2011. március 10.
Tracklist:
1. Elegiac
2. Complex Terms
3. Digital Veil
4. Faust
5. Antebellum
6. Holographic Sight
7. Horizon to Zenith
8. Patterns
Neoklasszikus? Progresszív? Jelzők, amelyek köteleznek, főleg akkor, ha egy olyan szó előtt állnak, mint a metalcore. A sokszor körülujjongott és még többször meghurcolt műfajban tényleg szinte mágia kell ahhoz, hogy valakik újat tudjanak mutatni, de 2006-ban a Nocturne megírásával ez sikerült a Human Abstractnak. A Protest the Hero-hoz hasonlóan olyan elemekkel pakolták tele dalaikat, amelyek a lánglelkű metallovagokat is sűrű pislogásra késztették, valamint ők sem fukarkodtak a körítéssel, és ókori latin hangulatba mártották az albumot. A magukat egy William Blake versről elnevező gárda ezzel szépen be is robbant, és jöhetett, aminek metalcore-ban szinte mindig jönnie kell: a lejtmenet.
Két évvel később ugyanis befutott a Midheaven, amin remekül lehetett érezni azt, hogy mennyire nem mindegy egy ennyire gitárcentrikus zenében az, hogy kinek a fejéből pattannak ki a témák: az arpeggio-függő A.J. Minette ugyanis otthagyta a zenekart az album előtt, amit pedig nélküle produkáltak, a közelébe sem érhetetett a Nocturne gyönyörűen felépített, húrtépő dallamaihoz. Ezek után határozottan üdítő volt azt olvasni, hogy Minette visszatért a bandába annak ellenére, hogy anno elég világosan közölte, hogy elment a kedve a metaltól, de persze az élet nem engedte, hogy összeálljon az elsőlemezes gárda, mivel ekkor meg az énekes Nathan lépett ki. A helyére az a Travis Richter érkezett, aki a hétvégén Budapesten fellépő Sonny „Skrillex” Moore-t váltotta a From First to Last mikrofonja mögött (amúgy ő is dubstepezett a FFtL után), és aki a Digital Veil dalai alapján imádja a Muse-t, mivel tiszta énektémáiban egy az egyben köszön vissza Bellamy nyafogós stílusa. Ezt a kellemesen Nocturne-ösen kezdődő, majd Yngwie Malmsteen bevonuló zenébe átcsapó intro után tetten is lehet érni a Complex Terms-ben, bár sokkal szembetűnőbb az, hogy mennyire megalkuvó és/vagy szellősen múltidéző minden egyes gitártéma.
Természetesen Minette pengetője nem unatkozik, de közel sem tud olyan ötletorgiát ránkzúdítani, mint a bemutatkozó albumon, az egész korong olyan benyomást tesz, mintha egy standard metalcore lemezt itt-ott egy átlagon felüli gitárossal dobnának fel, ez pedig nagyon messze áll attól, amit öt éve csináltak. A címadó dalba már nem jut azokból az amúgy egész kellemes tiszta vokáldallamokból, a „pull me from the gallows”-os kétbites döngölés meg a „szar a palacsintában” esete, csak itt még a tészta se olyan finom. Úgy általában jellemző ez a Digital Veil összes felvonására: a breakdownoknak és a keménykedős soroknak nagyon nem ilyen gitártémák és ennyire Queen/Muse beütésű énekelgetések közt van a helyük, a Faustban is végtelenül funkciótlan a „you’re gonna get me off” pár másodperce. Néhol sikerül megidézniük régi önmagukat, például az Antebellum lassan építkező íve abszolút elsőlemezes hangulatú, nem véletlenül köszönhetjük neki a lemez addigi legjobb perceit, de minden emelkedőnek egy lejtő a másik oldala, így a Holographic Sight megint középszerűen csapkod ide-oda. Igen, hullámzik az album, nem is kicsit, hiszen minden felejthető/felejtendő megoldásra jut két-három olyan, ami miatt az ember újra megérti, miért tartották/tartják őket a metal nagy reménységeinek (lásd Horizon to Zenith, vagy Patterns), de hiába tűnhet ez az arány egész barátinak, pont a jó pillanatok adják a rosszak súlyát: ha az ember hallja, hogy miket tudnak, akkor még inkább görbülnek a kérdőjelek az „akkor ezt miért csinálták?” mondatok végén.
Sikerült visszanyerniük valamennyit elvesztett renoméjukból, de hiába vannak jó pillanatok, az egész olyan, mint Messi volt a VB-n: az ember tudta, hogy miket tud csinálni a Barcában, és pont ezért volt rossz nézni, hogy a potenciáljából milyen kevés látszik. Én ebből az ötösből is kinézem, hogy képes lenne megismételni a Nocturne-t, mert ezt ők maguk is meg-megvillantják, de ahhoz bátrabbnak kell lenni, mert a Digital Veil pont azokon a kritikus pontokon bukik el, ahol a debütlemez a legszebben működött – ott, ahol egy dalban előrefelé kell lépni ahhoz, hogy az igazán élvezhető legyen. Ha a jövőben ezt fogják tenni, akkor megint ott fognak evezni a BtBaM és a PtH farvizén, de ledobott horgonnyal csak a horizont kémlelése marad.
6/10