2011. december 4.
Tracklist:
1. Apocalypse Upon Us
2. Spun
3. Filter of Syntax
4. Styrofoam Death-Machine
5. Your (Destructive) Self
6. More Metal Than Your Ma's Kettle
7. Seven Ft. Grin
8. Dosing This Flame
9. Forecast
Általában a cikksorozat kevésbé népszerű szereplői közé tartoztak a dallamos death helyett/mellett a thrash metalt előnyben részesítő zenekarok (Bloodjinn, If Hope Dies), de aki elolvasta az Aftershock lemezének krónikáját, az bizonyára érti, hogy miért is kell mégis szót ejtenünk az Overcastról. Még mielőtt újra elmerülnénk a bostoni színtérben, örömmel jegyezhetem meg, hogy annak ellenére, hogy igazán korai metalcore lemezekkel nem foglalkoztunk, de a végén az Overcast kapcsán azért egy-két „leg”-et feljegyezhetünk: ők voltak a rovat legkorábban megalakult zenekara, illetve a Fight Ambition to Kill a legvénebb lemez, amiről szót ejtünk.
Talán magyarázatra is szorul, hogy a nagyrészt 1999-2006 időtengelyen mozgó sorozat miért a legvégén ugrik vissza két évet, és így miért is nem esik szó olyan bandákról, mint az Acme, a Nostromo, a Candiria, vagy épp a Kiss It Goodbye? A magyarázat egyszerű: egyrészt amikor elkezdtük ezt a rovatot, úgy terveztük, hogy az év végéig tart majd, így pedig limitált számú vasárnap állt a rendelkezésünkre, másrészt az Overcastot sem feltétlenül saját maga delegálta. Hogy akkor miért is esik szó egy „másik éra” szülöttéről? Ennek egyik oka a fentebb is említett Aftershock, melynek hatása a modern metalcore-ra tagadhatatlan, így megemlítésük kötelező volt, viszont volt annyira közeli viszony a két zenekar közt, hogy ha cikket kap az Aftershock, akkor nagyon csúnya lenne az Overcastot kihagyni. A másik ok talán triviálisabb: ha nincs az Overcast, akkor valószínűleg nincs Killswitch Engage, és nincs Shadows Fall sem, márpedig a 2000-es évek elején a metalcore nagyrészt róluk szólt.
Ahogy fentebb említettem, hihetetlenül régen alakult a zenekar, ami egy évvel a Converge megszületése után, 1991-ben hozta össze Brian Fairt, Mike D’Antoniót, Pete Cortese-t, Scott McCooe-t, és Jay Fitzgeraldot egy bostoni garázsban. A srácok 1998-ig zenéltek együtt, és nem fukarkodtak a kiadványokkal, hiszen már rögtön 1992-ben egy 7”-csel jelentkeztek, majd be is futott két évvel később a debütlemez, az Expectational Dilution, ami egy meglehetősen kellemes thrash metal lemez volt, de még elég messze állt attól, ami miatt az Overcastra emlékezni érdemes 2011-ben. Néhány 7” után azonban megjelent tizennégy évvel ezelőtt a Fight Ambition to Kill, és gondoskodott arról, hogy az előző évtizedben a dallamos death dallamoktól idegenkedő arcok is metalcore-hoz juthassanak. Hosszan lehetne fejtegetni, hogy mégis ez mit jelent, de elég elindítani az Apocalypse Upon Us-t, és D’Antonio basszusintrója után arcon is csap minket a felismerés, hogy ez a zenekar egyformán sokat jelenthetett mind a Bloodjinn-nek, mind a Lamb of Godnak, és a God Forbid se a fürdőkádban jött rá, hogy mit is fog játszani évekig. A lemez ugyanis nem más, mint az a thrash metal adag a metalcore vérében, ami a NWOAHM felét szülte, és aminek a hatása egy-két zenekaron máig tetten érhető, mert a „thrashcore”-t játszó zenekarok igen alacsony százaléka tekint vissza a Corrosion of Conformity-ig, vagy a Suicidal Tendencies-ig, a legtöbbjük érezhetően az 1997-es év sztárlemezét pörgeti körbe és körbe. Ez nem is véletlen, a kilenc dalban ugyanis minden megvan, ami majd’ másfél évtizeddel ezelőtt egy kiadós arconcsapáshoz kellett: a modern metal egyik legjellegzetesebb üvöltése, böszme thrash riffek, a megszokott reszelések, és az egésznek újrajátszási értéket adó váltások, hetfieldi pillanatok. Brian Fair folyamatosan acsarkodik a mikrofon mögött, hogy aztán mértékkel, de néha átmenjen Metallicába, és úgy színesítse a dalokat, de ennek és annak ellenére, hogy ő lett később a tagok közül a leghíresebb, mint a Shadows Fall énekese, ez a legtöbb metalcore koronghoz hasonlóan szintén egy gitárlemez. Ugyan nem kapunk akkora érrepesztő szólókat, mint amilyeneket a SF gitárosai hoztak össze, de a később rövid ideig a Killswitch Engage-ben is megforduló Cortese és McCooe úgy tudott megírni egy thrash metal lemezt, hogy az egy percig ne legyen unalmas (ezért persze főként nem a metalos témák, hanem a hardcore punk elemek és a pl. a Styrofoam Death Machine-ban helyet kapó színesítő dallamok felelősek). Nehéz lenne kiemelni olyan dalt, ami önmagában visszahívja a hallgatót egy következő körre, de az album atmoszférája (sokan devilcore-nak nevezték őket, bizonyára ennek a Dawn of the Dead bevágás volt az egyik oka) van annyira addiktív, hogy azok, akik szeretik a Shadows Fallt, netán egyszerűen csak a thrash metalt, azok ne tudják egyhamar megunni.
Az Overcast bizonyára még többre vihette volna, de egy évvel a lemez megjelenése után feloszlottak, hogy aztán Fair csatlakozzon a Labonte-ot kitessékelő Shadows Fallhoz, és a többiek is csatlakozznaka kisebb-nagyobb zenekarokhoz. 2008-ban azonban újjáalakultak egy koncert erejéig, a Metal Blade pedig meglátta az eseményekben a lehetőséget, és kiadott egy Reborn To Kill Again c. válogatást kettő darab addig nem hallott dallal (az Of One Blood exkluzivitása mondjuk egyenlő volt a nullával, mert már hallhatta a nagyközönség a Shadows Fall második lemezén). Annak ellenére, hogy a maguk idejében meglehetősen ismert zenekar voltak, mára nagyon elfelejtődött a nevük, pedig számos mai kedvenc nekik köszönheti a hangzásvilágának egy bizonyos részét, és már önmagában emiatt érdemes meghallgatni a munkásságukat, a többi győzködést pedig a jó dalok majd úgyis megteszik helyettem.