2009. július 7.
Édesapám, egyszer azt mondta; „Fiam ne menj semmilyen fesztiválra, mert esetleg lehánynak!” A megtörtént eseményeken alapuló, azóta szállóigévé vált mondat mellett egészen mostanáig, azaz e tanév végig hűen kitartottam. Még soha nem voltam úgy fesztiválon, hogy végig az összes napon kinn maradtam volna, de most úgy döntöttem; eljött az idő. A VOLT fesztivál kínálatát kiszemelve magamnak úgy döntöttem a soproni Lővér kempingben felállított színpad-tenger felhozatalában négy plusz egy napon keresztül permanensen vendégeskedni fogok. Hogy mégis miért pont a Hűség Városában megrendezett immáron kamaszkora vége felé tendáló ritmikus zenei táncdal fesztivált vettem épp górcső alá? Az a kósza pletyka zengte be az országot, hogy itt kérem nincsenek olyan alacsony IQ szintű, tróger, morális hulladékok, mint a Sziget Fesztiválon. Ezt itt és most alá is támasztom, ugyanis sokkal kevesebb a felsorolt anti-kvalitásokkal rendelkező egyén tette tiszteltét az össznépi megatalálkozón. A másik ok (a barátokon kívül persze), a felhozatal volt. Talán senkinek sem újdonság, ha azt mondom, hogy a VOLT mindig is a letűnt sztárok paradicsomának számított. Ámde; egy biztos, kevesebb, mint húszezer forintért hülye leszek kihagyni a kiégett, valószínűleg soha többet hazánkba nem tévedő sztárok buliját. Kedves NSK olvasók, fogadjátok sok szeretettel a honlap által képviselt zenei világ szempontjából releváns 2009-dik évi VOLT fesztivál beszámolómat…
0. Nap, Kedd
12:40, Keleti pályaudvar – hátizsákos, fesztiválképes fiatalok százai sorakoztak a Rochlitz Gyula által tervezett fogadóépület lépcsőjén. Több se kellett, a gyors helyfoglalás és a mégis melyik (és legfőképpen miért) kocsikat fogják lekapcsolni Győrnél kérdés tisztázása után, már csak egy alig három és félórás út végig szenvedésén kellett túl esnünk, hogy a soproni taxi társaság életét fellendítve a gyalog háromnegyedórás távolságban lévő kempinget bevehesse a felajzott tömeg. Óriási sor, tűző meleg, és kaotikus hangulat. Ennyi várta a hat óra előtt odaérkező harcosokat. A nyitás követő pillanatokban óriási harc kerekedett, az evolúció szabályai érvényesültek, a gyengék kiszorultak, az erőseket pedig csak az okosabbak tetézték felül, így volt ez az én esetemben is, de ez bizony titok. A nehézkes és stresszes bejutást a vehemens tempóval történő sátorállítás koronázta meg. Sátortenger, ameddig a szem ellát. Kicsi-nagy, szép-ronda, két-tízszemélyes. Az óriási fák tövében elterülő ideiglenes lakhelyek sűrűsége egyre csak nőtt és nőtt, a szomszédságunkban például önmagukkal szemben igen alacsony higiéniai állapotot megengedő punkok vertek tanyát egy akkora helyre, ahol kb. gyalog nem mentem volna el. A nulladik nap, azonban az említetteken túl nem sok izgalommal kecsegetett, a fesztivál nagy része még zárt volt, így a tömeg a Cool Terasz retro partiját vette be magának. Az egész fesztivál ideje alatt estéről estére más bizonyíthatta be itt, hogy mennyire gyenge DJ is, így egy-két sör legurítása után én is ledőltem inkább a másnap javára.
