2014. február 14.
Az elmúlt évben a hosszú téli álomra vonult Isten Háta Mögött szépen, koncertről koncertre lopakodta vissza magát a köztudatba, aminek csúcspontja a Hazugságok harminc körül decemberi megjelenése volt. Ugyan szkeptikusan el lehetett könyvelni a kiadványt pár b oldalas dal kiszórásának (az Eredetileg legalábbis valóban az, hiszen az Ű-ről maradt le, bár nem egészen értjük, miért, hiszen nagyon jó), a mostani történések arra engednek következtetni, hogy még bőven van mit megosztania a bandának a nagyérdeművel. A zenekar próbatermében beszélgettünk Hortobágyi Laci dobossal (Palika lebetegedett, és nem tudott ott lenni), aki mesélt nekünk a tagság megújulásáról, a gitárosszekció erősödéséről, és arról, hogy most már végképp életre kelt Magyarország egyik legfontosabb bandája.
Pálinkás Tomi betegségének köze van a szombati koncertetekhez?
Ami azt illeti, igen, ugyanis elég megterhelő volt, közel két órát játszottunk. Sanyi Dani szerdán jött haza Londonból, szerda-csütörtök-péntek pedig próbáltunk. Szombaton délutántól a helyen kellett lennünk, aztán este még játszottunk két órát, ez azért kicsit igénybe veszi a szervezetet. Mostanában ugye ráadásul nem nyomtuk annyira aktívan, és ez azért eléggé be tud ütni. Télen meg az általános gyengeség is közrejátszik. Úgyhogy nem ilyen nagyon brutál influenzáról van szó, egyszerűen csak kibaszott durva kimerülésről.
Szóval mostanság próbálni is ritkán tudtatok?
Jobb, ha tisztázzuk, mi van mostanság az Isten Háta Mögött háza táján. A Petivel meg a Pálinkással mi folyamatosan, heti rendszerességgel össze-összejárogattunk, születtek sorban az új számok, és bennünk volt az, hogy jó lenne többet játszani, és kijönni ebből az áttelelős-punnyadós-visszavonulós időszakból. És ugye a Daninak van a fantasztikus Volkova Sister… vagy Sisters?
Sisters :)
Ja, elég logikusnak tűnik, mivel hárman vannak, és ketten fiúk, de a Kovács Geri… Szóval mindegy, a Volkova Sisters révén Dani már gyakorlatilag szeptember óta kint él Londonban, és emiatt a decemberi koncert is olyan volt, hogy csak sebtében tudtunk rá próbálni. Elég jól alakulnak amúgy számára a dolgok, nem a klasszikus londoni magyar sztorira kell gondolni, amit mondjuk a Pálinkással csináltunk, hogy egy Subway-ben dolgoztunk. Ő konkrétan egy diszkóban hangmérnökösködik, és áprilistól együtt fog dolgozni a Sonic Youth egyik tagjával.
Igen, eléggé sínen van a srác, és ő is úgy gondolta, hogy ha mi szeretnénk aktívabbak lenni, akkor ő ebben maximálisan hátráltatja a zenekart azzal, ha nincs itthon. Úgyhogy ezt az egészet szépen megbeszéltük. Az emberi résszel amúgy semmi gond, olyan még soha nem is volt ebben a zenekarban, hogy valaki sértődésből, vagy akármilyen nézeteltérésből kifolyólag távozott volna. Mindenki nagyon-nagyon nagy barát, és ez nem hazugság, tényleg így van. Szóval Dani és a zenekar közösen, egyszerre, de barátságban szakított, és nyilván ennek tudatában zajlott le a szombati koncert, amit szándékosan nem szerettünk volna búcsúkoncertnek beállítani, mert kicsit béna dolognak tartjuk a búcsúzkodást, legalábbis egyes tagok terén. Amikor egy zenekar elbúcsúzik, lásd a Kispált, az teljesen rendben van, már ha jól csinálják.
Találtatok már utódot?
