Tízéves lett az As Blood Runs Black debütlemeze

Tracklist:

1. Intro
2. In Dying Days
3. My Fears Have Become Phobias
4. Hester Prynne
5. Pouring Reign
6. The Brighter Side of Suffering
7. The Beautiful Mistake
8. Strife (Chug Chug)
9. Beneath the Surface
10. Legends Never Die

Műfaj: deathcore

Támpont: All Shall Perish, Carnifex

Hossz: 37:04

Megjelenés: 2006. június 6.

Kiadó: Mediaskare Records

Ha számba kellene vennünk minden idők legjobb dallamos deathcore-lemezeit, alighanem az elsők között kerülne sorra a kaliforniai As Blood Runs Black bemutatkozó nagylemeze. Az Allegiance nem csak minden idők egyik legslágeresebb deathcore-albuma, de az egyik első olyan anyag is volt a stílusban, amelyik a sötét, nyomasztó összhatás helyett a tiszta szórakoztatásra épített. Mindemellett pedig éppen tegnap múlt el tízéves – vegyük hát elő egy kis megemlékezésre.

A kezdetek

Az As Blood Runs Black 2003-ban született meg Los Angelesben egy Broken Stems nevű bandából, akik Hector „Leche” de Santiago dobos csatlakozása után úgy döntöttek, új néven folytatják a dalszerzést és koncertezést. Az ekkoriban még két énekessel felálló banda hamar meg is találta a saját dallamos deathcore-os stílusát, első közös szerzeményük a Before the Break of Dawn címet viselte, majd rövidesen összeálltak olyan későbbi alapdalok is, mint az In Dying Days vagy a Hester Prynne – ezek a tételek még 2004-ben meg is jelentek egy demón, de szintén ennek az időszak a terméséből valók a My Fears Have Become Phobias vagy a Strife (Chug Chug) dalok alapjai is. Ekkoriban a banda fő agytrösztje Bijon Roybal gitáros volt, az említett alapdalok egytől-egyig az ő nevéhez fűződnek, valamint az ő fejéből pattant ki maga az As Blood Runs Black név is. 2005-ben aztán úgy alakult, hogy az első nagylemez felvételeinek küszöbén a teljes tagság lelépett Leche mellől, így a dobos kénytelen volt új társak után nézni – így került a képbe Nick Stewart basszer, Ernie Flores gitáros és Chris Blair énekes. Ezzel a felállással készült el végül az Allegiance album, amely 2006. június 6-án (6-6-6, helló!) került a boltokba a Mediaskare Records gondozásában.

ABRB 2006

A lemez

Az Allegiance egy viszonylag egyszerű receptre épült: végy egy talicskányi göteborgi hatású metalcore-riffet, szórj közéjük pár vödör gyorsabb, hanghalmozó témát, és boríts rájuk egy zsáknyi fejbeverő breakdownt, meg egy, a gitárok árnyékából folyamatosan kitörni igyekvő ritmusszekciót. Végül az egészet öntsd olyan dalok formájába, amelyek a hagyományos verze-refrén szerkezetekhez még véletlen sem igazodnak, emellett pedig a deathcore-ra általánosan jellemző borult, negatív hangulatkeltéssel szemben inkább a felpörgető hatásra gyúrnak rá, sőt, akár még bulizenének is nevezhetők.