1. Nap, Szerda
Az ember azt gondolná, hogy a fesztiválokon mindenki délig alszik. A válasz nem. Ugyanis a fesztiválokon az emberek nem alszanak, ugyanis a hajnalig tartó bulizások és a már reggel kilenctől 57 fokosra emelkedő sátor következtében ilyen csacskaságokra nincs ideje egy átlag feszt-állatnak. Az első koncertek négy óra környékén kezdődtek, előtte megannyi szórakozás közül válogathatott az ember, ám ezek közül is a legfelkapottabb a televízióból is jól ismert „stand-up comedy” sztárok műsora volt. A szerdai nap első bulija számomra egyértelműen a veszprémi Hollywoodoo volt, akiket lassan több, mint másfél éve nem láttam élőben. Az Mr2 és a Mol közös színpadán megrendezett koncert a korai időpont ellenére a vártnál jóval nagyobb sikert aratott. Az öttagú formáció keményebb funk/metalos arculatát az utóbbi időben hátrahagyva a „Light” koncerteket előtérbe helyezvén korábbi dalait áthangszerelve csinált príma hangulatot a napsütötte délutánon. Trócsányi Gergő (a Taxidermia sztárja), énekes kék kórházi ruhájában osztotta nekünk az észt a világot jelentő deszkáról, miközben lepörgették a nem rég megjelent Unplugged lemezük (amiről hamarosan kritikát is olvashattok) majd összes dalát egy trombitás (Kronome Gergő) közreműködésével. A közelmúltban a Kid Rock által is átértelmezett eredetileg Lynyrd Skynyrd Sweet Home Alabama alapjára a Hollywoodoo is ráapplikálta az Örvényes c. dalát, illetve ugyanezt megtették a Guns N’ Roses Knockin’ On Heavens Door c. gigaslágerével, amit AzIstenLába lemezről is ismert Üzenem Anyádnak című dalra dolgoztak át. Volt még Forog A Kerék, Nyomd Meg A Gombot, Penge (The Prodigy Smack My Bitch Up-ba átváltó befejezéssel), Karmolok, Harapok és Mire Vársz. Természetesen felcsendült a kihagyhatatlan Jó Reggelt is, az ultra egyéni mulatós stílusban. Túlontú’ shukár vót.
Az első nap nem volt túlerős a felhozatalt tekintve, így az MTV Pop-Rock Aréna Dalrida-Edda kombóját kihagyva inkább a nagyszínpad felé vettem az utam, hogy a latinos elemekkel kooperáló rap/hip-hop Delinquent Habits sokkoló produkcióját tekintsem meg, mint érdekség. Az elsősorban a Return Of The Tres c. dalával híressé váló triumvirátus oly annyira a mediterrán mexikói ízeknek hódolt, hogy a hitelesen előadott hardcore attitűdre jellemző unity kovácsolására ösztönző szóköpködés mellett, még arra is volt idejük, hogy non-stop tequilával itassák a közönséget. Legalább húsz üveg fogyott el a nézőtéren, ahol a hangulatot csak tovább fokozta, hogy a zöld cigik illatát csak úgy harapni lehetett a levegőben. A vidám, hangulatos koncert, azonban csak, mint érdekesség dobta fel a napom, ugyanis a nap egyértelmű sztárja…
…a glasgowi indie zenekar, a Franz Ferdinand volt. A 30Y által előmelegített színpadnál (őket nem néztem meg) óriási tömeg kerekedett, hiszen a nem rég új lemezzel jelentkezett (Tonight: Franz Ferdinand) és, azzal nagyot tarolt csapat igen magasra tette a mércét. A nem akármilyen fénytechnikával jelentkező zenekar óriási hangulatot keltve The Dark Of The Matinee c. dalával nyitott, Alex Kapranos hangja betöltötte az óriási nézőteret. A háttérben lévő gyöngyház színre festetett kivetítőn pedig mindig az adott számhoz passzoló őrületet sugárzó banda nagyon értette a dolgát. Annak ellenére, hogy sohasem voltam rajongója a zenekarnak (az lettem!) lehengerlő produkciót nyújtottak. Képzeld el a Parkway Driveot indie bandaként. A gyönyörűséges faburkolatú erősítők messziről kitűntek, a szintén gyöngyház színű dobszerkóról nem is beszélve. A Franz Ferdinand érti a dolgát és kérem szépen; meg is adja a módját. A három albumos exponenciális fejlődő zenekar giga slágerei csakúgy sorjáztak, mire a tömeg egyre csak énekelt, táncolt és ugrált. Olyan dalok tűntek fel, mint a No