Gyakorlatilag nem is a Daninak lett utódja, hanem az Egyedi Petinek. Így lehet megfogalmazni ezt a legszebben, mert ez az Egyedi Péter nevű ember amellett, hogy csodálatosan énekel, nagyon jó számokat ír, nagyon jól basszusgitározik, egy jó gitáros is, mármint hogy a képességeinkhez mérve (nevetés), és mostantól szépen gitározgatni fog. Ki is próbáltuk, hogy ők ketten a Pálinkással gitároztak, én doboltam, elkezdtek készülni a számok, aztán el kellett rajta gondolkodni, hogy ki is jöjjön basszerozni. Az ilyen próbajátékok, a búcsúkoncertekhez hasonlóan, nem a mi világunk, de aztán hosszas gondolkodás után a Pálinkás javasolt egy srácot, aki a TEJ koncertjén vokálozott, úgy hívják, hogy Studt Bálint. Ő egyébként a Kabala Baby nevű grunge/stoner formációban basszusgitározik, méghozzá elég jól. Konkrétan úgy történt az első közös zenélgetés, hogy idejött a Bálint, mi úgy voltunk vele, hogy majd jammelgetünk egy kicsit, szerencsétlen hadd szokja kicsit, amit a teremben művelünk, ehhez képest két óra alatt megtanulta az EP-s számokat. Persze nem az volt az elsődleges, hogy el tudja játszani a dalokat az első próbán, ez csak egy plusz pozitív töltet.
Az új dalokra rá fogja nyomni a bélyegét a posztcsere?
Abszolút, az Egyedi nem utolsósorban dalíró is, viszont az IHM-ben még sose volt konkrétan dalszerző. Iszonyatosan jó témákat talál ki, meg sok szám az ő alapötletéből fonódott tovább…
Tudsz erre példát mondani?
A Kanyarodási Ceremónia elején hallható, egészen zseniális (nevetés) félhangos lépkedés Egyedi Péter keze munkája, gratulálok innen is neki. Ő alapvetően az egyszerű megoldások híve, szereti a letisztult dolgokat. Most először vagyunk úgy, hogy amikor a Pálinkás gitározik, akkor nem egyszerű kiegészítő szólamot játszik a másik gitár, hanem majdhogynem egyenértékű dolgokat tud csinálni, sőt. Ami az éneket illeti, nem lesz főénekes az Egyedi, nem lesznek számai, vagy ilyesmi, de a vokális rész mindenképpen erősödni fog. Azt még nem próbáltuk ugyan ki, de a Bálint ugye nagyon jól énekel is, úgyhogy akár háromszólamú vokálról is szó lehet. Nagyon be vagyunk sózva ezügyben.
Az, amit a facebookon írtatok, miszerint a Hazugságok harminc körül egy közelgő nagylemez részét képezi majd, igaz?
Ezt a Pálinkás írta, tehát igaz, de ő mindig nagyon bátor, ha ilyeneket kell írni. Nem is tudom, hogy gondolta… De amúgy persze, ott fog folytatódni, ahol félbehagytuk, de mivel kurvára átalakul a zenekar, meg aktivizálódik is, ezért ez egy picit arrébb kell tolódjon. Egyébként azért is jó az átalakulás, mert elő tudunk majd venni olyan számokat, amiket ezer éve nem játszottunk, de nagyon szeretnénk, meg az emberek is nagyon szeretnék hallani. Az elmúlt próbákon megtanultunk egy-két régi számot, például a Földdel egyenlővé tételt, bár azt elég hatékonyan, hiszen az Egyedi basszuson tanulta meg, de legalább majd meg tudja tanítani a Bálintnak. Ez is színesít majd kicsit, mert az embereknek egy idő után tele van a töke azzal, ha ugyanazokat a számokat hallják körbe-körbe. Részben ezért is találtuk ki az áprilisi duplakoncertet.
Más-más lemezekről fogtok játszani a különböző napokon?
Alapvetően az a koncepció, hogy lesz egy csajos és egy fiús nap. A csajos napon lesznek a csajos számok, a fiúson meg a fiúsak.
Hogy fogjátok megoldani a szintiket élőben?
