Még mindig nem akarunk felnőni! - 40 éves a Descendents második albuma

Tracklist
1. Descendents
2. I Don’t Want to Grow Up
3. Pervert
4. Rockstar
5. No FB
6. Can’t Go Back
7. GCF
8. My World
9. Theme
10. Silly Girl
11. In Love This Way
12. Christmas Vacation
13. Good Good Things
14. Ace
Infók
Műfaj: punk, hardcore, pop punk
Hossz: 29 perc
Kiadó: New Alliance
Megjelenés: 1985. május 15.
Akár a pop punkot, akár a hardcore színteret nézzük, nem túlzás azt állítani, hogy a Descendents mindkét műfaj alapköveinek a letételéből kivette a részét, elég csak, ha arra gondolunk, hogy többek között a Blink-182 és az H2O is tisztelgett már a kaliforniai punklegendák munkássága előtt. Idén pedig pont 40 éve, hogy megjelent a zenekar második nagylemeze, az I Don't Want to Grow Up, és bár a pontos évforduló még kicsit odébb van (május 15.), de Milo Aukermanék első hazai klubkoncertje - ami holnap, március 26-án lesz a Dürerben - pont kiváló alkalmat nyújt ahhoz, hogy már most górcső alá vegyük ezt az időtlen klasszikust.
A Descendents eredetileg 1977-ben alakult a kaliforniai Manhattan Beachen, akkor még The Itch néven, és 1982 nyarán adták ki első lemezüket Milo Goes to College címmel, ami felrobbantotta a dél-kaliforniai hardcore mozgalmat. Debütálásukat követően két éves szünet után tértek vissza, mikor énekesük, Milo Aukerman befejezte egyetemi tanulmányait, és ismét aktív tagja lett a zenekarnak. Bill Stevenson dobos, aki akkoriban a Black Flagben is játszott, írt néhány olyan dalt, amik stílusilag inkább a Descendentshez passzoltak jobban. 1985 márciusában a Black Flag éppen a Loose Nut című lemezét rögzítette, ahova Milo épp csak beugrott vendégvokálozni, amikor Bill megmutatta neki a Silly Girl demóját, ezzel meggyőzve őt, hogy vágjanak bele egy új Descendents-album írásába. (Egyébként belegondolni is vicces, milyen lett volna Henry Rollins előadásában hallani ezt a kis szerelmes dalt.)
Röpke egy hónap múlva már el is kezdték az I Don't Want to Grow Up felvételi munkálatait, az eredmény pedig magáért beszél. A kevesebb mint fél órás játékidővel bíró lemezt két hét alatt vették fel a srácok, amit az is nehezített, hogy közben elvesztették próbatermüket, így nem tudták megfelelő hangosítással összegyakorolni a dalokat, amik ebből adódóan inkább poposabbnak hatnak a felvételeken. Ha ez nem lenne elég nehezítő körülmény, David Tarling, a hollywoodi Music Lab producere az egyik felvétel során annyit ivott, hogy el is ájult, így Billnek kellett átvennie a keverőt. Ezekből nyilván borzasztó minőségű anyagok lettek, de erről szól a DIY! Ahhoz képest, hogy mennyi hátráltató tényezővel kellett megküzdeniük, Milóéknak így is sikerült egy igazi örökséget létrehozni, nem csoda, hogy az utánuk érkező generáció hatalmas inspirációt merített belőlük.
A lemez a Descendents című számmal indul, ez az egyetlen olyan tétel a lemezen, ahol a zenekar mind a négy tagja szerzőként szerepel. Ez egy bájosan önironikus dal, amely mindenki számára megfogalmazza a csapat célját:
Játssz keményen, játssz gyorsan.
Ez egyenesen a címadó dalba, az I Don't Want to Grow Up-ba vezet, amit Tony Lombardo basszusgitáros, messze a zenekar legidősebb tagja írt, aki ironikus módon pont azért hagyta ott a bandát a turné kezdete előtt, mert túl elfoglalt volt az unalmas postai állásából hazamenni jegyeséhez a frissen vásárolt házukba. Ettől függetlenül ez egy dacos himnusz marad, a felnőttek világában jellemzően elvárt konformizmus elutasításáról, még egy szándékosan gyerekes refrénje is van, ami olyan, mintha fityiszt mutatna a felnőtté válásnak.