A végeredmény magáért beszél: már rögtön az elemi erővel berobbanó Intro alaposan megmozgatja az embert, majd az egyperces felvezető darabból a legnagyobb természetességgel tör ki az igazi deathcore-slágergyár. És a sláger szóval itt nem túlzunk – legyen szó akár a riffhalmozásról, akár a dalok felütéseiről vagy lezárásairól, akár a beléjük ékelt különböző le- és kiállásokról, a dalok tömve vannak emlékezetes mozzanatokkal. Hogy ez mekkora arányban köszönhető Roybal kitűnő alapozásának, illetve Flores és a többiek ötleteinek, talán sosem tudjuk már meg, az viszont tagadhatatlan, hogy a gitármunka mellett legalább ugyanilyen fontos fegyverténye a lemeznek az alapító Leche játéka is. A hiperaktív módon doboló srác gyakorlatilag úgy vált a lemez megjelenésével a műfaj egyik legtöbbre tartott ütősévé (alig túl a 20. születésnapján!), hogy az itt hallható nettó 34 perc doboláson túl jóformán mást nem is tett le az asztalra. Ez a 34 perc viszont olyan minőséget képvisel, ami a mai napig párját ritkítja. Nem elég, hogy a kétlábgépet és a pergőt egyaránt módszeresen kivégzi a dalokban, de a fillek és díszítések terén is remekel, tényleg olyan emlékezetes dolgokat játszik össze, amik gond nélkül felveszik a versenyt a gitártémákkal – mindehhez pedig még egy olyan hangzás is párosul, amitől minden egyes blastnél szinte érzi az ember, ahogy éppen a gyomrát tapossák.

A folyamatos aprítás közben egyetlen rövid pihenő van csak a lemezen, ez az első háromdalos blokk után felhangzó Pouring Reign című átvezető, ami bő három percnyi légies, torzítatlan témázgatásával maga a nyugalom szigete, és nem mellesleg az egyik legjobb példa arra, hogy milyen villantásokra képes a basszusfutamokért felelős Nick Stewart is. Végezetül pedig ott van Chris Blair énekes – nem gyakori eset, hogy egy zenekarnak épp a vokalista legyen a legszürkébb pontja, de az As Blood Runs Black mindig is ennek a klasszikus esete volt. Blair korrektül hozza a stílus által megkövetelt szintet, de ezt a lemezt igazából soha nem miatta szerettük. Jól jellemzi a helyzetet, hogy vokálok terén az Allegiance legemlékezetesebb pillanatai egyben a legkomolytalanabbak is – gondolok itt elsősorban az In Dying Days „bring the motherfucking ruckus!” mondatra épülő breakjére, vagy a ‘Phobias végeztével felhangzó „ooh yesss, I like that!” beszólásra, ami legalább olyan ikonikussá vált rajongói körökben, mint a pillanatokkal előtte elhangzó kétlábgép-taposás.

A folytatás

A kitűnő lemezre igen hamar felkapta a fejét a közönség, a zenekar egy igazi sikersztori kapujában állt, ám sajnálatos módon a tagság felállása továbbra is ingatag maradt. 2007-ben az alapító Leche szállt ki a bandából, és jóllehet két évvel később mégis visszatért, ezzel egy időben azonban újabb tagcsere-hullám vette kezdetét, különösen a vokalista poszt változott már-már nevetségesen gyors forgalmú átjáróházzá. Végül 2011-re egy frissen megszilárdult lineuppal elkészült a második nagylemez, de sem ez, sem pedig a 2014 végén (újfent egy új énekessel) megjelent harmadik anyag nem tudta már visszaadni az Allegiance nyers erejét és fogósságát. Azt is meg kell azért jegyezni, hogy kimagasló tételei ennek a két albumnak is voltak, és időközben a banda tanítani való hatásfokkal működő koncertzenekarrá is kovácsolódott, tényleg pillanatok alatt képesek házibuli-hangulatot teremteni a nézőtéren – viszont az utolsó lemez megjelenése környékén már a feloszlás hírével is dobálózni kezdtek, és jó ideje valóban nem is álltak színpadra együtt.

Hogy mindebből mit érdemes leszűrni, az egyelőre kérdéses (a 2011-ben csatlakozott Dan Sugarman gitáros év eleji kilépésének híre után szerintünk leginkább azt, hogy turnéznának ők, csak már megint nincs kivel), de a lényegen igazából nem változtat: az Allegiance, bárki is írta, bárki is játszotta fel, és bárki is játssza a dalait ma, igazi mérföldkőként tetszeleg a deathcore történelemkönyvében.