magát és a lehető legkevesebb kapaszkodót hagyja az anyagon:

nincs túl sok váratlan megoldás, inkább az erőszak dominál, ami egyáltalán nem baj, sőt, kell is néha, hogy csak úgy átszaladjon rajtad a végeredmény, mint egy kiadós cifra szalmonella után.

Bár egy kis meglepetés még így is elfért a lemez végére, miután az előző albumról kölcsönadtak egy dalt szerb barátjuknak, DJ Shpirának, aki kellően összerozsdázta és ipari hangulattal húzta maxra a Járulékos veszteség című számot. Ettől a remixtől kicsit olyan hangulatom lett, mint amikor egy kétezres évek beli pc-játék felkészülési pályáján készülök a végső bossfightra, ahelyett, hogy a kémiadolgozatra tanulnék. Ami pedig a szaxofont illeti, egészen parádés húzás volt elővenni – mondjuk azzal a hangszerrel nem nagyon lehet mellélőni, a black metaltól kezdve a free jazzen át a bugyiszaggató erotikáig mindenhova jó.

Levi hangja továbbra is vadállat, és évről-évre egyre mélyebben szól, a szövegek pedig még mindig hozzák az elvárt szintet, de persze most sem fognak rendszereket lebontani, de hát nem is ez a cél, csak hogy simán belemásszanak az érintettek arcába. A felvételek teljesen jól szólnak, bár ezt már megszokhattuk, ugyanis szerencsére a Jack erre mindig figyelt (az előző nagylemezt például a Rotten Sound énekese csinálta, most pedig Kanadában zajlott a munkálatok java). Így annak ellenére, hogy a stílusban előszeretettel szokás barlanghangzásokhoz fordulni, szerencsére itt nem ez a cél, és a legtöbbet keverték ki a dalokból (meglepő módon néha még a szöveg is érthető: mínusz egy színtérpont!). A Jack továbbra is az egyik legbiztosabb pont a magyar földalatti zenekarok táborában, és ebben jóval több munka van, mint az kívülről látszik.

Nyilván részlehajlás miatt inkább a hazaiak produkciójára építettem fel ezt a kritikát, de legyen átbeszélve a lemez első felén pusztító, 2014-ben alakult kanadai Chadhel is. Ők egy jóval vaskosabb résszel szerepelnek a spliten, 9 dalt is beletuszkoltak a műsorukba. Valahogy sűrűbb a megszólalás, kifinomultabb a zenei eszközhasználat, precízebben vannak felépítve a dalok, de ezek néhol már túlságosan elkalandoznak a váltások közben. Ők inkább mérnökien darabolnak fel, kevésbé a súllyal operálnak, hosszabban és töményebben játsszák be a zenei környezetet, és a stílus lehetőségeihez képest bőven kiszínezik a fekete-fehér játékteret.

Jól átélhető a két zenekar közötti kontraszt, ahol a matekóráról átmegyünk az izzadt tesiórára kislabdát hajítani.

Mindkettőnek megvan a maga bája, de ha őszinték akarunk lenni, akkor jobb érzés volt kidobni a suliból azt a kedves kis sporteszközt (a medicinlabdás gyakorlatokról már nem is beszélve). Ami viszont kimagasló a québeci csapatnál, hogy az éneket több orgánummal viszik végig, és így nagyobbat tudnak húzni a számokban lezavart váltások. Összességében egy ábszolút szerethető lemezkezdést tettek le, még úgy is, hogy néhol kicsit már túljátsszák a dalokat, és „a kevesebb néha több” irányelv jobb eredményt hozott volna.