Ezt követően elég erős témaváltást hoz a Pervert, ami még a 2013-as Grand Theft Auto V videojátékba is bekerült, és a Channel X rádióállomáson hallható, aminek DJ-je nem más, mint a Black Flag eredeti énekese, Keith Morris. Ez a dal Milo libidótúltengése miatti aggodalmainak memoárja, ami egy - nem kis - leheletnyit ellentmondásos a No FB mellé rakva, ami meg egy elég degradáló slágerré sikeredett, de a zenekar szerencsére már régebben belátta, hogy van pár dal, aminek szövegét élőben máshogy kell előadniuk, hiszen valljuk be, nem öregedtek túl jól. Mára már mindkét dal lekerült a koncertrepertoárról, a Pervert viszont még mindig tökéletesen passzol a GTA prosztó világába. A Rockstar Frank Navetta nevéhez köthető, aki bár kilépett a zenekarból, hogy rég dédelgetett álmát valóra váltva halásznak álljon, előtte gyorsan lerakta névjegyét a punk asztalára, hogy visszahívást kér. Később még vissza-vissza tért a bandához néhány dal felvételének erejéig, illetve 2008-as, diabétesz okozta haláláig, és több közös dal is született Lombardóval, amiket posztumusz jelentettek meg.
Az album a címe ellenére úgy tűnik, pontosan tisztában van azzal a ténnyel, hogy az öregedés elkerülhetetlen, bármennyire is harcolunk ellene. Ez a gondolat teljes mértékben megjelenik a Can't Go Backben, melynek keserű szövege az ártatlanság elvesztéséről panaszkodik, ahogy az életben egyre előrébb menetelve világosabbá válnak a felnőtt lét túlélésének “szabályai”. És itt elérkezünk egy érdekes ponthoz, hiszen a Descendents sosem állította, hogy egy straight edge zenekar lenne, de ha megnézzük a Milo Goes to College-et, az olyan számok, mint az I'm Not a Loser és a Bikeage, egyértelműen kifejezik a drogok és az alkohol megvetését. A GCF - vagyis a Good Clean Fun - arra apellál, hogy a punkoknak nem kell ezeknek a vétkeknek hódolniuk ahhoz, hogy jól érezzék magukat. Az meglehet, hogy Milónak nem ártott volna pár közérzetjavító tabletta, főleg a My World megírása előtt, ami egész mély betekintést enged egy amúgy zárkózott és rendkívül érzékeny elmébe.
Mindezek mellett
az olyan számok, mint a Silly Girl, az In Love This Way vagy a Good Good Things, jól példázzák, hogy miért tartják a Descendentst a modern pop punk keresztapjának: ezek olyan tiszta, szemérmetlen szerelmes dalok, amiket akkoriban kevés hardcore-banda mert volna kiadni.
Stevensonék viszont nem törődtek semmilyen macsó imázs fenntartásával, egyszerűen csak azt a zenét csinálták, amit akartak, és másokat is erre bátorítottak. Ezt a szívmelengető szálat töri meg az album legdepresszívebb trackje, a Christmas Vacation, ami egy közel álló ember elvesztéséről szól, szorosan kapcsolódva ahhoz a gondolatmenethez, miszerint
akkor jössz rá, hogy valóban felnőttél, amikor a barátaid temetésére kezdesz el járni.
Az lemez utolsó dala, az Ace viszont ad egy “atyai pofont”, gatyába ráz, letörli a könnyeidet, és egy erős hátba veregetéssel küld vissza a nagybetűs életbe. Ennél jobb lezárást talán nem is találhattak volna ennek a még negyven év távlatából is legendás lemeznek, ami a mai napig megállja a helyét és mélyen szántó érzelmeket vált ki. Reméljük, hogy hallani fogunk róla pár dalt március 26-án a Dürer Kertben, ahol az ikonikus banda a Circle Jerks és a Negative Approach társaságában lép majd fel.