2019. október 1.
Nagyon jól tudom, mire gondolsz most: hogy egy olyan banda, amelyik a zsidó klezmert keveri össze a hagyományos nyugati rockzenével, biztos nem lehet jó, hanem valami fura, kínos, kellemetlen, netán egyenesen gagyi dolog lesz. Ugyanettől tartottam én is. Aztán megnéztem a budapesti Stetl zenekar új klipjét, és nagyon hamar beláttam, hogy ez a cucc bizony rendesen menő.
A nemrég debütált Sztereotípiák a banda első saját száma, ami a zsidósággal szembeni negatív előítéletekkel foglalkozik, és azokat szembeállítja azzal, hogy a zsidók igazából mit is tettek le az asztalra, amolyan fricska jelleggel. Ez eddig pont tök unalmasan hangzik, de tessék, itt van pár sor a dalszövegből:
Elvis hozta a rákenrollt, ezt mondom
Gene Simmons a metált nyomja, ezt mondom
Mendelssohn meg a klasszikust, ezt mondom
Lenny Cohen, Halleluja, ezt mondom!
Na ugye, hogy máris lehet vele azonosulni? Ráadásul zeneileg is elég erős húzása van.
Egy kis törióra a bandától:
A Stetl (a jiddis szó jelentése: város) négy éve alakult Budapesten. Eleinte zsidó népdalok feldolgozásával léptünk fel elsősorban zsidó eseményeken. 2019 tavaszán egy zenei, koncepcióbeli és tagcserés “reset” után teljesen átalakult a zenekar, az alapító énekes, szövegíró Kovács Gergőhöz tapasztalt rock, metal, klasszikus és jazz zenészek csatlakoztak. Az új irány elrugaszkodik a zsidó népdal-feldolgozásoktól, magyar és alkalmanként jiddis nyelvű, klezmer alapú rock és világzene, mely showcase események, hazai és külföldi fesztiválok színpadaira készül.
A tagok között amúgy ott figyel az egyik kedvenc friss hazai progmetal-bandánk, az Unforeseen több tagja, a fúvós szekcióban meg egy orosz szaxofonos művésznő és az Irie Maffia pozanosa is.
A banda legközelebb október 28-án játszik a Robotban. Jövőre több fesztiválon is fellépnek majd (az EFOTT-tól a zsidó rendezvényekig), emellé terveznek egy izraeli turnét és egy különleges színházi produkciót is.