2011. április 8.
Tracklist:
1. King Of The Beach
2. Super Soaker
3. Idiot
4. When Will You Come?
5. Post Acid
6. Take On The World
7. Baseball Cards
8. Convertible Balloon
9. Green Eyes
10. Mickey Mouse
11. Linus Spacehead
12. Baby Say Goodbye
Ahhoz képest, hogy áprilist írunk még csak (azt is pár napja mindössze), rohadt meleg van. Elindul az ember reggel előadásra, és elkezd azon gondolkodni, hogy mi a francért nem pakolt a hétvégén rövidnadrágot, és hogy hova a fenébe keverte el szeptember elején a napszemüvegét, miközben átkozza az épület tetőterébe szervezett déli szemináriumokat, és örül annak, hogy a csajok viszont előre gondolkodtak a ruhákat illetően. Ha messze van a nagyelőadó, akkor esetleg az is eszünkbe juthat, hogy talán már nem is olyan hangulatos a fülünkben szóló Deafheaven nagylemez, és hogy újra kéne gondolni, hogy mivel is foglaljuk el a szabad megabájtokat. No ez az, amikor nem szabad sokat törni a fejünket, hanem ugorjon be egyből az, hogy mit is olvastunk hétvégén a tavalyi Wavves lemezről.
Ugyan hajlamosak zenekarként emlegetni a kaliforniai (ugye ezen te is kurvára meglepődtél?) Nathan Williams projektjét, de az egész igazából teljesen erről a bongkezű strandkirályról szól, tökéletesen mindegy, hogy a ritmusszekcióban épp kik pontatlankodnak – a King of the Beach-en amúgy a fiatalon megboldogult Jay Reatard garázslegenda régi háttérzenészei játszottak. Williams az, aki miatt 2008-ban felfigyeltek az akkor még duóként működő bandára, nem véletlenül: a lo-fi akkor kezdett el igazi hipster divat lenni, a Wavves pedig egy még épp élvezhetően zajos szörf-punk lemezzel be is vette a torzító által meggyengített dobhártyákat. Nem sokat teketóriáztak, és jött is a Wavvves picit kevesebb zajjal, még több tengerparttal, deszkázással, góttal, és füvezéssel, amivel utolérte a hype-ot, és ő lett a kaliforniai semmittevő fiatalok életérzésének fő tolmácsolója a világ felé, ami olyan jól sikerült, hogy a Primaverán meg is dobálta a közönség a színpadon ecstasy-válium-szesz okozta mámorban tomboló gitáros-énekest. Hogy az élettől (ill. a feldobált üvegektől és cipőktől) kapott pofon okozta-e a változást, vagy simán csak lejárt a garázs bérlete, nem tudni, de a King of the Beach már egy egész más összképet mutat.
Nagyjából az első, címadó dalban tetten lehet érni az összes újdonságot: a füleinket nem bántja semmi, hiába kicsit koszos, maszatos a hangzás, de abszolút eltávolodott a végletektől, és inkább valamiféle laza punk pophoz kezdett hasonlítani az egész, miközben maradt a gondatlan lazsálás hangulata, és a slágerek se tűntek el. Utóbbiról olyan dalok gondoskodnak, mint a nyitás (ami 2010 nyarának himnusza volt, ez vitathatatlan), vagy épp az azt követő Super Soaker és az Idiot, netán a Post-Acid, de igazából felesleges kiemelni egy-egy tételt, ez így egyben egy baromi nagy sláger. A No Age pólós rajongók persze panaszkodhatnak, hogy 36 perces a lemez, és egy árva csepp vér nem akart kijönni a fülükből, de pl. a Super Soakerben is vannak kellemesen zajorientált borulások, csak Williams nem enged nekik nagyobb teret. Amikből viszont továbbra is sok van, azok a hülye szövegek, és az az életérzés, hogy száz méterre laksz a malibui (haha) tengerparttól, nyári szünet van, és az egésznapos lógáson kívül nincs semmi más dolgod, csak hogy minél több hülyeséget csinálj a haverjaiddal a homokban, miközben szól a Beach Boys és a blink-182 bevallottan retardált szerelemgyereke, és arról dalol, hogy „Wipe all the sweat from my eyes and hide from the ocean / waves crash my flesh and skull, but I feel stupid, stupid, stupid”, meg hogy „To take on the world / it would be something”. Semmi fontosat nem mondanak el, csak azt, ami épp eszükbe jut egy parti séta és pár gramm fű után, itt még Bill Clinton se politizál, miközben a fejükben van, hiszen az égben ragadtak, és most már nem is jönnek le. Borzasztóan egyszerű képek, laza, könnyed dallamok hátterében, de a nyár az a dolog, amit hatalmas hülyeség lenne túlbonyolítani, a többi évszakhoz meg semmi közük, azokra ott a Japandroids.
Akik már úgy érzik, hogy a pop-punk lemezek talán túl sokat forogtak, és kiszívta őket a Nap, azok tegyenek próbát a King of the Beach tizenkét dalával, nem igazán lehet csalódni benne a végtelen kánikula előterében sem, ha pedig valaki már összegyűrte a sortját, és a strandpapucs is kikandikál a cipőszekrényből, akkor indítsa el a fenti videót, és nyugodtan próbálja meg azt hazudni, hogy nem dobálná szívesen a saját műpénzét fél kiló hamis arannyal a nyakában, miközben a homok ellepi a delíriumtól roskadó lábait. Nagy kár, hogy ez az egész életérzés csupán egy nyugati álomkép számunkra, pedig simán megalakulhatna a Hulllámok (csak halkan mondom, hogy az igazi magyar alternatíva az Álllamfők lenne), akik a nyékládházi bányató partján rajoskodnának a Zsibin vett 25 karátos nyakláncokkal. De amíg nincs ilyenünk, addig jó lesz Nathan és Kalifornia is.
8.5/10