You Girls, Take Me Out, Bite Hard, Walk Away, What She Came For, Jacqueline vagy épp a 40 ft. Talán nem túlzok, hogy ez volt életem egyik legjobb koncertje abban a tekintetben, hogy nem igazán ismertem a dalokat, de mégis fülig érő mosollyal dalolásztam végig a showt. A koncert első két harmada gyakorlatilag tökéletes volt, utána egy kicsit elkezdett leülni a hangulat, ami kb. az Ulysses utánra tehető, ugyanis kicsit sok pihenőt hagytak a számok között, továbbá a Lucid Dreams (Madden NFL 2009 OST is) című nyolc perces opusz is inkább unalmasnak bizonyult, mint áll leejtősnek. Sebaj, ez legyen a legkevesebb, hiszen a visszatérésben előadott The Fallen, illetve a még előtte felcsendült Outsiders, Do You Want To, Tun It On és Michael kellő erővel bírtak, ahhoz, hogy felejtetni tudják ezt a problémát. A Franz Ferdinand új albumával a komplexebb csapásirányt kiszemelve magának minden erejével azon van, hogy kikerüljön a „tipikus” gitárpop/indierock elnevezések alól és esetleg a Muse/Radiohead szintjére emelkedjen. Az irány tökéletes és a sebesség is megvan. A Franz Ferdinand igényes/profi és a lehető leginkább rajongóbarát. Hogy mindezt honnan veszem? Alex gyakorlatilag az összes mondatát, gondolatát magyarul tálalta a közönségnek, de nem holmi „koszonomekkel”, hanem rendes mondatokban fejezte ki háláját a magyar közönség felé. Engem száz százalékosan meggyőztek, úgyhogy ezek után nem juthatnak ugyanarra a sorsa, mint névadójuk, akinek meggyilkolása véget vetett anno a hosszú és szépséges XIX. századnak…
2. Nap, Csütörtök
Az éjjeli tivornyákat és orgiákat az emberek a zuhanyzók felé tendálva óriási sorokban álldogálva próbálták lemosni magukról másnap reggel. A kötelező jellegű mosakodás után pedig, aki eléggé magánál volt, az, az OTP Bizalom Parkjában tehette próbára mennyire is Indiana Jones kompatibilis, esetleg 800 Ft-ért nem lakhatott jól egy gyrossal, de az egyik legkelendőbb szórakozásnak – a dumaszínház után – a bungee jumping (6.000 Ft) és a katapult gép (10.000 Ft) bizonyult. Jómagam ezekkel, azonban mit sem törődve egyből a koncertek közé vetettem maga, hiszen rögtön el is érkeztünk a fesztivál legjobb napjához. Nem csak a várva-várt nosztalgikus jellegű Limp Bizkit buli miatt, hanem, mert a csütörtöki nap kecsegtet a legtöbb jóval metal szempontjából. A vicc kedvéért kezdésnek messziről belenéztem a Tűzmadár zenekar heavy metalos EDDA-szerű pszchiedeliájába, ami jobb volt, mint vártam, de amíg valaki képes ilyen borítókat kiadni 2009-ben, addig én képtelen vagyok őket komolyan venni, pedig simán jók lehetnének a műfajon belül egy kis gatyába rázással. A nap első igazi bulija azonban a nem rég új albummal jelentkezett Óriás zenekaré volt. Az Egyedi Peti vezette side-projektként indult rock csapat mesébe illő sikertörténete jelenleg arra elég, hogy a zenekar felléphetett este hatkor az MTV Arénában, ami igen nagy dolog a zenekari aktív fennállást tekintve. Az óriási sátorban szétszóródó közönség összlétszámát tekintve elég relevánsak tűnt, így a zenekar is magabiztosan lépett a színpadra a Mind A Helyére c. dalával, amelyet sorban követtek az elsősorban a tavalyi Jön. lemezről összeválogatott dalok, olyanok, mint pl. az Ólompehely, a Szívnyitó, az Ollózó, vagy a végén nagy durvulással visszacsapó Az Anyag Elég. A néha szintist is alkalmazó csapat (pl. Ollozó) nagy zenekarhoz méltóan hé-hó-f*sszopó kérdés-felelet játékot játszva a közönséggel eldalolta még A Gyémánt-Szén Féle Anyagok Halmazát (még a self-titled EP-ről), a Fát Döntenit, az Az A Kellő Hőt, illetve zárásként a Nem Szólt. A Transformers logóval ellátott basszusgitáros (Örményi Ákos) és a piros punk hajjal operáló dobossal (Nagy Dávid) három főre kiegészülő csapat előtt nagy jövő vár. Óriás: óriási.
