2018. július 18.
Úgy tűnik, két dudás tényleg nem fér meg egy csárdában. Az évek óta tartó huzavona után a System of a Down egyelőre elengedte az új lemez összerakásának tervét, mert nem tudtak megegyezni a munkamódszerről és az irányról. Mindezt Serj Tankian frontember jelentette ki egy közleményben, válaszul Daron Malakian énekes-gitáros egyik friss interjújára.
Malakiant a Kerrang! kérdezte arról, miért nem készül el hosszú ideje a banda visszatérő lemeze.
Ha a lemezkészítésről van szó, van egy bizonyos módja annak, hogy a System hogy csinálja a lemezeit. Néhányunk így akar lemezt csinálni, és, mondjuk úgy, hogy az egyikünk nem így akar lemezt csinálni. Ezzel pedig nem mindenki tud kiegyezni. Ez a probléma.
Van anyagom egy új System-albumhoz. Ha most mindenki összejönne és benne lenne, nálam van egy kész album. Ha rajtam múlna, a System soha nem is ment volna szünetre. […] Őszintén szólva Serj már a Mezmerize-ot és a Hypnotize-ot sem akarta megcsinálni. Konkrétan könyörögtünk neki, hogy azok a lemezek elkészüljenek. Akkoriban úgy érezte, hogy kiszáll.
Mindez főleg Serj hátterére és értékrendjére vezethető vissza, mert, ahogy Daron mondja:
Serj igazából soha nem volt egy metálos vagy rocker arc. Nem tudom, megvan-e benne ugyanaz a szerelem az ilyen fajta zene iránt, mint bennem. Én az a kölyök voltam, aki Slayer és KISS poszterek között nőtt fel, és egy nap olyan akartam lenni, mint ők. Serj nem így nőtt fel. Ő nem volt ilyen rajongó típus. Szóval úgy érzem, hogy egészen máshogy élte meg azt, hogy egy nagyon sikeres bandában énekel, mint ahogy én megéltem.
Malakian nyilatkozatára Tankian egy hosszas közleménnyel válaszolt, ennek is jönnek a legfontosabb részei:
Valóban én és egyedül én voltam felelős azért, hogy a SOAD 2006-ban szünetre ment. Mindenki más változatlan tempóban folytatta volna a turnézást és lemezkészítést. Én nem. Hogy miért? Több okból:
1. Művészi: Mindig is úgy éreztem, hogy ha ugyanazt csinálod ugyanazokkal az emberekkel, az egy idő után önismétlésbe fordul, még egy olyan dinamikus csapatnál is, mint mi vagyunk. Addigra úgy éreztem, szükségem van egy kis időre, hogy a saját dolgomat csináljam. Nem zártam ki annak a lehetőségét, hogy később újrakezdjük a folyamatot a zenekarral.
2. Egyenlőség: Amikor elkezdtük a bandát, a kreatív munka és az anyagi bevételek közel egyenlően oszlottak meg a zenekaron belül. A Mezmerize/Hypnotize idején már pontosan a skála két végén álltunk mindkét szempontból. Daron irányította a kreatív munkát és ő kapta a legnagyobb részesedést a szerzői bevételekből is, arról nem is beszélve, hogy ő akarta adni az összes interjút.
3. Ezen okok miatt a Mezmerize/Hypnotize előtt már ki akartam lépni a zenekarból. Ezért van az, hogy személy szerint ezeknek a lemezeknek az anyaga nem áll olyan közel hozzám. Voltak dalaim, amiket be akartam hozni, de betartatlan ígéretek és az saját akkori passzivitásom ennek is keresztbe tett.
Serj azt mondja, a szólókarrierje hatására idővel magabiztosabb lett dalszerzőként és zeneszerzőként is, így már jobban élvezte a banda újjáalakulását és az azutáni turnékat is, ami a mai napig igaz. Eleinte tényleg vonakodott belemenni a visszatérő lemez elkészítésébe, de egy idő után ez ügyben is fellelkesült:
Hosszas gondolkodás és mérlegelés után nagyjából 2 éve előálltam a srácoknak egy tervvel, hogy hogyan mehetne tovább a banda. Jóvá akartam tenni a múltbéli hibákat és meg akartam találni a módját, hogy a továbbiakban mindannyian elégedettek lehessünk a banda előrehaladásával. Így a következőket javasoltam:
1. Egyenlő kreatív bemenet. 5 szólólemez után jobb dalszerző lettem zeneileg, és Daron is egyre jobb szövegíró lett, szóval azt mondtam, hozzunk be mindketten 6 dalt, amelyeket az összes bandatag teljesen jónak talál, és dolgozzuk ki ezeket, Shavo dalaival vagy témáival együtt.