Azért a Dani soha nem olyan hangszíneket használt, mint pl. zongora, talán a Jósolni bélből kivételével, de ott is, ha éppen nem volt megfelelő preset a szintin, akkor azt használta, ami rendelkezésre állt. 2014-ben egy gitárral azért elég jól meg lehet ezt oldani, főleg olyan dalokban, ahol moogon játszott, az majdhogynem egyenrangú a gitárral. Kipróbáltuk, és sokkal jobban szólnak a dalok így, mint amire számítottunk. Persze az se kizárt, hogy az Egyedi, ha majd nagyon kell szinti valamelyik számba, akkor befogja azt a két akkordot, de úgy vagyok vele, hogy ha már váltunk, akkor nem kell ezzel olyan nagyon foglalkozni. Csak hangszerelési kérdés, hogy mennyire markáns a szinti, és megállja-e a helyét nélküle a dal.
Tudsz részleteket mondani a duplakoncertről? Hol lesz és mikor?
Április 10-11, csütörtök-péntek, a Gozsdu Manó Klubban, még decemberben játszottunk ott duóban a Pálinkással, a ’kurva Beckek előtt, akkor kérdezték meg tőlünk, hogy nincs-e kedvünk egy ilyen duplakoncerthez, és igazából tökre örültünk neki, mert ha végiggondolja az ember, hogy milyen szórakozóhelyeken lehet koncertet csinálni Budapesten, akkor kijön egy olyan szám, amihez elég két kéz. Tíznél kevesebb olyan klub van, ahova a zenész meg a közönség is úgy megy el, hogy utána nincs benne semmilyen rossz érzés. A Gozsdu az nyilván egy ismeretlen terület nekünk, olyan szempontból, hogy akkor játszottunk ilyen helyeken, amikor Pesti Est, meg Marco Polo, meg Süss Fel Nap volt, de akkor még nem állt fenn a veszélye annak, hogy félház lesz (nevetés). Szeretnénk azt, hogy egy kellemes klubhangulat legyen, nekünk ez abszolút vonzó.
Tudjátok már, kiket hívtok előzenekarnak?
Tudjuk, senkit! Annyira kicsi a hely, főleg a színpad, hogy mi is alig fogunk elférni, nem hogy még egy másik zenekar cucca. Ez a két este teljesen rólunk fog szólni, meg hát bemutatkozik az új tagunk. Úristen, pont most olvastam egy könyvben arról, ahogy a Fenyő Miklós évente mutatta be az éppen aktuális formációját! Úgyhogy az új Hungária mintájára most bemutatkozik az új IHM.
Az EP-teket a SuperSize-ban vettétek fel?
Ott, a Varga Zoli vezényletével, vagy inkább producerkedésével. Ez abszolút visszatérő dolog nálunk, hogy a SSR-ben, illetve korábbi nevén a Bakery-ben dolgozunk. Amúgy a stúdió mostanság annyira közkedvelt lett, hogy nyáron a Tankcsapda meg a Depresszió is ott vesz fel, minket meg nyilván a helyünkön kezelnek (nevetés), meg mi is magunkat, ezért is nehéz folytatni a lemez munkálatait. Nem feltétlenül fogják felhívni a Fejes Tomit, hogy „figyelj már, a srácok még maradnának pár napig, tolhatjuk pár héttel az albumot?”
Nem volt kifogása a kiadótoknak, hogy ingyenesen letölthetővé tettétek az EP-t?
Nincs kiadónk. A ’Szokásost azt hiszem az Edge adta ki, meg az Ű jött ki az EMI-nál, de az csak arra az egy lemezre szóló megállapodás volt, egyébként minden más szerzői kiadás. Én személy szerint egyáltalán nem hiszek abban, hogy Magyarországon tudna működni ez a fajta kiadós megoldás.
Igen, ez lett volna következő kérdésem :)
Elmesélem az EP hiteles történetét. Az Isten Háta Mögött 2013 decemberében úgy tudott megjelentetni egy négyszámos EP-t, hogy részben zenekarpénzből, részben az általam mindenféle nyári agyonvállalásokból összeszedett tartalékokból fizettük ki a felvételt. Semmi értelme nincs, hogy ezt egy kiadó kiadja. Az meg vitatott, hogy fizikai formában megjelenjen-e. Ez a klasszikus történet mintájára működik, hogy elhívsz valakit egy héttel előre egy buliba, azonnal azt mondja, hogy „persze, igen!”, aztán meg kurvára nem megy el. Ugyanez a helyzet a lemezzel, sokan mondják, hogy „persze, tudjuk, hogy visszaestek az eladások, de mi azért megvennénk!” Bár az IHM ilyen szempontból nagyon szerencsés, csomó olyan letöltőoldalt láttam, ahol ott volt a kommenteknél, hogy „hát ez kurva jó, letöltöttem, és meg is rendelem!” Ez nagyon pozitív dolog a közönség részéről, hogy felérik ésszel, hogy ezzel minket támogatnak, és senki mást.
