Rosewater interjú


Az alapvetően power noise-ban utazó Rosewater interjú már egy jó ideje elkészült, csak egy fatális tévedésemnek köszönhetően jegeltem a dolgot. Végül több ismerősöm is rákérdezett a beígért és azóta rég elkészült interjúra, így engedve a nyomásnak – most közzé teszem. A hatalmas hibám Litvánia és Lettország (ami azért nem akkor vérben járó bűn, mint Bukarest és Budapest összekeverése — hiszen náluk alapvetően jó a kapcsolat, míg nálunk…) összebarmolása volt, melyet azóta se értek, hogy sikerült, és a zenekartól több ízben is elnézést kértem, ám a lebaszás és a kérdéseimre kapott válaszok egy, s ugyanabban a mailben érkezett, így azt kell, hogy írjam, senki se számítson túl beszédes vagy barátságos eszmecserére. Na de beszéljen helyettem Kaspars Kalnins a banda egyik fő arca…

Először is mit kell tudni a Rosewater megalakulásáról? Tudtommal 1997 körül történt ez és az elején a gitár komoly szerepet kapott a kezdeti koncepcióban.

– Igen, akkor nagyrészt a gitár és általában élő hangszerek mellett döntöttünk, de a felállás az évek alatt változik. Habár van olyan átmeneti Rosewater album is ("Marle") a "Kursk" előtt, ahol erősen a gitáré a főszerep néhány elektronikus elemmel.

– Ti magatok amúgy hallgattok gitárral játszott zenéket, zenekarokat?

– NIN, Ministry; KMDFM, Feindflug.

– Kinek mi a posztja a zenekarban és mennyire tudjátok élőben visszaadni, azt, ami a lemezeken hallható?

– Normálisan. Folky billentyűzik. Zemen játszik elektronikus dobot és énekel, míg én billenytűs és sampleres. Tehát ez részben élőzene egy sor midi berendezéssel.

– Ki hány éves és mi a munkája? Kinek van családja? Mennyire vagytok ismertek a környeztetekben?

– Mindannyian egyedülállók vagyunk, a születési dátumaink pedig az egyéni fotóink alatt megtalálhatók a www.rosewater.lv oldalon. Általában a dolgunkat csináljunk, de én alkalmanként fordítok vagy akármi, ami jön.

– Tudtommal a történelem veletek sem volt túl kegyes, Litvánia a mai napig nem tudta igazán összeszedni magát a szovjet elválás óta? Titeket, ez hogy érintett, mennyire emlékeztek rá, és mennyire lehet megélni a zenélésből országotokban?

– Ez latvia, Litvánia a szomszédunk! És igazad van, a Baltikum 1991-ben visszanyerte függetlenségét a szovjetektől. 1978-ban születtem, szóval nem sokra emlékszem. Magyarország is szocialista ország volt, tehát ti is ismeritek azt az életet. Engem, mint zenészt, annyiban érintett, hogy nem lehetett hangszereket kapni, nekem kellett elkészítenem a saját elektronikus gitáromat egy asztalos segítségével, másik lehetőség az volt, hogy megszerzem nyugatról valahogyan, de az gyakorlatilag lehetetlen volt és iszonyat drága.

– Elég nagy nevekkel koncerteztetek együtt, melyik zenekarra vagytok a legbüszkébbek és melyik előadóval a legnagyobb a barátság? Hogy jött össze a Depeche Mode buli, az ottani közönség hogy fogadta a műsorotokat?

– Nem vagyok büszke arra, hogy bizonyos zenészekkel játszottam. Néha élvezem a társaságukat, és nagyra becsülöm őket, mint egyéneket. Ha DM-buli volt, én sosem láttam semmit – túlságosan el voltunk foglalva a testfestéssel. Általában néhány ember nem szereti az erősen elektronikus és hangszeres zenét, de amióta sok táncolható számunk van, az emberek egész jól fogadnak bennünket.

– A Sonar-ral is volt közös koncertetek, igaz? Milyenek élőben, mint ember és milyen volt a buli?

– Igen, a Sonar tagjai nagyszerű zenészek, az előadásuk minden percét élveztem. Karizmatikus és barátságos arcok, azóta is tartjuk a kapcsolatot.

– Mi a véleményetek a svéd Cold Meat Industry kiadóról? Figyelemmel kíséritek a kiadványaikat és zenekaraikat?

– Sok CMI kiadványt értékelek, kétségkívül figyelemreméltóak a környező dark szcénában. Egyszer játszottunk is együtt az IRM-mel, figyelemmel követem a tevékenyszégeiket és kiadványaikat.

– S ha már itt tartunk, Mental Destruction vagy In Slaughter Natives?

– In Slaughter Natives

– Melyiket tartjátok nagyobb industrial ősnek; Skinny Puppy vagy Nitzer Ebb? Esetleg mást?