Az óriások koncertje után viszont már azonnal rohantam is át a pöcslengetés mestereinek bulijára, ugyanis őket is vagy három éve láttam utoljára még anno a First Of Many megjelenésekor. A Fish! hétkor nyitott az Mr2/Mol színpadán a nagyszínpados Kaukázussal párhuzamosan, ami szinte biztosan az ő közönségük rovására ment, de ennek ellenére a tömeg csak úgy hömpölygött alattuk is, bár az időnként röpke zivatarok elijesztették a fedetlen részen bámészkodókat, még így is egy ultra hangulatos bulit sikerült lebonyolítaniuk. A nemrég megjelent magyar nyelvű Csinálj Egy Lemezt! dalai adták a műsor gerincét, de persze a Stand Up EP/First Of Many korongok slágerei se maradhattak ki a felhozatalból. Senior Hal néha gitárt kapva a nyakába funkos dögös „hardpop” muzsikájával valahol az Incubus/Hoobastank vonalán őrült hangulatot gerjesztetek. Felcsendült a Nem Késő Még, Not Enough, B.I.N.G., a régebben klipesített Are You Away?, a Szépen, Hangosan, a You Vs. Me, és persze az EP címadója is. Senior Fish küldött dalt, „azoknak a csajoknak, akik férfiakkal b*sznak”, illetve folyamatosan showmankedve – pl. a Waste My Time alatt a büfépultján lejtett könnyed táncot – egyedül a Személyes Üzenetben szorult háttérbe, amit Krsa (PASO) vendégesedésével adtak elő. Természetesen volt még Majdnem Kalifornia (klip) és záródalként a kihagyhatatlan Keep Your Secret, amit a Fish! által újragondolt Lady Marmalade feldolgozás előzött meg. A kiváló átdolgozással egybekötött death metalos énekoktatás pedig végül feltette az i-re a pontot. A Hal! legénysége abszolút színpadra való, bár a show abszolút csúcspontja a Fish! ft. közönség Nagyszínpad! c. dalának megírása volt.
A zuhogó eső következtében jócskán elkéstem a Watch My Dying fellépéséről, ugyanis muszáj volt elrohannom az esőkabátomért, továbbá erre jócskán rátett egy lapáttal a valami furcsa oknál fogva a fél órával hamarabbi kezdés, bár a jó harmincperces késesem ellenére érkezésemkor egy szignifikáns számú tömeg már javában égbetartott öklökkel hallgatta a WMD négyesének durvulatát, amikor is éppen és pont a Moebius első nyilvánosságra került dala, a Hattyúdal dörrent meg elképesztő vehemenciával. A WMD-t furcsa mód most láttam először élőben és sokkal jobban is tetszettek, mint lemezen, bár az új albumot még nem hallottam, de a Fényérzékeny régóta nagyon nagy kedvencem, így könnyen táncra perdültem a Sztereotip (Állami Sláger), illetve a Fényérzékeny címűekre, de jó volt hallani az új lemezről pl. a Leggyorsabb Mártírt és nagyot táncolni a Klausztrófóniás Túladagolt Idő c. zárótételre. A buli érdekességeként muszáj megemlítenem, a mozgáskultúrájukban nem igazán ehhez a bulihoz passzoló idiótákat, akik a klasszikus DnB táncot próbálták alkalmazni a WMD-s lüktetésekre. Mik vannak!? Az új samplerrel büszkélkedő zenekar megjegyzem, méltán lehetne híresebb, bár az este nyolcas kezdés azt hiszem így is óriási dolognak számít egy ilyen, elsősorban mainstream zenekarokat preferáló fesztiválon.
A következő fellépő a THC-ból továbbfejlődött Subscribe volt, akik sztárallűrjeiknek egyre inkább nagyobb teret adó módon valami olyasmit próbálnak megjátszani, ami nem áll jól nekik, közben tudom, hogy nem is ilyenek. Ettől függetlenül a mindig kiválóan teljesítő Subisták egy laza beállás / bemelegítés követően, azonnal harctérré varázsolták a színpadot a Stuck Progress To Moon nyitódalával a The Devil Take The Hindmost c. dallal. Amit megállás nélkül követtek a jobbnál jobb dalok, és – bár én olyan régen voltam koncerten, hogy nem számított érdekességnek – de eljátszották a Friendshipet, az S.O.S.-et (feldolgozásokkal egybekötve), a Crowd Of The Nobodiest, a The Weight Of Onenesst, a Highflyt, a Kiss And Kill Your Boyfriendt és a USEheR FRIENDLYt. Volt „Ki-tanyájázás!?”, megtanultuk a „Hé haver ezt kapd ki…” kezdetű mondókát, illetve Bálint kicsit fitogtatta a „hereszorításainak” eredményeit, amely a magas sikolyaiban nyilvánult meg leginkább. Kiváló kis nosztalgia koncert volt ez is és bár minden alkalommal, amikor valahol a Subscribe szóba jön, rögtön azt a kérdés teszem fel, hogy mégis mit keres Magyarországon ez a zenekar? Nem tudom miért töketlenkednek itt már vagy öt éve. Sebaj, ő dolguk, de én állítom, ha valaki szuperszár lehetne egy multinál, akkor azok ők, pláne, hogy a Sikth se aktív már.