A régi lemezek egyébként keresettek fizikai formában?
Igazából fogalmam sincs, ezeket most fogjuk majd elrendezni, csúnya számvetés lesz, amit valószínűleg én fogok majd megcsinálni, merthogy tizenöt éves lesz idén a zenekar. Jól jellemzi a hozzáállásunkat a világhoz, hogy nekem pl. fogalmam sincs, hogy melyik lemezünkből hány darab kinél, hol és mikor van. Kivéve a PopShopban eladottakat, azt megnéztem.
Mennyire vagytok ismertek külföldön? Eljutnak hozzátok ilyen visszajelzések?
Mit értesz külföld alatt? Magyarlakta területeket?
Tágabb értelemben gondoltam.
Egyáltalán nem, nem is tudom már, mikor írtak rám utoljára a franciák, hogy „gyerekek, oui”. Nem, se franciák, se olaszok, se angolok, kurvára senki nem hallotta még ezt. Egyébként lehet, hogy ha elkezdenénk egy ilyen gerillakampányt, és iszonyat hackelésekkel eljuttatnák az embereknek, akkor nagyon tetszene nekik, de ez egyáltalán nem érdekel minket (nevetés).
A TEJ kifejezetten szeret klippezni, az IHM-mel viszont az Ű-höz pl. nem is csináltatok klippet. Valamikor a jövőben terveztek valamelyik dalhoz videót forgatni?
Klip az lesz, de nem akarunk forgatni. Mi a Pálinkással a 2007-es évet elejétől a végéig együtt töltöttük. Április-május környékén vásárolt egy mini dv kamerát, hozzá kazettákat, és ezekre elkezdtünk felvenni Írországban, utána Londonban, meg mindenhol, saját magunkról felvételeket, jammeléseket, csak úgy. Csomószor van egyébként olyan, hogy olyan számokat jammelünk, amik aztán a Kényelmetlen lemezre kerültek. Ez nagyjából egy tizenöt órányi anyagot jelent, amiből azért összejön egy klipre való (nevetés). Ráadásul az Egyedinek megvan a Kényelmetlen lemez bemutatójának a teljes hanganyaga, és az összes kamerafelvétel. Na, azt biztos nem én fogom megcsinálni, mert annyira nem értek a dologhoz. De szerintem az emberek nem is azt igénylik 2014-ben, hogy valami baromi nagy költségvetésű, kurvajó klippet csináljanak a zenekarok, mert pontosan tudják, hogy ez nem reális, hanem akkor csináljanak inkább olyasmit, amit a zenekar magáénak tud. És azáltal, hogy nagyon szervesen az életünk részét képezte, és még egy lemez is született ebből az életérzésből, miért ne lehetne egy másik lemez bármelyik másik dalára klippet készíteni belőle? Ja, és amúgy az Ű alatt meg a Sanyi Dani vett fel baromi sokat.
Kinek köszönhetjük az új pólómintáitokat?
Van egy srác, az a neve, hogy Barna Joci, és nem csak a mintákat, de az összes flyert, meg a facebook fejlécet, meg minden ilyen kis biszbaszt, ami kell manapság az embernek ahhoz, hogy éljen, ő csinálta. És az a legelképesztőbb, hogy leginkább kézzel. Általában annyi szokott történni, hogy elmondom neki, mi a soron következő esemény, meg hogy mi a koncepció, aztán előjön ilyenekkel, hogy polip, meg őz, meg bálna, és egyik durvább, mint a másik. És most nem saját magunkant fényezem, hanem igazából őt, nagyon durván jó a srác, mi meg abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy segít nekünk ebben.
Köszönöm szépen az interjút!