– Esplendor Geometrico vagy Einstürzende Neubauten.

– Ki rendezte és honnan jött a Katatonika klip ötlete?

– A Katatonikát 1940-es elmegyógyintézeti jelentésekből írtam. Először a dalt, aztán a videóanyagot álmodtam meg, és mivel tökéletesen illettek egymáshoz, összeolvasztottam őket…

<object width="425" height="366"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/StfyAXKfkqA&rel=1&border=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/StfyAXKfkqA&rel=1&border=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="366"></embed></object>

– A koncert fotóitokat nézve látok test és arcfestést is, kissé H.R. Giger szerűek, ezek szerint érdekel titeket a hús és a fém organikus ötvözete, a biomechanika?

– Volt ott egy festékszórópisztollyal dolgozó művész velünk, volt egy biomechanikus felállás arra az előadásra.
Itt és itt van néhány másik show.

– Éjszaka vagy nappal?

– Éjfél.

– Napkelte vagy napnyugta?

– Hold.

– Sör vagy bor?

– Zöld (fű/ marihuána)…

– Noise vagy ambient?

– Mindkettő!

– Mit gondoltok a militarizmusról, mely gyakori alappillére az indusztriál műfajnak? Sok előadónál ez ki egészül fasiszta témakörrel is, néha pózból, néha reálisan? Ti mentesek vagytok a politikától?

– Semmi politika – ez arról szól, milyen a háborúban. Mi úgy gondoljuk, jól áll nekünk ez a hadseregesdi, militarista dolog. Megpróbálok nem arra gondolni, hogy mi lenne…

– Miért ez a nevetek?

– Nincs semmilyen ok vagy történet a név mögött. Csak erre gondoltunk az elején, és tartjuk, amíg a tagok ugyanazok.

– Ki tervezte a lógótokat és ki a fő agy a zenekarban?

– Zemen tervezte a logot, ő egyben az is.

– Az urbánus világ egyik legnagyobb pestise a kábítószerek, de ha ipari zenékről és partykról beszélünk, el kell választani a tudatmódosító szereket. Éltek vagy éltetek bármilyen szerekkel is?

– Szerintem több drogot fogyasztanak techno, rave és pop bulikon, legalábbis Rigában.

– Miről szólnak a dalaitok álltalánoságban, itt-ott van szöveg is, mik foglalkoztatnak titeket?

– Több változatos dolog, úgy mint belső háború, mocskolódás, a társadalom képtelensége, halál, túlélés, szex és az egzisztencializmus más nézőpontjai.

– A zaj olyan megfoghatatlan tényező, filozófia számotokra, mint pl. egyes zenekaroknak a világűr és a kozmosz (gondolok itt pl. a Samael-re)? Talán abszurd a kérdés, és igazából csak arra vagyok kíváncsi mennyire vagytok szkeptikusak, de mit gondoltok a mára már kissé elcsépelt fehér zajról?

– Szerintem a pure noise akkor volt jelentős, amikor Masami Akita megjelent és behozta mint új alkotó szemléletet a zenében. Manapság, amikor sok egyén eventual zaj óráit veszi fel, szerintem semmi művészi érték nincs bennük, de elutasítja az elfogadását és saját tehetségtelenségét, hogy hangszeren játsszon és valami különlegeset alkosson.

– Vannak példaképeitek? Kedvenc film vagy író?

– Filmek — Radírfej, Kritikus tömeg. A példaképek és a kibaszott hősök rég nem érdekelnek már!

– Alapvetően milyen beállítottságú emberek hallgatják a zenéteket?

– Bolond emberek!

– Mik a jövőképek? Várható valamikorra valamiféle új anyag?

– Remélhetőleg még több album jelenik meg, de nem tudom megmondani, mikor, soha nem mondunk időpontokat, így nincs is mit átlépni.

– Haha, és akkor két filozofikus telítettségű nagy kérdés, amit az emberek feltesznek, nem az, hogy mi a lét értelme, hanem az hogy mi haszna az egésznek… Mit gondolsz erről?

– Az élet célja az, hogy befejezzük.

– És, mit tennél, ha a boldogság egy alma lenne?

a, Beleharapnék, s behabzsolnám.
b, Fényesítgetném, s elraknám.
c, Apró szeletekre vagdalnám, ha szomorú lennék fogyasztanám.
d, Körtére cserélném :}

– d,

– Végül egy idióta kérdés, mit üzensz a Nuskull olvasóinak?

– Ne szemeteljetek!

– Köszönöm a válaszokat, remélem előbb vagy utóbb ide is ellátogattok, addig is jó zajongást!

– Szervusztok!

Roseater @ Myspece

…bloodcounT kritikája a Nuskullon