A Subscribe koncert legvégét kihagyva gyorsan rohantam is tova a Soproni Nagyszínpad irányába, hogy jó helyem legyen a numetal fenegyerekek reunion buliján. Tény és való én utálom a műfajt, de, akkor se tudom elfelejteni, hogy kilenctől tizenhárom éves koromig mennyit hallgattam a lemezeiket, így úgy éreztem, ha már ki kellett hagynom anno a 2004-es bulijukat az Arénában, akkor most bizony kötelező pótolnom. A Kispál és a Borzból hál’ Isten egy percet sem láttam és hallottam és a Lovasi által vezetett borz-alom koncertjének befejeztével az eső is egyből megállt, viszont az addigra kialakult óriási sártenger bokáig elnyelte az embereket, de se én se senki ezzel mit sem törődve belevetette magát a tömegbe, hogy minél közelebbről láthassa az egykoron hatalmas csillagként tündöklő zenekart. A röpke fél órás várakozás után kialudtak a fények és kb. huszonötezer ember egyként kezdett bólogatni az introként szolgáló Space Odyssey taktusaira. A bólogatás, lassan ugrálássá fajult és hisztérikus tini lányokként mindenki üvölteni kezdett örömében, amikor meghallhattuk Fred Durst hangját és vele a My Generation nyitó témáit (If only we could fly, Limp Bizkit style!). A tömeg megvadult és elszabadult a pokol jómagam kb. egy húsz méter átmérőjű körben váltam kutyakajává, ugyanis nem mosh, nem is pogo volt, hanem passzírozás. Persze, ekkor már inkább a Livin’ It Up és a Show Me What You Got kettősre rúgkapáltam valahol legelső sorokban bal oldalt, de a túlzott tömeg inkább nyomasztott, mint emelt a fesztivál fénypontján, szóval gyorsan kifelé kezdtem venni az irányt, de sajnos a tervem megbukott, ugyanis az Eat You Alive akkora erővel csapott le a magyar fülekre, hogy szem nem maradt szárazon. Bordaroppanások, szemkinyomás és hasonló borzalmak közben viszont olyan közel voltam a közönség mellé érkező Fred Dursthöz, hogy még egy érintés is kitellett volna tőlem, de inkább a kijutással voltam elfoglalva, amihez tökéletes volt DJ Lethal rövid elektronikus átvezetője a hatalmas magyar zászlóval díszített keverőpultján. A biztonságosabb környezetbe jutást követően már normálisabb közegben élvezhettem tovább a fergeteges hangulatú, ám nem tökéletes hangosítással bíró koncertet (halk ének, hangos basszus). A Hot Dog 46 darab „fuck”-ja semmi nem volt, ahhoz a fuckhoz képest, amit én mondtam, amikor megláttam a Black Light Burnsből is ismert Wes Borlandot. A korai Kiss korszakra emlékeztető üvegmozaikokkal kirakott fekete sztreccs ruhában pózoló gitár hero ijesztőbb volt, mint a két nappal később fellépő Marilyn Manson fénykorában. A zöld világítással feldíszített basszuson Sam Rivers brummogta a ritmust, amit prímán kiegészített unokatestvére John Otto gyönyörű kb. 12 dobból álló gyöngyház színű ütős hangszere. A kiváló setlist az összes relevánsabb Limp Bizkit himnuszt elénk tárta, volt Boiler, Re-Arranged, Break Stuff, Nookie, Full Nelson (Fred ekkor kiválasztott egy szerencsést, aki felmehetett a színpadra, hogy együtt nyomják el ezt a dalt, illetve, hogy kicsit buzdíthassa magyarul is a tömeget a srác – sikerült neki), My Way, illetve a tömeghisztériát kiváltó George Michael feldolgozás az első albumos, Faith. Az eszeveszett visszatapsolás természetesen megérdemelten érte a numetal éra egyik legnagyhatásúbb zenekarát, ekként a piros baseball sapkás Fred Durst és csapata az érzelmes vizek felé evezve eljátszotta a kezdetben nagy felháborodást kiváltó Behind Blue Eyest (eredetileg The Who). Ezt követően talán a legismertebb daluk a Rollin’ sorait üvöltötte teljes torka szakadtából a tömeg.
“Move in now move out
Hands up now hands down
Back up back up
Tell me what you’re gonna do now
Breath in now breath out
Hands up now hands down
Back up back up
Tell me what you’re gonna do now
Keep rollin’ rollin’ rollin’ rollin’!”
A záródal pedig mi más is lehetett volna, mint a Mission Impossible második részének zenéje, a Take A Look Around. Az időközben térdig felkapaszkodó sárréteg, persze gyorsan visszarántott mindenkit a „földre”, de ennek ellenére a Limp Bizkit csillagos ötös koncertet adott, amit talán sajnáltam, hogy nem volt ritkaság a dalok között, de legalább nem esett abba a hibába, mint a fesztivál másik nagy sztárja, de erről majd a következő részben…