2. Egyenlő szerzői bevételek: Személy szerint úgy érzem, hogy egy zenekarban egyenlőek az erőviszonyok, és ezt a pénzügyeknek is tükröznie kell.
3. Rendezői végszó: Aki írta a dalt, az hozza meg a végső döntést, miután mindenkinek az ötleteit átnéztük. Ezt azért vetettem fel, mert korábban előfordult, hogy behoztam egy dalt, ami valami olyan, nem kívánatos verzióvá alakult át, amit én személy szerint inkább visszavontam volna.
4. Dolgozzunk ki egy új koncepciót vagy témát, hogy ne csak egy sima lemezt adjunk ki, hanem egy teljes élményt.
(Az olyanok részletekbe már bele sem megyek, mint az új lemez „hangzása”, amiben szintén nem tudtunk megegyezni, amikor Daronnal átnéztük egymás dalait. Emlékszem, hogy rengeteg megjegyzést küldtem Daronnak a dalairól, amik a mostani Scars on Broadway-lemezén fognak megjelenni, és a legtöbbjüket nem tartottam megfelelőnek a SOAD számára. Ők is játszadoztak az én dalaimmal, szóval azt hiszem, mondhatom, hogy tényleg próbálkoztunk.)
És mivel sehogy nem tudtak dűlőre jutni, inkább nem is lesz lemez.
Végül meg kellett húznom egy vonalat, mert tudtam, hogy soha nem lennék elégedett azzal, ha visszatérnénk ahhoz, ahogy régen működtek a dolgok a bandában.
És mivel mindezen dolgokban nem tudtunk megegyezni, úgy döntöttünk, hogy egyelőre úgy ahogy van, félretesszük az új lemez tervét.
Az egyetlen dolog, amit bánok, az az, hogy így együttesen képtelenek voltunk egy új SOAD-lemezt adni nektek. Ezért bocsánatot kérek.
A két énekes után John Dolmayan dobos is megszólalt, rövid posztjában azt taglalta, hogy a banda minden tagja egyformán felelős azért, hogy nem lett kész az új album:
Számos elmélet és spekuláció keringett az utóbbi években arról, hogy a banda egy bizonyos tagja hibás az új anyag hiányáért. Ha ez igaz, az vajon miért van? Minden tettnek oka van, minden reakciónak oka van, és igazság szerint a banda mindegyik tagja egyenlő mértékben felelős az előző lemezekkel elért elképesztő sikereinkért, és az elképesztő bénaságunkért is, hogy nem tudunk egymással kijönni és együtt zenélni. Nem egyikünk, hanem MINDEGYIKÜNK hibás. Egománia, megalománia, és néha egyszerűen hülyeség – ezek mind szerepet játszanak.
A rajongóinknak: őszintén sajnálom, hogy csalódást okoztunk. A daloknak, amelyek megszülethettek volna: sajnálom, hogy nem születtetek.
Mint azt egy ideje tudni lehet, végül Malakian és Tankian is egy-egy új szólólemezen adja ki az új System-lemezre szánt dalait. A gitáros anyaga Daron Malakian and Scars on Broadway néven, Dictator címmel jön ki ezen a hétvégén, kerek tíz évvel az első SOB-lemez megjelenése után. Malakian azt mondja, azért várt eddig a második zenekara újraindításával, mert mindvégig bízott abban, hogy a System hamarosan tényleg nekiállhat az új lemez összerakásának. Emellett pedig azzal is pontosan tisztában van, hogy Scars néven közel sem fognak akkora hullámokat verni a számai:
Ha System of a Down néven adnék ki egy számot, sokkal nagyobb dolog lenne, mintha Scars on Broadway néven adom ki, akkor is, ha egyébként ugyanaz a szám, ugyanaz a dallam, ugyanaz a szöveg, minden. De Scars on Broadway néven nem lesz belőle akkora ügy. Ettől úgy érzem, valahol vicces, hogy az emberek úgy hallgatnak zenét, mint ahogy megválasztják a farmernadrágjukat. Egyre inkább a márka a lényeg. A zenekarok márkákká váltak, ami eléggé frusztrál engem.
Tankian friss dalai valamikor az év későbbi részében fognak megjelenni egy új EP-n.
A System of a Down pedig turnézik tovább, legközelebb októberben mennek egy rövid kört Amerika nyugati partján.